رپورتاژ

تفاوت مولتی متر دستی و رومیزی

رپورتاژ

تفاوت مولتی متر دستی و رومیزی

خرید مولتی متر دستی بهتر است یا رومیزی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزار برای اندازه گیری کمیت‌های الکتریکی مختلف در زمینه کاری مهندسان، تعمیرکاران برق و... مولتی متر است.

با استفاده از این دستگاه می‌توان کمیت‌های مختلفی را مانند ولت، میلی آمپر، میکرو آمپر، تست دیود و اهم را به آسانی اندازه گیری کرد. درواقع می توان گفت این دستگاه، کار آمپرمتر  و سایر تجهیزات الکترونیک را نیز انجام می‌دهند. همچنین مولتی مترها ایراد و نقص دستگاه‌های الکتریکی، برد و ماژول را نیز مشخص می‌کنند. این ابزار دارای انواع مختلف و متنوعی است که هرکدام کاربرد خاص خود را دارد؛ بنابراین اگر قصد خرید مولتی متر را دارید، قبل از هر چیزی بهتر است با تعریف، کاربرد و انواع آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با این ابزار در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مولتی متر چیست؟

از طراحی، تولید و ساخت اولین دستگاه مولتی متر تقریباً ۱۰۰ سال می‌گذرد. این دستگاه‌ها در ابتدا به صورت آنالوگ طراحی و تولید می‌شد که محدودیت‌ها و ایرادات بسیاری داشت. اما با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی نمونه‌های دیجیتال این محصول به بازار عرضه شد.

مدل‌های دیجیتال مولتی متر به دلیل قابلیت‌های بسیاری که دارند به سرعت جایگزین نمونه‌های آنالوگ در بازار شدند. این وسیله در حقیقت کار سه دستگاه اهم‌متر، ولت‌متر و آمپرمتر را به صورت همزمان و ترکیبی انجام می‌دهد. در نتیجه با خرید مولتی متر می‌توان چندین کمیت الکتریکی را به طور همزمان اندازه گیری و بررسی کرد.

از دیگر کاربردهای مولتی متر می‌توان به دقت بالا در اندازه گیری و نمایش داده‌ها، کاهش خطای کاربر، افزایش سرعت اندازه گیری، بهبود راندمان دستگاه، اندازه‌گیری و نمایش مقادیر مختلف و متنوع در یک دستگاه، امکان ذخیره مقادیر اندازه‌گیری شده در حافظه جانبی دستگاه و... اشاره کرد. همانطور که در مطالب به آن اشاره کردیم مولتی ‌متر دستگاهی است که از آن برای اندازه‌گیری کمیت‌های مختلف مانند مقاومت، ولتاژ و جریان‌های الکتریکی در مدارات متنوع و قطعات الکترونیکی می‌توان استفاده کرد.

 این دستگاه مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزار در کار مهندسان و تعمیرکاران برق و الکترونیک است. به همین دلیل خرید مولتی متر برای کارگاه، تعمیرگاه و آزمایشگاه برقی الزامی و ضروری است.

 مولتی متر

مولتی متر رومیزی

همانطور که گفتیم دستگاه مولتی متر دارای انواع مختلف و متنوعی است که ما در این مقاله به بررسی دو نوع از پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم. یکی از بهترین و معروف‌ترین انواع این دستگاه، مولتی مترهای رومیزی هستند.

 شما می‌توانید از این نوع مولتی مترها برای اندازه گیری پارامترها در آزمایشگاه‌های مختلف استفاده کنید. لازم به ذکر است که مولتی مترهای رومیزی یکی از بهترین انواع دیجیتالی این محصول به شمار می‌رود. این دستگاه از دقت بسیار بالایی در اندازه گیری کمیت‌ها برخوردار بوده و درصد فروش زیادی را نیز به خود اختصاص داده است.

 روند کار این مدل از مولتی مترها بسیار راحت و آسان است و شما می‌توانید برندهای مختلف و متنوعی از آن را در بازار مشاهده کنید. همچنین این نوع از مولتی ‌متر‌ها اغلب در آزمایشگاه‌های برق کاربرد دارند.

مولتی متر دستی

یکی دیگر از انواع مولتی مترها که به بررسی آن در این مقاله می‌پردازیم، مولتی متر دستی است که جزو بهترین و بی‌نظیرترین انواع این محصول در بازار مصرف شناخته می‌شود. این محصول شکلی شبیه به انبردست دارد و به همین دلیل به نام مولتی متر دستی در بازار معروف است. استفاده از مولتی مترهای دستی بسیار راحت‌تر از انواع دیگر این محصول است به‌  طوریکه شما می‌توانید در شرایط مختلف به راحتی از آن‌ استفاده کنید.

