صدرالدین الهی، روزنامه‌نگار پیشکسوت درگذشت

صدرالدین الهی، روزنامه‌نگار پیشکسوت و استاد سابق دانشکده علوم ارتباطات و از بانیان کیهان ورزشی در سن ۸۷ سالگی در آمریکا درگذشته است.

صدرالدین الهی، روزنامه‌نگار پیشکسوت درگذشت

صدرالدین الهی، روزنامه‌نگار پیشکسوت و استاد سابق دانشکده علوم ارتباطات و از بانیان کیهان ورزشی در سن ۸۷ سالگی در آمریکا درگذشته است.او که کارش را به عنوان گزارشگر خیابانی در سال‌های نخستین دهه ۱۳۳۰ آغاز کرده بود، از موسسان کیهان ورزشی در سال ۱۳۳۴ شد.از جمله مهم ترین فعالیت های خبری صدرالدین الهی، پوشش خبری جنگ استقلال الجزایر بود.آقای الهی مدرک دکترای جامعه شناسی ورزشی از فرانسه داشت و علاوه بر فعالیت در زمینه روزنامه‌نگاری از اساتید دانشکده علوم ارتباطات بود.

صدرالدین الهی روزنامه برجسته ایرانی و بینانگذار کیهان ورزشی درگذشت. او پیش قراول نسلی بود که روزنامه نگاری مدرن در ایران را پایه گذاری کرد.

صدرالدّین الهی روزنامه نگار برجسته و از پیشگام روزنامه نگاری مدرن در ۸۷ سالگی در آمریکا در گذشت. او از نسل روزنامه نگارانی است که علاوه بر مدیریت حرفه ای در عرصه روزنامه نگاری پایه گذار سبک های متعددی بوده است. کیهان ورزشی یادگار الهی است که پس از کودتای ۲۸ مرداد بنیان نهاد.

الهی در تاریخ ۱۳ آذر سال ۱۳۱۳ شمسی، در تهران، ناحیهٔ ۹ عودلاجان به‌دنیا آمد.نیاکانش از مدرسین حکمت الهی در دوران خود بودند. از سال آخر دبیرستان (۱۳۳۱) روزنامه‌نگار شد و کار خود را در روزنامهٔ کیهان آغاز کرد. از سنین نوجوانی به کار روزنامه‌نگاری پرداخت و تحصیلات خود را در فرانسه به پایان برد و دیپلم‌های تخصصی دریافت نمود. در سال ۱۳۵۷ برای مطالعات دانشگاهی به «دانشگاه ایالتی سن‌خوزه» و «دانشگاه برکلی» به آمریکا رفت و دیگر به ایران برنگشت

وی، استاد روزنامه‌نگاری و در کنار مصطفی مصباح‌زاده، داریوش همایون و هوشنگ وزیری از کسانی‌ست که در پیدایش ژورنالیسم مدرن در ایران نقش به‌سزائی داشته‌اند. تحقیق، ترجمه و شعر نیز همواره مورد توجه وی بوده و در کنار حسینقلی مستعان، حمزه سردادور و ذبیح‌الله منصوری از بانیان پاورقی‌نویسی به‌عنوان ژانر مهمّی از ادبیات داستانی در ایران به‌شمار می‌رود.

الهی از بانیان گفت‌وگوهای مطبوعاتی به سبک مدرن با بزرگان فرهنگ و سیاست نیز هست که انتشارشان در سال‌های ۳۰–۵۰ بازتاب گسترده‌ای در جامعهٔ ایران داشته‌است. از آن جمله گفت‌وگو با: محمد معین، پرویز ناتل خانلری، علی‌اکبر دهخدا، سید ضیاءالدین طباطبائی، ساعد مراغه‌ای، حسین بنائی و…

صدرالدّین الهی با اطلاع از رمز و راز رسوم و آداب و سنّت‌های ایرانیان در آثار خود از نکته‌ها و ظرائف گفته‌ها و سروده‌های شاعران ایرانی بهره می‌برد و در فصول کتاب‌هایش، هرگاه که مناسبتی دست دهد، به‌کار می‌برد.

الهی گزارش‌نویس برجسته‌ای نیز به‌شمار می‌رود و گزارش‌هایش از جنگ استقلال الجزایر نمونه‌ای از آن هستند. او برای تهیهٔ این گزارش‌ها ۲۷ بار خود را به الجزایر رساند و بارها جان خویش را به خطر انداخت. او را در این زمینه با عبدالرحمان فرامرزی مقایسه می‌کنند.

او تخصص منحصر به فردی در ورودی مصاحبه ها داشت تکنیکی که روزنامه نگاری امروز ایران از آن بی نصیب است، در ورودی مصاحبه ساعد در توصیف فضا مصاحبه نوشته بود:"اتاق بوی کهنگی و گشینز کوبیده می دهد و بوی چارقد ململ سفید عمه خانم های مهربان را که دیرگاهی است به خاک سپرده ایم.وسط اتاق که می ایستی پنداری در میان دخمه ای ایستاده ای که صاحب به خاک سپرده آن ذخایر رنگارنگش را برای کلنگ باستان شناسی بر جای نهاده است."

حسین قندی روزنامه نگار پیش کسوت که پس از انقلاب به استاد تیتر مشهور شده بود و چند سال قبل در گذشت در مصاحبه ای گفته بود از میان شماره های قبل از انقلاب در دفتر تلفنش یک شماره را پاک نمی کند. شماره صدرالدین الهی سردبیرش در کیهان، دوست دارد  شماره او را نگه دارد تا روزی دوباره بتواند به او زنگ بزند.روحش شاد و یادش جاودان باشد

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 5346

ارسال نظر