رپورتاژ

پمپ سیرکولاتور خطی چیست؟ + مزایا و معایب + انواع پمپ سیرکوله

رپورتاژ

چکیده : معرفی انواع پمپ برای موتور خانه و پکیح و بررسی انواع پمپ سیرکوله خطی و نقاط قوت و نقاط ضعف

پمپ سیرکولاتور که در سیستم هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد به طور معمول از نوع پمپ گریز از مرکز یا سانترفیوژی می باشند.نصب یک پمپ سیرکولاتور خطی ( پمپ آب گرم) که معمولا در شوفاژخانه ها و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ، موتورخانه ها و برای گرم کردن رادیاتورها استفاده می شود، به دلیل فضای محدود، ایجاد سر و صدا اغلب عملی و امکان پذیر نمی باشد.

پمپ سیرکولاتور که به آن پمپ سیرکوله خطی و یا پمپ خطی نیز می گویند معمولاً در یک سیستم گرمایشی هیدرولیک یا یک سیستم خنک کننده آب را به حرکت در می آورد.

پمپ

انواع پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور خطی(In Line) :

این پمپ ها می توانند یک قلو، دو قلو، یک یا چند دور باشند که بر روی مدار نصب می شوند.پمپ سیرکولاتور مکش از ته یا زمینی :

پمپ و الکتروپمپ در ظرفیت های بالا سنگین می شود و مدار وزن آن را نمی تواند تحمل کند. در چنین مواردی آن را بر روی شاسی روی زمین قرار می دهند و از لرزه گیر برای کاهش ارتعاشات استفاده می شود.

پمپ سیرکولاتور خطی

پمپ های خطی معمولا به صورت عمودی بوده (که انواع آن در آپ صنعت میباشد ) و از نوع اتصال مستقیم و یا Frame-Mounted می توانند باشند. فلنج های ورودی و خروجی نسبت به هم در یک خط و در دو طرف مخالف پمپ قرار می گیرند. پمپ های سیرکولاتور خطی معمولاً از سایز کوچک برای پمپ خانگی برای پکیج تا متوسط کاملاَ توسط چرخ های لوله حفاظت می شوند و آنها را به بخش های لوله کشی هیدرولیک دیگر متصل می کند. معمولا پمپ های بزرگ به طور لایه ایی نصب می شوند.

مزایای پمپ خطی

ار نظر ساختار و  برای خرید پمپ سیرکولاتور خطی در مقایسه با یک پمپ افقی در اندازه ای مشابه و با مکش انتهایی، سه مزیت عمده قابل ذکر می باشد.

یک پمپ خطی در مقایسه با پمپ افقی با مکش انتهایی در اندازه مشابه فضای کمتری را اشغال می کند.این موضوع در زمانی دارای اهمیت است که نصب پمپ احتیاج به فضای کمی از ساختمان یک کارخانه و یا روی کشتی یا سکوی دریایی باشد.

ساده تر بودن لوله های ورودی و خروجی پمپ در نوع خطی، فلنج های ورودی و خروجی در یک خط قرار دارد که این موضوع، ضرورت ایجاد تغییر جهت پایپینگ را که باید برای پمپ با مکش انتهایی انجام شود، از بین می برد و امکان حذف زانویی ها و دیگر اتصالات را نیز فراهم می کند.

در پیکربندی خطی مستقیم اتصال در مقایسه با یک پمپ افقی از نوعFrame-mounted  احتیاج به انجام هم محورسازی میدانی نیست، زیرا پمپ و موتور به وسیله   Rabbet Fits هم تراز شده اند.

معایب پمپ خطی

پیکربندی پمپ خطی، با وجود مزایایی که بیان شد، دارای معایبی نیز می باشد.در چیدمان عمودی، خود پمپ تکیه گاه موتور به جای صفحه ی پایه است، به همین دلیل در اندازه های بزرگتر به یک تکیه گاه خارجی احتیاج خواهد بود.

این نوع طراحی از لحاظ ساختاری دارای پایداری کمی می باشد، زیرا بارهای وارده مانند پمپ های افقی از نوع Frame- mounted ، از طریق شاسی به فونداسیون انتقال داده نمی شود.

شرایط مکش (NPSHr) نیز به دلیل تغییر جهت های مختلفی که جریان باید در هنگام حرکت از فلنج مکش به ورودی پروانه تحمل کند، به خوبی حالت پمپ با مکش انتهایی نباشد.

نشتی به وجود آمده از پکینگ یا مکانیکال سیل به بخش جمع آوری که در آنجا بتواند به وسیله لوله کشی به یک سیستم پساب منتقل شود (مانند پمپ های افقی)، نمی رود و در عوض ممکن است در ناحیه ی محفظه ی نشت بندی جمع شود.

این مقدار نشتی می تواند از آن جا به بیرون خارج شود، ولی احتمالاَ با  ایجاد خوردگی  به پمپ خانگی یا تکیه گاه موتور آسیب می زند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 44900

ارسال نظر