چاقی شکم شما چه مدلیه؟ + دلایل و راه حل

چاقی شکم، باعث ایجاد احساسی بد در ما می‌شود. همگی ما لباس‌های بسیار زیادی را تنها به این دلیل دور انداخته‌ایم که شکم‌هایمان کمی بزرگ شده و نمایان هستند!

چاقی شکم شما چه مدلیه؟ + دلایل و راه حل

چاقی شکم، باعث ایجاد احساسی بد در ما می‌شود. همگی ما لباس‌های بسیار زیادی را تنها به این دلیل دور انداخته‌ایم که شکم‌هایمان کمی بزرگ شده و نمایان هستند!

 آیا متوجه شده‌اید زمانی که می‌خواهیم وزن کم کنیم، همه‌ی چیزها در مقایسه با حجم کاری که باید برای کاهش چربی‌های دور شکم انجام دهیم، کم اهمیت جلوه می‌کنند. زنان و مردان دوست ندارند شکمی بزرگ و برآمده داشته باشند؛ اما مشکل این است که علی رغم تمامی ورزش‌ها و رژیم‌های غذایی، چربی شکم آب نمی‌شود و این موضوع برای بسیاری از افراد به یک کابوس تبدیل شده است. چربی شکم باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود؛ همانند افزایش بیماری‌ها و مشکلات سلامتی.

 

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دلیل این مشکل و ماندگاری چربی‌های شکم این است که آن را با روش صحیحی درمان نمی‌کنیم؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که چربی‌های شکم انواع مختلفی داشته و هر یک به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند. اگر دلایل ایجاد شدن آن‌ها را ندانید، چگونه می‌توانید چربی‌هایتان را آب کنید؟ در ادامه انواع مختلف چربی شکم، دلایل ایجاد شدنشان و روش هایی برای از بین بردن چاقی شکم را توضیح داده‌ایم؛

انواع چربی شکم

دو نوع چربی شکم وجود دارد:

احشایی: این چربی اعضای بدن فرد را احاطه کرده است.

زیر پوستی: این چربی است که زیر پوست می‌نشیند.

عوارض سلامتی ناشی از چربی امعا و احشایی به مراتب خطرناک‌تر از چربی زیر پوستی است. مردم می توانند سبک زندگی و رژیم غذایی زیادی را برای از دست دادن چربی شکم انجام دهند.

خطرناک ترین نوع چربی، چربی شکم است. در اطراف اندام های شما وجود دارد و ریسک بیماری های قلبی، دیابت و دیگر بیماری های جدی را افزایش می دهد. پزشکان اغلب می گویند هرچه دور کمر بیشتر باشد، طول عمر کوتاه تر است.

دلایل ایجاد چاقی شکم چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید چه چیزی باعث بزرگ شدن شکم‌تان شده است، این مطلب را تا پایان مطالعه کنید. هچنین در انتهای این مطلب، بهترین تمرینات برای از بین بردن چربی شکم را حتماً بخوانید.

مهم ترین دلایل چاقی شکم

1. مصرف الکل

این موضوع کاملاً بدیهی است که اگر بیش از اندازه الکل بنوشید، نشانه‌های آن به تدریج و به خصوص بر روی شکم ظاهر خواهند شد. بهترین راه برای مقابله با این نوع برآمدگی شکم، کاهش نوشیدن الکل است.

اما چرا الکل باعث بزرگ شدن شکم می‌شود؟ اولاً به این دلیل که الکل اختلالی در هضم غذا به وجود آورده و سلامتی را به خطر می‌اندازد؛ دوماً، الکل دارای کالری بسیاری است و کالری‌ها عامل اصلی بزرگ شدن شکم هستند.

۲. حاملگی

حاملگی، دوست داشتنی‌ترین برآمدگی شکم است و چاقی حاصل از آن مهم‌ترین مسئله برای مادر و فرزند است؛ زیرا چربی موجود در شکم مادر از فرزند داخل رحم او محافظت می‌کند. هرچند پس از به دنیا آمدن فرزند، به این چربی محافظ نیازی نبوده و می‌توانید تمامی چربی‌های اضافی را آب کنید.

اما این موضوع فقط با حرف آسان است! در هر صورت، بهترین روش برای لاغر کردن شکم این است که پس از مشورت با پزشک‌تان، کمی ورزش یا یوگا انجام دهید؛ زیرا هیچ چیزی، حتی آب کردن این چربی مهم‌تر از سلامتی شما و فرزندتان نیست.

۳. اضطراب و استرس

آیا به نظرتان این موضوع نباید برعکس باشد و اضطراب باعث کاهش وزن شود؟ اما متاسفانه اضطراب باعث چاقی می‌شود. زمانی که تحت استرس زیادی قرار دارید، بدن، به خصوص در اطراف شکم، چربی ذخیره می‌کند. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که ما غذاهای ناسالم زیادی خورده و به اندازه‌ی کافی استراحت نمی‌کنیم.

پیشنهاد می‌شود حداقل مقدار کمی فعالیت بدنی در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و از غذاهای ناسالم و چرب دوری کنید. این موضوع به همراه استراحت کافی و کاهش کم‌خوابی نه تنها باعث لاغری شکم می‌شود، بلکه برای سلامتی بدن و ذهن نیز مفید است.

