دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات:

تیغ نظارت استصوابی دامن اصول‌گرایان را هم گرفت

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات می‌گوید: اصلاح‌طلبان در برابر دولت سیزدهم حالت صبر و انتظار را در پیش گرفتند اما اصول‌گرایان بی‌قرار هستند چراکه هم چوب را خوردند و هم پیاز را.

 تیغ نظارت استصوابی دامن اصول‌گرایان را هم گرفت

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات، در رابطه به علت سکوت اصلاح‌طلبان پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به خبرنگار سیاسی مُنیبان گفت: به صورت منطقی هر دولتی که به قدرت می‌رسد در ابتدا باید فرصتی برای اعلام فرصت‌ها و سیاست‌های خود داشته باشد و سپس نتایج این سیاست‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد. در واقع منتقدین دولت از زمانی می‌توانند کار خود را آغاز کنند که دولت برنامه‌های مشخصی را اعلام و در راستای آن سیاست‌ها برنامه‌هایی را مشخص کند و به مرحله اجرا برساند و از اینجا نقدها شروع می‌شود.

وی افزود: در رابطه با دولت رئیسی اولین نقد این بود که سیاست‌ها و برنامه‌های او مشخص نبود که به ازای آن دولت دچار بی‌عملی شده و منجر به آشفتگی اوضاع کشور شده است. به همین دلیل در زمینه‎های اقتصادی آن انتظاری که از دولت وجود داشت، برآورده نشد.

صوفی در توضیح انتظارهایی که از دولت وجود دارد، تصریح کرد: در حقیقت انتظار این بود که دولت بتواند شاخص‌های اقتصادی را بهبود ببخشد اما نه تنها بهبود نبخشید بلکه شاخص‌ها بدتر هم شد. در عین حال اصلاح‌طلبان در جبهه اصلاحات که برای انتخابات شکل گرفته بود، همچنان جمع هستند و بیانیه‌هایی را صادر می‌کنند البته افرادی از میان همین جمع هم، به صورت فردی اظهار نظر کردند کما اینکه بنده یکی از این افراد هستم. لذا به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط و فرصتی که باید به دولت داده شود، تلاش می‌کنند ملایم‌تر و با تأمل بیشتری وارد عرصه انتقاد شوند. بر همین اساس طرفداران این جریان رصد می‌کنند که دولت چه برنامه‌ها و سیاست‌هایی در نظر دارد.

اصول‌گرایان در جریان انتخابات مسئله‌دار شدند

وزیر تعاون دولت اصلاحات در واکنش به اینکه بعضاً انتقادات اصولگرایان به دولت حتی از انتقادات اصلاح‌طلبان تندتر است، اظهار کرد: اصولگرایان در جریان انتخابات مسئله‌دار شدند. به این معنی که تیغ نظارت استصوابی که همیشه یک طرفه می‌بُرید این دفعه دامن اصول‌گرایان را هم گرفت و چهره‌های شاخصی از اصول‌گرایان مانند لاریجانی در این انتخابات ردصلاحیت شدند.

صوفی ادامه داد: بنابراین اصول‌گرایان نسبت به مسئله ردصلاحیت‌ها معترض هستند. در حقیقت از همان زمان احراز صلاحیت‌ها زمزمه‌هایی در جریان اصول‌گرا بلند شد و این مسائل از جاهایی مطرح شد که انتخاب رئیسی مشروعیت ندارد و نمی‌شود با حذف همه تنها رئیسی بماند و او انتخاب شود و یا به خاطر اینکه رئیسی رئیس جمهور شود همه اصول‌گرایان دیگر که رقیب او محسوب می‌شدند، حذف شوند. بنابراین در زمان انتخابات اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان انتقادات بسیار بسیار جدی را مطرح کردند.

دولت سیزدهم مسئله حیثیتی اصول‌گرایان محسوب می‌شود

این چهره اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم اصول‌گرا است، متذکر شد: از طرف دیگر در حال حاضر همه آبروی اصول‌گرایان در گرو عملکرد دولت سیزدهم است. واقعیت امر این است که اصولگرایان چه بخواهند چه نخواهند این دولت به نام دولت اصوگرا شکل گرفته و فعالیت می‌کند. بنابراین عملکرد دولت فعلی مسئله حیثیتی برای اصولگرایان محسوب می‌شود.

