رپورتاژ

شغل هوشمند سازی ساختمان؛ بازار کار درآمد مزایا و معایب

شغل هوشمند سازی ساختمان؛ بازار کار درآمد مزایا و معایب

یکی از پر درآمد‌ترین شغل‌های مرتبط با صنعت ساختمان سازی، شغل هوشمند سازی ساختمان (BMS) می‌باشد. وجود کلاس‌های آموزشی، میزان درآمد بالا و تقاضای بسیار زیاد جامعه برای هوشمند سازی خانه سبب شده است که افراد زیادی بدون کمی تردید بخواهند وارد این شغل شوند.

 همانطور که می‌دانید با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از شغل‌های کنونی به مرور در حال نابودی هستند اما حوزه‌های مانند کار هوشمند سازی ساختمان (Building Management System) از بازار بسیار خوبی چه در حال و در آیند برخوردار می‌باشند. در ادامه مطلب قصد داریم به مهارت‌های مورد نیاز، میزان درآمد، مزیت و معایبی این شغل بپردازیم.

شغل هوشمند سازی ساختمان؛ خدمات قابل ارائه

حال می‌خواهیم کمی شما را با نحوه کارکرد و خدماتی که یک متخصص حرفه‌ای هوشمند سازی ساختمان انجام می‌دهد آشنا کنیم. وقتی کلمه هوشمند سازی خانه را می‌شنوید شاید ناخودآگاه ذهنتان به سمت مواردی مانند تشخیص و مدیریت خانه کشیده شود، در واقع این تصور درست است اما اجرای آن بر روی ساختمان یا خانه به شکلی پیچیده‌تر و تخصصی‌تری انجام می‌باشد.

شغل هوشمند سازی ساختمان

شغل هوشمند سازی ساختمان؛ به انجام خدماتی در راستای نصب تجهیزات هوشمند سازی ساختمان چه به صورت نرم افزای و چه به صورت سخت افزاری گفته می‌شود. هدف از هوشمند سازی خانه (bms) ایجاد سیستمی جهت مانیتورینگ خانه هوشمند از طریق موبایل، برنامه ریزی و یکپارچه سازی خانه هوشمند، زمان بندی و مدیریت سیستم گرمایشی و کنترل دما، نور، دزدگیر، تهویه... می‌باشد. تمامی این عملیات توسط متخصص هوشمند سازی ساختمان انجام می‌شود.

به صورت کلی یک متخصص حرفه ای هوشمند سازی ساختمان از مهارت‌های زیر برخوردار است:

  • برقکاری ساختمان
  • انجام برنامه نویسی
  • نصب تجهیزات مربوط به هوشمند سازی ساختمان
  • کار با نرم افزار ETS
  • بررسی خانه هوشمند از طریق تلفن همراه
  • متخصص در پروتکل‌های استاندارد هوشمند سازی منازل مانند: can-bus، KNX و ..

فرصت های شغلی هوشمند سازی ساختمان

از آنجایی که شغل هوشمند سازی جزو مشاغلی است که تازه وارد کشور شده و با استقبال بسیاری از افراد روبرو شده است، افرادی که به این شغل علاقه مند هستد پس از طی کردن روند آموزشی و شرکت در کلاس‌ها می توانند به عنوان یک متخصص از فرصت‌های شغلی بسیاری به شرح زیر برخوردار شوند:

  • می توانید در یک شرکت استخدام شوید؛ برای این کار رزومه خود را برای شرکت‌های که در زمینه پیاده سازی پروژه فعالیت می‌کنند ارسال کنید.
  • خود را به مهندسان ساختمان، مدیران ساختمان، پیمانکاران ساختمان معرفی کنید و از آنها بخواهید که پروژه‌های هوشمند سازی را به شما بسپارند.
  • می توانید به صورت مستقل مغازه و کسب و کار خود را راه اندازی کنید و کار هوشمند سازی ساختمان را به صورت پروژه انجام دهید.

میزان درآمد شغل هوشمندسازی ساختمان

اتوماتیک شدن خانه‌ها و به دنبال آن ایجاد راحتی، آرامش، امنیت و ... سبب شده است بسیاری از ساختمان‌ها در سراسر دنیا هوشند شوند. حال فرض کنید شما به عنوان یک متخصص حرفه‌ای وارد  بازاری شوید که با رشد تکنولوژی تازه ایجاد شده است و همچنین میزان تقاضای بسیار زیادی نه در سطح کشور بلکه در سطح جهان دارد. با کمی بررسی می‌توان متوجه شد میزان درآمد شغل هوشمند سازی ساختمان از بسیاری شغل‌های ساختمانی دیگر بیشتر است.

شغل هوشمند سازی ساختمان

درآمد شما به میزان بسیار زیادی به نوع کار، تخصص، مهارت و سابقه کار شما بستگی دارد، به عنوان مثال اگر به عنوان متخصص هوشمند سازی منازل در یک شرکت استخدام شوید حقوقی به اندازه وزارت کار یا درصدی برای انجام هر پروژه دریافت می‌کنید که حدودا بین 10 تا 20 میلیون در ماه متغییر است.اما اگر شما به صورت مستقل برای خود کار کنید و صاحب کسب و کار باشید میزان درآمد از حدود 10 تا 100 میلیون تومان متغییر است.

