رپورتاژ

گودی چشم و ارتباط مستقیم آن با عینک نامناسب

رپورتاژ

گودی چشم و ارتباط مستقیم آن با عینک نامناسب

عینک نامناسب می‌تواند عامل مشکلات و عوارض گوناگونی برای افراد باشد که تغییر فرم چهره و خستگی چشم بخشی از آنهاست. از انتخاب نمره نامناسب عینک تا فریم ناسازگار با چهره و بسیاری موارد دیگر به این مشکلات دامن زده و دردسرهایی برای فرد عینکی ایجاد کند. اما در این مورد که آیا عینک نامناسب باعث بروز گودی چشم می‌شود یا خیر، بحث و گفتگو بسیار است!

با انتخاب هوشمندانه نوع عینک و استفاده از نمونه مناسب آن می‌توان مانع از بروز مشکلات چشم شده و علاوه بر حفظ سلامتی چشم‌ها و کنترل نمره آنها، حالت طبیعی چهره را نیز حفظ نمود.

در مطلب پیش رو قصد داریم درباره ارتباط بین عینک نامناسب و گودی زیر چشم با شما گفتگو کنیم.تا انتهای مطلب با ما همراهی کنید.

 

عینک نامناسب با چشم ما چه می‌کند؟

به همان اندازه که استفاده از عینک و نقش آن در حفظ سلامتی چشم اهمیت دارد، انتخاب نمونه مناسب آن نیز مهم است. بر این اساس از خرید عینک آفتابی تا تهیه نمونه‌های طبی باید با توجه به نیاز و الزامات کاربردی افراد صورت گرفته و دقت و توجه کافی در انجام آن صورت گیرد.

در میان مشکلاتی که افراد با آن روبرو می‌شوند می‌توان به گودی چشم اشاره کرد. موردی که باعث ایجاد ذهنیت‌های مختلف و متفاوت درباره علت بروز آن بین عموم شده است.

اما باید دید ارتباط گود افتادن چشم‌ها با کاربرد عینک نامناسب چیست؟ این پدیده چگونه اتفاق می‌افتد و چطور می‌توان از بروز آن پیشگیری نمود؟

در ادامه مطلب به این موضوع و بررسی سوالات فوق می‌پردازیم.

آیا عینک نامناسب باعث گودی و سیاهی زیر چشم می‌شود؟

باورهای زیادی در مورد استفاده از عینک وجود دارد که برخی از آنها صرفا به‌دلیل تکرار بین مردم رواج یافته‌اند و هیچگونه ریشه و پایه علمی ندارند. تاثیر عینک بر گودی چشم یکی از این موارد است که با تکرار زیاد آن بین عموم رواج یافته و افراد بسیاری را تحت‌تاثیر قرار داده است.

گرچه کاربرد عینک نامناسب می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر چهره افراد داشته و آن را دستخوش تغییراتی کند، اما گودی چشم هیچ ارتباط مستقیمی با کاربرد عینک ندارد.

برای مثال در مواردی که عدسی عینک کوچک بوده و اصلاح دید فرد را به‌طور کامل پوشش ندهد، چشم‌ها برای دریافت کامل و بی‌نقص تصاویر نیاز به چرخش بیشتر پیدا می‌کنند. تکرار این کار می‌تواند عضلات حاشیه چشم را تحت‌تاثیر قرار داده و در دراز مدت به تغییر شکل و دفرمه شدن چهره فرد منجر شود.

در مواردی نیز استفاده از عینک نامناسب می‌تواند به بروز یا افزایش درجه انحراف عدسی چشم منجر شده و به‌دنبال آن حالت چشم‌ها و چهره نیز دستخوش تغییراتی شود.

موارد دیگری نظیر سنگینی بیش از حد فریم یا عدسی عینک نیز می‌توانند موجب بروز مشکلاتی از قبیل فشار بر روی بینی یا گونه‌ها شوند.

اما هیچ یک از این موارد به‌خودی خود گودی چشم را ایجاد نمی‌کند. در ادامه به دلایل گودی چشم و روش‌های برطرف نمودن آن خواهیم پرداخت.

گودی چشم و تغییر نمره عینک!