۴. هورمون‌ها

گاهی اوقات ما هیچ نقشی در شکل گیری چربی شکم نداریم و شکم به دلیل عدم توازن هورمون‌ها بزرگ می‌شود. در این صورت، کار زیادی از دست شما بر نمی‌آید. هرچند در کنار داروهایی که پزشکتان تجویز می‌کند، بهتر است تا حد ممکن یک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

۵. نفخ شکم

هیچ چیزی بدتر از شکمی برآمده به دلیل نفخ نیست. این موضوع نه تنها باعث ناراحتی فرد می‌شود، بلکه مضرات بسیاری برای سلامتی داشته و در آینده مشکلاتی جدی همانند زخم معده ایجاد خواهد کرد. اگر آن را به موقع درمان نکنید، ممکن است به سرطان معده تبدیل شود.

بهترین راه برای مقابله با این مشکل این است که از خوردن غذاهایی که باعث نفخ شده اجتناب کنید تا شکمتان برآمدگی نداشته باشد. بدین منظور بهتر است از غذاهای ناسالم و چرب اجتناب کرده و فقط از غذاهای سالم استفاده کنید.

۶. عدم تحرکت کافی

کم‌تحرکی از مهم‌ترین علت چاقی شکم است! اگر فرد کالری بیشتری نسبت به سوزاندن خود مصرف کند، وزن اضافه خواهد کرد. سبک زندگی غیر فعال باعث می‌شود فرد برای خلاص شدن از چربی اضافی، به ویژه در اطراف شکم، از شر چربی اضافی خلاص شود.

7. استفاده از رژیم‌های غذایی کم‌پروتئین

دریافت کافی پروتئین یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از افزایش وزن است. احساس سیری بهتر و در نتیجه کاهش کالری دریافتی می‌شود. در مقابل، رژیم غذایی کم‌پروتئین می‌تواند در درازمدت باعث چاقی شکم شود. چندین بررسی مشاهده‌ای نشان می‌دهند که مصرف بیشتر پروتئین، احتمال بروز چاقی شکم را کاهش می‌دهد.

۸. استفاده از رژیم غذایی کم‌فیبر

در حفظ سلامتی و کنترل وزن بسیار مؤثر است. برخی از انواع فیبر در ایجاد احساس سیری، جلوگیری از افزایش هورمون‌های گرسنگی و کاهش جذب کالری از غذاها نقش دارند. در مطالعه‌ای که 1114 مرد و زن را در بر می‌گرفت، دریافت فیبر محلول توانست به کاهش چربی شکمی کمک کند. هر 10 گرم افزایش در مصرف فیبر محلول توانست تجمع چربی در شکم را 3.7٪ کاهش دهد.

۹. اختلال خواب

از ارتباط میان خواب ناکافی و افزایش وزن و چاقی شکم حکایت دارند. اختلالات خواب نیز می‌توانند موجب افزایش وزن شوند. یکی از رایج‌ترین این اختلالات وقفه‌ی تنفسی در خواب (sleep apnea) است. در این وضعیت در طول شب فرد چندین مرتبه دچار وقفه‌ی تنفسی می‌شود. این امر به خاطر مسدود شدن مسیر هوا در گلو توسط بافت نرم است.

۱۰. مصرف زیاد غذاهای سرخ شده و فست‌فودی

بله، این غذاها عالی هستن، اما نه برای کسانی که می‌خواهند چربی شکمشان را کم کنند. غذای فست‌فودی، به خصوص سرخ شده‌ها تقریباً هیچ مقدار غذایی یا فیبر ندارند. غذاهای سرخ شده با چربی های ترانس دار شریان‌ها را مسدود می‌کنند و همچنین باعث افزایش وزنتان می‌شود.

۱۱. یائسگی

چاقی شکم در دوران یائسگی بسیار شایع است. در دوران بلوغ، هورمون استروژن سیگنال‌هایی به بدن می‌فرستد و موجب می‌شود چربی در باسن و ران زنان ذخیره شود تا زنان آماده‌ی بارداری باشند. این چربی‌ها ضرری ندارند، ولی در برخی موارد، آب‌کردن‌شان می‌تواند بسیار سخت باشد. یائسگی رسما یک سال پس از آخرین قاعدگی آغاز می‌شود. در این دوره با افت چشمگیر سطح هورمون استروژن، چربی‌ها به جای ران و باسن، در شکم ذخیره می‌شوند.

بهترین تمرینات برای از بین بردن چربی شکم

می‌توانید در خانه با استفاده از حرکات ورزشی، چربی شکم را به مرور از بین ببرید.

درمان چاقی شکم با ورزش

می‌دانیم که از بین بردن چربی شکم یکی از سخت‌ترین کارهایی است که برای کاهش وزن باید انجام دهید، اما نشدنی نیست! برای از بین بردن چربی اطراف شکم نکاتی وجود دارد که در یک مطلب جداگانه به آنها اشاره کرده‌ایم. برای خواندن این نکات اینجا کلیک کنید.

چربی یا چاقی شکم بسیار خطرناک است. چاقی شکم احتمال بروز بیماری هایی مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع دو، بیماری های قلبی و سرطان‌ها را افزایش می دهد. از آنجا که چربی شکم شامل چربی دور کبد و دیگر اندام های داخل شکم می شود در اصطلاح پزشکی به آن «چربی احشایی» می گویند. احتمال بروز بیماری ها در افرادی که حتی با وجود وزن طبیعی، چربی شکم دارند بالاتر از دیگران است.

 

منبع: زوم لایف

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25681

ارسال نظر