لازم است بدانید افراد شرکت کننده در دوره آموزش هوشمند سازی ساختمان (برق هوشمند ساختمان)، پس از اتمام کلاس های خانه هوشمند که شامل آموزش پروتکل knx نیز هست، برای ورود به بازار کار در سطح داخلی و بین المللی آماده خواهند شد، زیرا مدرکی که به آن ها داده می شود، یعنی مدرک دوره هوشمند سازی ساختمان فنی حرفه ای، قابلیت ترجمه و ارائه به حدود 170 کشور دنیا را دارد.

منبع: https://darr.ir/product/bms-course/

شغل هوشمند سازی ساختمان چه مزیت و معایبی دارد؟

مزیت‌های شغل هوشمند سازی به شرح زیر است:

مزایای شغل هوشمند سازی ساختمان معایب شغل هوشمند سازی ساختمان
درآمد بسیار بالا در صورتی که مغازه خود را راه‌اندازی کنید مسئولیت پرداخت مواردی مانند مالیات با خودتان است.
میزان تقاضای زیاد عدم وجود استاندارد‌های ثابت (از آنجایی که این علم کاملا جدید است)
آینده شغلی بسیار مناسب  
وجود آموزشگاه‌ها جهت یادگیری بهتر و آسان‌تر مهارتهای هوشمند سازی ساختمان  

بین موارد گفته شده مهم ترین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، آینده شغلی هوشمند سازی است، در صورتی که بتوانید زودتر تخصص‌ها را یادگرفته و شروع به کار کنید به دلیل کم بودن تعداد متخصصین بخش زیادی از بازار سهم شما خواهد بود به اصطلاح  بازار را در دست بگیرید.

مقایسه جایگاه شغل هوشمند سازی ساختمان در ایران و خارج

در ابتدا در کشور ایران فقط قشرهای مرفه جامعه با اهداف لوکس سازی ساختمان، افزایش میزان رفاه، افزایش میزان امنیت از کار هوشمند سازی ساختمان استقبال کردند رفته رفته و با گذشت زمان بسیاری از سازمان‌های دیگر متوجه اهمیت و ویژگی‌های مثبت این امکانات شده و از آن در ساختمان‌ها خود استفاده کردند.

با این حال این شغل در کشور‌های پیشرفته از بازار بسیار بهتری برخوردار است و درصد بسیار زیادی از افراد هوشمند سازی منازل یا خانه خود را یک امر جدا نشدنی تصور می‌کنند، در واقع می‌توان گفت برای آنها یک روزمرگی محسوب می شود.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت ورود به شغل هوشمندسازی ساختمان

اگر شما هم جزو افراد علاقه مند و متقاضی ورودبه این بازار هستید در ابتدا لازم است از هزینه‌هایی آن مطلع شوید. در صورتی که مهارت‌های لازم را ندارید اولین قدم یادگیری است. بنابراین می‌توانید با پرداخت هزینه بسیار به صرفه در کلاسهای آموزشی شرکت کنید.

پس از یادگیری حال نوبت ورود به بازار کار است در این صورت می‌توانید در یک شرکت استخدام شوید که این کار برای شما هزینه‌ای در بر نخواهد داشت

اما در صورتی  که بخواهید کسب و کار خود را با راه‌اندازی مغاز داشته باشید، نیاز به صرف هزینه‌ای جهت اجاره مغازه، آماده سازی مغازه، خرید تجهیزات و ... خواهید داشت. در این صورت بسته به این که مغازه در کدام نقطه شهر و با چه متراژی اجاره می گردد قیمت آن بسیار متفاوت است.

بهترین روش یادگیری و ورود به شغل هوشمند سازی ساختمان

با این که روش‌های زیادی مانند شاگردی و تحصیل جهت یادگیری در این حوزه وجود دارند اما بهترین روش شرکت در کلاسهای آموزشی است. برای این کار می‌توانید به آموزشگاه‌های فنی معتبر مراجعه نمایید.

باید به دنبال آموزشگاهی باشید که از اساتید متخصص، کلاس‌های با تجهیزات مدرن، هزینه مناسب و مباحث آموزشی به روز برخوردار باشد همچنین در پایان دوره به شما مدرک معتبر فنی اعطا گردد، آموزشگاه فنی و حرفه ای دارالفنون https://darr.ir؛ علاوه بر داشتن این امکانات در سطح عالی از مزیت های دیگری مانند داشتن خوابگاه برای افراد غیر بومی برخوردار است. در صورتی که درمورد شغل هوشمند سازی ساختمان، نحوه ثبت نام، هزینه .... سوال دارید می توانید با این آموزشگاه تماس گرفته و مشاوره دریافت نمایید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 69380

ارسال نظر