رپورتاژ

هپاتیت آ با چه آزمایشی تشخیص داده می‌شود؟

رپورتاژ

هپاتیت آ با چه آزمایشی تشخیص داده می‌شود؟

هپاتیت آ در اثر عفونت ویروسی به وجود می‌آید و موجب ایجاد التهاب در سلول‌های کبدی می‌شود. زیاده روی در مصرف برخی دارو‌ها، بیماری‌های ژنتیکی، آلودگی به باکتری و هم چنین مصرف بالای مشروبات الکلی از جمله عواملی هستند که موجب بروز هپاتیت آ می‌شوند. یکی از راه‌های تشخیص این بیماری، آزمایش HAV یا آزمایش خون آنتی‌بادی هپاتیت آ است. اگر قصد دارید تا اطلاعات کافی در ارتباط با آزمایش HAV بدست آورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

آزمایش HAV چیست؟

هرگاه یکی از بخش‌های بدن دچار مشکل می‌شود، می‌تواند بر روی عملکرد و کارایی دیگر اجزا نیز تأثیرگذار باشد. کبد یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن است که وظیفه تصفیه سیستم گوارشی را بر عهده دارد. التهاب این اندام موجب می‌شود تا بیماری هپاتیت آ با علائمی مانند زردی چشم، کاهش اشتها و... بروز نماید.

شاید این سوال در ذهن شما شکل گیرد که HAV چیست؟  و به چه منظوری تجویز می‌شود؟ HAV مخفف Hepatitis A Virus است که به منظور تشخیص هپاتیت A در آزمایشگاه‌های مختلف به کار برده می‌شود. در این آزمایش خون، وجود آنتی‌بادی lgM بررسی می‌شود. علاوه بر این می‌توان میزان پروتئین‌هایی که بدن در پاسخ به وجود عفونت ویروسی تولید می‌کند را با این آزمایش مشخص کرد. چنانچه آنتی‌بادی وجود داشته باشد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بدن دچار ویروس هپاتیت آ شده است.

آزمایش هپاتیت

آزمایش HAV در چه مواردی تجویز می‌شود؟

همان طور که گفته شد، اصلی‌ترین عضو بدن که در اثر ورود ویروس هپاتیت آ درگیر می‌شود، کبد است. این بیماری در دو نوع حاد یا کوتاه مدت و مزمن که بیشتر از ۶ ماه فرد را درگیر می‌کند، در افراد مختلف ایجاد می‌شود.

از جمله مواردی که در صورت مشاهده و بروز آن‌ها باید هر چه سریع‌تر برای انجام آزمایش تشخیص هپاتیت آ یا HAV اقدام کنید عبارتند از:

  • احساس ناراحتی در ناحیه کبد
  • خارج شدن جریان خونی شما از حالت طبیعی
  • ایجاد عفونت در بدن
  • احساس خستگی دائمی
  • وجود همسر یا شریک جنسی مبتلا به هپاتیت در کنارتان
  • کاهش بی‌دلیل اشتها
  • زرد شدن رنگ پوست
  • احساس خارش شدید در بدن

لازم به ذکر است، موارد گفته شده تنها از نشانه‌های وجود بیماری هپاتیت آ در فرد است و می‌توان گفت بهترین زمان برای انجام آزمایش HAV در هنگام مشاهده این علائم خواهد بود. پس از بررسی و دریافت نتیجه آزمایش می‌توان از وجود این بیماری در فرد مطمئن شد.

دلایل ابتلا به هپاتیت آ

می‌توان گفت مهم‌ترین عامل در ایجاد بیماری هپاتیت آ، استفاده کردن از غذا یا نوشیدنی‌های آلوده است که به مدفوع فرد مبتلا انتقال داده می‌شود. در برخی موارد، هپاتیت آ در اثر برقراری رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده نیز می‌تواند منتقل شود.

کدام دسته از افراد بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت آ هستند؟

  • بیماری هپاتیت آ بیشتر در افرادی دیده می‌شود که در مدت اخیر به یکی از کشورهای در حال توسعه با شیوع گسترده هپاتیت آ مسافرت کرده‌اند.
  • افرادی که رابطه جنسی مقعدی با شخص مبتلا به هپاتیت آ داشته‌اند.
  • افرادی که به صورت مشترک با فرد مبتلا به بیماری از یک سوزن مشترک جهت مصرف داروهای غیر قانونی استفاده کرده باشند.