صوفی در ادامه اظهار کرد: در مقابل این امر مبرهن است که دولت سیزدهم از جناح مقابل اصلاح‌طلبان است و قبلا هم با روحانی که کاندیدا اصلاح‌طلبان بود، رقابت داشته و موفق هم نشده بود. این دفعه در نهایت همه چیز دست به دست هم داد که رئیسی رئیس جمهور شود. در نتیجه اصلاح‌طلبان نسبت به رئیسی حساسیتی ندارند چرا که شرایط کشور هم نوعی است که همه اصلاح‌طلبان امیدوار هستند که رئیسی بتواند در مواردی نظیر مذاکرات، حل مسائل معیشتی مردم و معضلات اقتصادی موفق شود.

 دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات با اشاره به موضع اصلاح‌طلبان در برابر دولت سیزدهم افزود: لذا اصلاح‌طلبان در برابر دولت سیزدهم حالت صبر و انتظار را در پیش گرفتند اما اصول‌گرایان بی‌قرار هستند چراکه هم چوب را خوردند و هم پیاز را، به این معنی که هم همه آنها ردصلاحیت شدند که رئیسی به نام اصول‌گرا وارد صحنه شود هم اینکه اصول‌گرایان در عمل مشاهده می‌کنند که نه تنها شاخصه‌های اقتصادی بهبود پیدا نکرد بلکه بدتر شد. به این ترتیب که مواردی نظیر گرانی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و در مجموع کاهش شاخصه‌های اقتصادی به شدت اصول‌گرایان را نگران کرده است. بنابراین کسانی که حتی برای رئیسی هزینه کردند و وارد صحنه شدند، نسبت به عملکرد دولت منتقد هستند.

اعتراض اصول‌گرایان به نظارت استصوابی

صوفی در واکنش به اینکه برخی چهره‌های اصول‌گرا نظیر میرسلیم اصلاح‌طلبان را هوچی‌گر می‌خوانند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خانه احزاب سه فراکسیون وجود دارد که در آنها اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و مستقلین حضور دارند. در خانه احزاب هر سه فراکسیون نسبت به نظارت استصوابی مسئله‌دار هستند. به این معنی که اگر پیش از این فراکسیون اصلاح‌طلبان یا مستقلین نسبت به این قضیه معترض بودند و اصولگرایان خاموش بودند اما در حال حاضر هر سه فراکسیون نسبت به نظارت استصوابی اعتراض دارند نه تنها خواهان اصلاح قانون انتخابات هستند بلکه پیگیر لایحه اصلاح انتخابات که توسط دولت به مجلس ارائه شده بود، هستند چرا که در این انتخابات نظارت استصوابی شامل حال اصولگرایان هم شد.

انتقاد از نظارت استصوابی مختص اصلاح‌طلبان نیست

وی در پایان یادآور شد: البته ممکن است اصولگرایان در انتخابات مجلس از این رانت استفاده کنند اما در عین حال به دلیل اینکه شخصیتی نظیر لاریجانی که حداقل 8 سال رئیس مجلس بود و همیشه در حاکمیت موقعیت داشته و به نوعی سیاست‌های انتخاباتی را پایه‌گذاری می‌کرد و همیشه فعال بود، توقع نداشتند در انتخابات گذشته ردصلاحیت شود‌ و نسبت به نحوه احراز صلاحیت‌ها مسئله دارند. البته وقتی از لاریجانی نام می‌بریم این نکته را هم باید در نظر بگیرم که طیفی از اصول‌گرایان هم به همراه او هستند. بنابراین انتقاد از نظارت استصوابی مختص اصلاح‌طلبان نیست بلکه در حال حاضر هر سه فراکسیون اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و مستقلین بر روی این معضل متمرکز هستند و دیدگاه مشترکی دارند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 5563

ارسال نظر