رپورتاژ

پشم سنگ چیست و قیمت پشم سنگ و کاربرد و معایب آن

پشم سنگ چیست و قیمت پشم سنگ و کاربرد و معایب آن

پشم سنگ ماده ای است الیافی و نسوز که به انگلیسی به آن rock wool می گویند.خطناک نیست و بهترین عایق حرارتی و صوتی می باشد.

پشم سنگ یا عایق پشم سنگ نوعی عایق الیافی طبیعی معدنی است. از خانواده عایق های الیافی مانند پشم شیشه و پشم سرامیک می باشد. به عنوان عایق در عایق کاری انواع صنایع استفاده می شود. طبیعی ترین عایق دنیای که بر پایه سنگ های معدنی است. به همین دلیل گاهی به آن mineral wool  نیز گفته می شود. 

محدوده دمای برودتی آن منفی 30  و دمای حرارتی آن  مثبت 750 درجه سانتی گراد است. قیمت پشم سنگ گرانتر از عایق پشم شیشه می باشد. این عایق در برابر آتش بسیار مقاوم است. و تا ساعت های طولانی می تواند در برابر آتش مستقیم مقاومت کند. که نوعی حفاظ در برابر آتش شمرده می شود. بهترین عایق ساختمان در دنیا و بی ضرر ترین عایق به حساب می آید. منابع مواد اصلی آن به وفور در همه جا یافت می شود. سنگ بازالت ماده اصلی تشکیل دهنده این عایق طبیعی می باشد.بازالت نوعی سنگ آذرین که از بازمانده فوران آتشفان بر جامانده است. این عایق را همیشه با پشم شیشه مقایسه می کنند. شاید از خود بپرسید آیا پشم سنگ سرطان زا است؟ در جواب باید بگوییم که این عایق به هیچ عنوان سرطان زا نیست. خطری برای انسان ندارد و به محیط زیست آسیبی نمی رساند. و سازگاری زیادی با محیط زیست دارد.

قیمت پشم سنگ چگونه محاسبه می شود؟

قیمت پشم سنگ به عواملی زیادی بستگی دارد که مهمترین آن ضخامت، چگالی یا دانسیته، نوع پوشش یا روکش فویل آلومینیوم و یا کاغذ کرافت، توری مرغی، نوع کاربرد و انواع آن بستگی دارد. قیمت این عایق همیشه بر حسب متر مربع فروخته می شود ولی بعضی از مواقع این محصول به صورت کیلویی نیز به فروش می رسد مانند پشم سنگ فله ای که مانند پنبه می ماند. این الیاف ها خام و بدون ریزن خورده هستند.

پشم سنگ ها در ابعاد های مختلف مانند  شکل های  مکعب ، ورقه ای، رولی، پتویی و توری دار، فویل دار و لوله ای تولید می شوند. که قیمت پشم سنگ را نسبت به نوع کاربرد آن تغییر می دهد. یک از مهمترین آن دانسیته یا چگالی است. چگالی در واقع  به انگلیسی Density به جرم حجمی یک ماده در یک متر مربع مکعب شکل است اطلاق می شود.  ضخامت نیز در قیمت عایق های الیافی تاثیر مستقیم دارد. این عایق از ضخامت 3 سانت الی 10 سانت تولید می شود. که هر مقدار که ضخامت عایق بالا می رود از الیاف های بیشتری استفاده می شود و وزن آن ر افزایش می دهد. که بر قیمت عایق تاثیر می گذارد. فویل یا روکش آلومینیوم نیز از مواردی است که بر قیمت عایق به عنوان مانعی برای نفوذ آب به عایق اضافه می شود. آلومینیوم که یک ماده وارداتی است. و قیمت آن با بالا رفتن ارز قیمت پشم سنگ را نیز افزایش می یابد.

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه چیست؟

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه در مقاومت حرارتی و صوتی و همچنین در وزن آنها و نحوه تولید و مواد تشکیل دهنده آنها متفاوت می باشد. پشم شیشه دمای حرارتی پایین تری نسبت به عایق پشم سنگ دارد. پشم شیشه تا چگالی 120 کیلو گرم در متر مکعب بیشتر تولید نمی شود زیرا دیگر صرفه اقتصادی ندارد. شاید از خود بپرسید: آیا پشم سنگ آتش می گیرد؟ پشم سنگ در دمای بالا تولید می شود و ذاتا آتش نمی گیرد. اگر بخواهیم تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه را به مختصر توضیح دهیم این مواد بسیار مهم هستند که تفاوت آنها را بیشتر آشکار می کند. پس بهتر است هر دو عایق را بهتر بشناسیم.

