رپورتاژ

بهترین دوربین مدار بسته تحت شبکه و کاربردهای آن

رپورتاژ

بهترین دوربین مدار بسته تحت شبکه و کاربردهای آن

پیش از معرفی و بررسی کاربردهای دوربین مداربسته تحت شبکه، ابتدا بگذارید اندکی به معرفی این نوع دوربین های مداربسته بپردازیم. در دوربین های مداربسته، سیستم امنیتی، به کمک نظارت IP نسخه دیجیتالی و شبکه ای ایجاد می شود. به ساده ترین بیان، در سیستم نظارت IP، دوربین در حین فیلمبرداری، محتوایی ضبط شده را همزمان در شبکه IP به وسیله اینترنت توزیع می کند. با این وصف، تمام انواع دوربین ip نسل جدید دوربین های مداربسته هستند. اکنون در تمام بازارهای جهانی دوربین های دیجیتال مورد استقبال قرار گرفته اند. این نوع دوربین ها به قاعده و بر اساس سازکاری که دارند، از امواج دیجیتالی برای تحلیل و ارسال داده های تصویری و صوتی بهره می برند. در واقع درست به عکس دوربین های آنالوگ که نسل قبل تر دوربین های مداربسته بودند، این دوربین ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج را دیجیتال می کنند. در کنار این استفاده از امواج دیجیتال، دوربین های تحت شبکه، به یکدیگر متصل می شوند. به این ترتیب هر کدام از دوربین های موجود در یک سیستم امنیتی، به کمک شناسه شبکه ip و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل می شود. با این توضیحات ادامه مقاله را دنبال کنید تا علاوه بر آشنایی بیشتر با دوربین های مداربسته تحت شبکه، کاربردهای متنوع این نوع دوربین های مداربسته را نیز بشناسید.

اجزای تشکیل دهنده سیستم دوربین IP

به طور کلی سیستم دوربین IP از تعدادی دوربین متصل به شبکه تشکیل می شود. این دوربین ها تحت عنوان دوربین های IP شناخته می شوند. سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه دارای انواع سیستم های ضبط فیلم و تعدادی ایستگاه کاری در حال مشاهده می باشد. توجه کنید که سیستم ضبط ویدیو می تواند به شکل کامپیوتری باشد که از نرم افزار مدیریت ویدیو (VMS) برخوردار است و همچنین می تواند از یک ضبط کننده فیلم ویدیویی شبکه (NVR) تشکیل شده باشد. 

پهنای باند مورد نیاز دوربین تحت شبکه

از آنجایی که دوربین های تحت شبکه بدون وجود اینترنت، کار نخواهند کرد، مهم است که کاربر بداند، برای راه اندازی و استفاده از این دوربین ها چه قدر پهنای باند مورد نیاز است؟ محاسبه پهنای باند مورد استفاده دوربین های IP کمی سازکار پیچیده ای دارد؛ اما می توان آن‌ را به صورت تخمینی ارائه کرد. بر این اساس پهنای باند مورد استفاده توسط سیستم دوربین IP ، بر اساس تعداد دوربین، رزولوشن دوربین، میزان فریم، فشرده سازی مورد استفاده، میزان حرکتی که توسط هر دوربین دیده می شود، و گاهی اوقات حتی روشنایی نیز تعیین می گردد. برای یک نمونه، موقعی که شما از فشرده سازی MJPEG استفاده می کنید ، یک قاب فیلم حدود 30 کیلو بایت اینترنت مصرف می کند. همچنین اگر به 10 فریم در ثانیه نیاز داشته باشید ، به مدت 10 فریم در ثانیه طول می کشد.  که برابر با 2400کیلوبیت / ثانیه خواهد بود. به کمک آخرین فشرده سازی (H.264) این امکان را خواهید داشت که بیش از 20 مرتبه از حجم مورد نظر بکاهید. در این صورت شما تنها از 120 کیلوبیت / ثانیه استفاده خواهید کرد.

کاربردهای دوربین مدار بسته IP

به طور کلی اصلی ترین کاربرد دوربین های مداربسته تحت شبکه در سیستم های حفاظتی است. اما کاربرد های این نوع دوربین ها به سیستم های حفاظتی محدود نمی شود و کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی ، نظامی، فضایی ،صنعتی ، کنترل ترافیک ، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس نیز از جمله مکان ها و موقعیت هایی است که می توان از دوربین های تحت شبکه استفاده نمود. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین کاربردهای این نوع دوربین ها خواهیم پرداخت.

دوربین مداربسته

به منظور جلوگیری از ارتکاب جرم

کاربرد دوربین های مداربسته در جلوگیری از ارتکاب جرایم بسیار گسترده است. به عبارتی در جلوگیری از طیف گسترده ای از جرایم مانند جرایم رانندگی تا جرایم جنایی می تواند حوزه استفاده از دوربین های تحت شبکه باشد. اکنون استفاده از دوربین های مخفی به صورت نامحسوس نیز بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. برای نمونه دوربین های دستگاه های خود پرداز را در نظر بگیرید که برای شناسایی جرایمی مانند وارد کردن تصادفی رمز کارت اعتباری و موارد امنیتی اینچنینی کارایی خواهد داشت.

به منظور کاربردهای صنعتی 

دوربین های مداربسته در کارخانجات صنعتی نیز راه پیدا کرده اند. در واقع در مکان ها و یا در مراحلی از روند کار کارخانه هه که لزوما حضور فیزیکی کارکنان خطرناک، دشوار یا حتی گاهی غیر ممکن باشد، دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای نمونه در کارخانه هایی مانند کارخانه های شیمیایی یا نیروگاه های هسته ای و یا در مراکز صنعتی دیگر، استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه و همچنین دوربین های حرارتی در خط تولید کارخانه بسیار رایج شده است. 

به منظور کنترل ترافیک

انواع دوربین مداربسته  تحت شبکه به کمک پلیس راهنمایی و رانندگی نیز آمده است. اکنون در اغلب کشورهای دنیا از دوربین های مداربسته به منظور کنترل ترافیک وسایل نقلیه، آن هم در وسیع ترین شکل ممکن، استفاده می شود. برای نمونه کنترل میزان ترافیک در خیابان ها و ارسال اطلاعات توسط gps به رانندگانی که قصد عبور از مسیر آن خیابان ها را دارند، یکی از کاربردهای مهم دوربین های تحت شبکه است. از طرف دیگر زیر نظر گرفتن تصادفات و شناسایی جرایم رانندگی نیز از جمله کاربرد های بسیار متدوال دوربین مداربسته تحت شبکه در کنترل وسایل نقلیه می باشد. شناسایی خودکار پلاک خودروها نیز اخیرا به عنوان آخرین کاربرد های دوربین های مداربسته در این قسمت شناخته می شود. 

به منظور امنیت نقل و انتقالات

دوربین های تحت شبکه، اکنون به حوزه نقل و انتقلات عمومی نیز یاری می رسانند. در واقع از دوربین مداربسته برای ممانعت از بروز حوادثی که ممکن است در اثر خارج از دید بودن مکان صورت بگیرد استفاده می شود. برای نمونه داخل متروها از دوربین مداربسته برای کنترل درهای ورود و خروج مسافران استفاده می شود. از این طریق، می توان یقین کرد که مسافر از در عبور کرده است یا خیر. در عین‌حال در موارد مشابه آن در اتوبوس ها و قطارهای شهری نیز دوربین های تحت شبکه چنین کاربردی خواهند داشت

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 26873

ارسال نظر