یکی از مواردی که برخی آن را از دلایل گودی زیر چشم به‌شمار می‌آورند، تغییر نمره عینک است. با وجود آنکه این تغییر در مراحل اولیه ممکن است مشکلاتی از قبیل فشار بر چشم، سردرد و سرگیجه و ریزش اشک را به‌دنبال داشته باشد، اما انتخاب عینک نامناسب یا تغییر نمره آن با گودی چشم هیچ ارتباطی نداشته و این پدیده دلایل دیگری دارد که باید مورد بررسی قرار گرفته و رفع شود.

گودی چشم به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

پزشکان و محققین دلایل زیادی را برای گود شدن چشم در افراد مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

دلایل ژنتیکی و هورمونی: گودی و حتی سیاهی چشم می‌تواند دلایل ژنتیکی یا هورمونی داشته و در افرادی با سابقه فامیلی رخ دهد.

کاهش شدید وزن: یکی از دلایل گودی چشم را می‌توان به کاهش عمده وزن و لاغر شدن صورت نسبت داد. موردی که با کاربرد عینک نامناسب بی‌ارتباط بوده و با افزایش وزن و ترمیم چهره قابل جبران است.

بالا رفتن سن و کهولت: پیری به تنهایی می‌تواند دلیل گودی چشم باشد، به‌ویژه در افرادی که فرم چهره و اسکلت این بخش آمادگی لازم را برای این پدیده داشته باشد. نازک شدن پوست و نمایان شدن رگ‌های اطراف چشم نیز از عوارض پیری است که به گودی زیر چشم منجر می‌شود.

بی‌خوابی مستمر: کم‌خوابی و بی‌خوابی به مدت طولانی می‌تواند به تحلیل بافت زیر چشم و گودی این ناحیه منجر شود.

کم آبی یا دهیدراتاسیون: بروز کم آبی در بدن به هر دلیل می‌تواند علاوه بر مشکلات مختلفی که ایجاد می‌کند، بر روی ناحیه چشم و به‌ویژه بخش زیرین آن نیز تاثیر داشته و به گودی و سیاهی زیر چشم منجر شود.  

بی‌نظمی و تمرکز رنگدانه‌ها: تجمع رنگ‌دانه‌ها در بخشی از پوست به سیاهی همان ناحیه منجر شده و آن را گودتر از حد معمول نشان می‌دهد. این پدیده در چشم و نواحی اطراف آن به گودی چشم منجر می‌شود. افزایش ملانین به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز می‌تواند به این حالت منجر شود.

مصرف مواد مخدر یا کافئین‌دار: مصرف طولانی مواد مخدر یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین‌ به گودی چشم منجر می‌شود.

بدیهی است رفع هر یک از این مشکلات و دلایل مستلزم به‌کارگیری شیوه‌های جداگانه و اختصاصی بوده و راهکارهای خاص خود را طلب می‌کند.

هم‌چنین تکرار و طولانی شدن این موارد می‌تواند به ماندگاری دائمی آنها منجر شده و امکان رفع آنها را ضعیف‌تر نماید. بر این اساس توصیه می‌شود در صورت وجود هر یک از این فاکتورها در کمترین زمان و ترجیحا در سنین پایین‌تر نسبت به رفع فوری آن زیر نظر پزشک مربوطه اقدام شود.

سخن آخر...

کاربرد عینک نامناسب و گودی چشم از موارد چالشی و بحث‌برانگیز به‌ویژه بین افراد عینکی است که با مشخص شدن دلایل بروز این پدیده به‌خوبی قابل بررسی است.

امروزه علم پزشکی با اثبات بی‌ارتباط بودن این دو، به راه حل‌هایی برای رفع گودی چشم یا پیشگیری از بروز آن رسیده است.

با این وجود انتخاب عینک مناسب از نظر سایز، نوع، شکل و متریال مصرفی در فریم و سایر ویژگی‌ها می‌تواند در راحتی و حفظ فرم مناسب چهره افراد موثر بوده و سلامتی و زیبایی را برای آنها به ارمغان بیاورد.

در فروشگاه عینک فراشاد با تنوع بالای انواع عینک طبی و آفتابی آشنا شده و نونه مناسب خود را انتخاب و تهیه نمایید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25823

  • سارا نوروزی

    من همیشه فکر می کردم گودی زیر چشمم بخاطر استفاده از عینک در بچگی بوده. چقدر جالب بود این مقاله!

ارسال نظر