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه به انگلیسی glass wool نام دارد.  ماده ای است که از الیاف شیشه تولید می شود. این الیاف شیشه از شن و ماسه و سنگ آهک و شیشه های بازیافتی و سیلیس تولید می شوند. ذاتاً آتش زا نیست و نقطه ذوب آن پایین از پشم سنگ است.

محدوده دمایی پشم شیشه

محدوده دمای و کاربردی برودتی پشم شیشه منفی 20 درجه سانتی گراد و دمای حرارتی آن مثبت 250 درجه سانتی گراد است.

چگالی یا دانسیته پشم شیشه

پشم شیشه با چگالی پاین تری نسبت پشم پشم سنگ تولید می شود.برای همین دلیل الیاف های پشم شیشه سبک تر از پشم سنگ است. چگالی پشم شیشه از 8 تا 120 کیلو گرم در متر مکعب و از ضخامت 2 سانت الی 10 سانت نیز تولید می شود. پشم شیشه 10 برابر حجم خود کوچک می شود ولی پشم سنگ این طور نیست.

کاربرد پشم شیشه

پشم شیشه به دلیل ارزان بودن و مقرون به صرفه در امور عایق کاری و محدوده  دمای برودتی و حرارتی پایین زیاد در پروژه های عمرانی بزرگ استفاده نمی شود. و کاربرد آن بیشتر در لوازم خانگی و صنعت های کوچک با دمای حرارتی و برودتی کم کاربرد دارد.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ به انگلیسی rock wool  گفته می شود. طبیعی ترین عایق دنیا که خطر برای محیط زیست و انسان ندارد. 

محدوده دمایی پشم سنگ

محدوده دمایی برودتی پشم سنگ منفی 30 و دمای حرارتی آن 850 درجه سانتیگراد است. و نقطه ذوب آن 1300 درجه سانتیگرارد که برتری بهتری نسبت به پشم شیشه در قدرت عایقی دارد.

دانسیته پشم سنگ

پشم سنگ الیاف های سنگین تری نسبت به پشم شیشه دارد. و از دانسیته 25 کیلوگرم در متر مکعب الی 200 کیلو گرم در متر مکعب تولید می شوند. که نسبت به پشم شیشه کمی بیشتر است. شاید از خود بپرسید که آیا پشم سنگ آزبست دارد؟ به هیچ عنوان برای تولید پشم سنگ از آزبست استفاده نمی شود .

انواع پشم سنگ

  1. پشم سنگ فله ای
  2. پشم سنگ لوله ای
  3. پشم سنگ فویل دار
  4. پشم سنگ توری دار
  5. پشم سنگ تخته ای یا پانل

پشم سنگ از چی درست میشه؟

پشم سنگ از مذاب سنگ بازالت و سرباره فولاد و دولومیت تولید می شود. سنگ ها را مخلوط می کنند و در کوره ای که 1450 درجه سانتی گراد حرارت دارد ذوب می کنند. و با استفاده از یک اسپینر که با سرعت زیاد می چرخد مواد مذاب را می چرخاند و به الیاف تبدیل می کند که اندازه های آن بین 6 الی 8 میلیمتر می باشد. الیاف ها با استفاده از چسبی به هم متصل می شوند و از کوره ای که 450 درجه سانتی گراد حرارت دارد می گذرد تا پخته شود تا ضخامت خود را حفظ کند.

کاربرد پشم سنگ

پشم سنگ در پروژه های بزرگ و کوچک و در درجه حرارت های زیاد استفاده می شود. و اغلب در تاسیسات بزرگ و ساخت و ساز های عمرانی استفاده می شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • پترو شیمی ها
  • ساخت درب های
  • در ساخت تونل ها
  • پالایشگاه های نفت و گاز
  • صنایع لولازم خانگی و صنعتی
  • در ساخت اتومبیل های عمومی
  • در عایق کاری ساختمان های مسکونی و اداری

معایب پشم سنگ

پشم سنگ معایب زیادی ندارد فقط کمی گرد و خاک و ریز گرد دارد. که در موقع استفاده از آن از ماسک استفاده نمایید. و کمی حساسیت پوستی به مدت کوتاهی ایجاد می کند.

پشم سنگ از کجا بخرم

پشم سنگ را از نمایندگی های معتبر که درای برگه نمایندگی هستند خرید نمایید .شرکت اندیشه عایق آریا نماینده رسمی شرکت های تولید کننده تمامی پشم سنگ های در ایران می باشد مانند :

  1. پشم سنگ ایران
  2. پشم سنگ پوشینگر 
  3. پشم سنگ تارابگین 
  4. پشم سنگ سپاهان

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76935

ارسال نظر