آزمایش hav

تفسیر آزمایش هپاتیت آ

هپاتیت آ یکی از انواع بیماری هپاتیت است که می‌توان گفت، پس از بروز علائم و انجام آزمایش به صورت حتم تشخیص داده می‌شود. یکی از موارد مهم پس از دریافت نتیجه و مثبت بودن جواب، تفسیر آزمایش هپاتیت آ است که به صورت زیر انجام می‌شود:

انجام آزمایش HAV یا تشخیص وجود آنتی‌بادی در خون فرد، شامل lgM و lgG است که به ترتیب برای تشخیص عفونت اخیر و عفونت‌های قبلی به کار برده می‌شوند.

علاوه بر این به منظور تشخیص عفونت اولیه یا بروز عفونت‌های اخیر در فرد و مشخص شدن بیماری در افراد با علائم حاد، از آزمایش HAV lgM استفاده می‌شود. تشخیص این آنتی‌بادی به مدت ۲ هفته پس از تشکیل آن در خون امکان‌پذیر است. مدت زمان ماندگاری این آنتی‌بادی در بدن، ۳ الی ۱۲ ماه است که پس از آن به خودی خود ناپدید می‌شوند.

آزمایش HAV lgG با هدف بررسی ایمنی در برابر هپاتیت آ یا عفونت قبلی این ویروس انجام می‌شود. در صورتی که آنتی‌بادی lgG وجود داشته باشد، این به معنای عفونت همراه با ویروس هپاتیت آ مربوط به گذشته است. این نوع از آنتی‌بادی‌ها مدت ۸ الی ۱۲ هفته پس از آلوده شدن در بدن شکل می‌گیرند.

منفی بودن در تفسیر آزمایش هپاتیت آ نشان می‌دهد که شما کاملاً سالم هستید. در صورت مثبت بودن پاسخ، می‌توانید با تزریق واکسن HAV ایمنی لازم را ایجاد کنید. چنانچه واکسن را از قبل‌زده باشید یک خود ایمنی در برابر ورود ویروس آلوده به بدن ایجاد خواهید کرد.

شرایط انجام آزمایش HAV یا تشخیص هپاتیت آ

یکی از مهم‌ترین شرایط انجام آزمایش تشخیص هپاتیت آ یا HAV، داشتن نمونه خون فرد مشکوک است. در واقع نمونه خون جواب دقیق‌تری از نمونه ادراری فرد به ما می‌دهد. برای دریافت نمونه خون نیاز نیست تا فرد از قبل آمادگی داشته باشد یا اینکه صبح بصورت ناشتا به مرکز آزمایشگاهی مراجعه کند.

استفاده از کیت تشخیص سریع هپاتیت آ در خانه

چنانچه علائم گفته شده در مورد وجود بیماری هپاتیت آ را در خود احساس کردید و به هر دلیلی امکان مراجعه به آزمایشگاه برای انجام آزمایش تشخیص هپاتیت آ را ندارید، کیت خانگی آزمایش هپاتیت را می‌توانید استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن به شما نشان دهد دچار بیماری هپاتیت آ شده‌اید یا خیر؟

استفاده آسان از کیت تشخیص هپاتیت آ موجب می‌شود تا بتوانید به راحتی این آزمایش را در خانه انجام دهید. اتصال آنتی‌بادی و آنتی ژن‌ها، اساس کار این کیت‌های تشخیص است. مصرف دارو‌های خاص نمی‌توانند تأثیر منفی بر روی جواب آزمایش شما داشته باشند، پس آن را بدون نگرانی انجام دهید.

تشخیص هپاتیت

هومکا و تشخیص آزمایش هپاتیت آ در منزل

وجود بیماری هپاتیت آ موجب بروز مشکلاتی در ناحیه کبد فرد مبتلا می‌شود که در صورت رسیدگی نکردن به آن می‌تواند عواقب وخیم‌تری را به دنبال داشته باشد. مجموعه ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی هومکا، انواع خدمات آزمایش در منزل را در استان‌ تهران، شیراز، اصفهان، کرج، اهواز، مشهد، رشت و تبریز ارائه می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مثبت هومکا، تحت پوشش بیمه درمانی و تکمیلی است که می‌تواند در صرف هزینه‌ها به شما کمک شایانی نماید. شما برای درخواست آزمایش خون و ادرار، می‌توانید از طریق تماس تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ یا مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی  www.homeca.ir، درخواست آزمایش در منزل خود را ثبت نمایید تا در کوتاه‌ترین زمان، آزمایش شما انجام شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 26243

ارسال نظر