بررسی تفاوت بین مولتی متر دستی و رومیزی

اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو نوع محصول در فرم و شکل آن است. مولتی متر دستی به شکل انبردست و مولتی متر رومیزی دستگاهی دیجیتالی است که روی میز قرار می‌گیرد و دارای صفحه نمایشگر اعداد است.

مولتی متر رومیزی اغلب برای کارهای آزمایشگاهی و کارگاهی مناسب است اما مولتی متر دستی برای تعمیرات سطحی برق و این گونه موارد کاربرد دارد.

روند کار و استفاده از مولتی متر دستی بسیار آسان‌تر از نوع رومیزی آن است.

میزان دقت دستگاه مولتی متر

اغلب دستگاه‌های اندازه گیری مشابه با مولتی متر دارای حد مجازی از خطا هستند، دقت یک دستگاه اندازه گیری مشخص می‌کند که مقدار تعیین شده چه‌قدر با اندازه واقعی نزدیک است.

البته معمولاً به جای مقدار واقعی از مقدار استاندارد استفاده می‌شود و دقت دستگاه به صورت درصدی اعلام می‌گردد. دقت مولتی مترهای آنالوگ به طور استاندارد 3 درصد است در حالی که دقت نوع دیجیتال آن به طور استاندارد 0.5 درصد است. پس هرچه مولتی متر پیشرفته‌تر باشد درصد خطای آن نیز کمتر است. لازم است بدانید که بازرسی و کالیبره نمودن دستگاه به صورت دوره‌ای بر میزان دقت آن اثرگذار است.

 مولتی متر

اساس کار مولتی متر

برای خرید مولتی متر بهتر است با اساس کار آن آشنا شویم. روش کار با مولتی مترهای دیجیتالی و اندازه گیری ولتاژ با آن‌ها بسیار آسان و راحت است. به منظور اندازه گیری ولتاژ با دستگاه مولتی متر ابتدا باید کلید چرخشی را در وضعیت ولتاژ قرار دهید سپس سیم مشکی را به ترمینال منفی و سیم قرمز را به ترمینال مثبت وصل کنید.

 باید توجه داشته باشید که سلکتور حتماً در حالت Vdc برای ولتاژ مستقیم و Vac برای ولتاژ متناوب قرار داشته باشد. حالا می‌توانید دستگاه را روشن و شروع به اندازه گیری کنید. همچنین برای اندازه گیری ولتاژ باید مولتی را به صوت موازی به مدار متصل کرد.

بررسی نکات مهم در استفاده از مولتی متر

حال که با انواع و کاربردهای این دستگاه آشنا شدید، می‌توانید با خیالی آسوده برای انتخاب خرید مولتی متر اقدام کنید. در ادامه به برخی از نکات قابل توجه در خصوص استفاده از این محصول اشاره می‌کنیم.

  • اولین و مهم‌ترین نکته این است که سلکتور دستگاه را در جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید.
  • بخش‌های مربوط به تنظیمات دستگاه‌ها را مورد دست‌کاری قرار ندهید.
  • در خصوص اندازه گیری مقاومت مدار الکتریکی، حتماً از قطع بودن جریان مطمئن شوید.

جمع بندی

ما در این مقاله به بررسی تفاوت میان مولتی متر دستی و رومیزی و همچنین خرید این محصول پرداختیم. اولین نکته در زمان خرید مولتی متر، انتخاب نوع آن با توجه به نیاز و قابلیت‌های مورد نظر شما است.

 در حقیقت تفاوت اصلی بین مدل‌های دیجیتال و آنالوگ مربوط به دقت اندازه گیری و امکانات جانبی آن است.  نکته دوم در هنگام انتخاب و خرید مولتی متر تناسب آن با زمینه کاری مورد نظر شما است. همانطور که گفتیم مولتی مترها دارای انواع بسیاری هستند که هرکدام در زمینه خاصی کاربرد دارند. به همین دلیل انتخاب این دستگاه باید با توجه به نیاز مصرف کننده انجام گیرد. در نتیجه اگر قابلیت‌ها و امکانات خاصی مد نظر دارید، حتماً متناسب با آن خرید کنید.

بهتر است بدانید که انواع مولتی مترهای موجود در بازار دارای مقاومت متفاوتی هستند. در واقع هر چه میزان مقاومت دستگاه بیشتر باشد، در برابر نوسانات برقی مقاوم‌تر است. مقاومت بالا این دستگاه‌ها احتمال بروز خطا در اندازه گیری را کاهش می‌دهد.

 آخرین نکته مهم برای خرید مولتی متر، قیمت دستگاه است که با توجه به نوع دستگاه، کاربرد و قابلیت‌های آن متغیر است. اما در کل نوع آنالوگ نسبت به دیجیتال ارزان‌تر است. در نهایت شما برای خرید این محصول می‌توانید از فروشگاه آوازک یکی از معتبرترین فروشگاه‌های فعال در این زمینه کمک بگیرید و بهترین خرید را در این فروشگاه داشته باشید.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28779

ارسال نظر