رپورتاژ

روش ارسال پیامک کد OTP وب سایت (اعتبار سنجی پیامکی)

رپورتاژ

روش ارسال پیامک کد OTP وب سایت (اعتبار سنجی پیامکی)

در این مقاله قصد داریم در مورد ارسال پیامک کد OTP یا رمز عبور یکبار مصرف پیامکی و نحوه استفاده و راه‌اندازی آن در سامانه ملی پیامک صحبت کنیم. امروزه بخش اعظمی از فعالیت‌های ما در بستر شبکه جهانی وب صورت می‌گیرد. خرید وسایل مورد نیاز، جابجایی پول، ارتباطات کاری و خانوادگی و ...

با گسترش تکنولوژی و ساده سازی استفاده از آن برای عموم کاربران خطراتی نیز به وجود آمده است و آن هم استفاده از هویت‌های جعلی برای سرقت اطلاعات می‌باشد. بنابراین راه حلی برای این مورد در نظر گرفته شده است و آن هم ملزم نمودن کاربران به احراز هویت پیش از بهره بردن از سرویس‌های مختلف می‌باشد.

یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های احراز هویت کاربران، ارسال پیامک کد OTP یا همان ارسال رمز یکبار مصرف به شماره تلفن همراه کاربر می‌باشد. فرض کنید شما در یک سایت فروشگاهی عضو بوده و در پروفایل کاربری شما نیز اطلاعاتی ذخیره شده است که تمایلی ندارید کسی از آن باخبر باشد.

اگر ورود به پروفایل کاربری شما از طریق نام کاربری و رمز عبور ثابت صورت گیرد، امکان دسترسی به این اطلاعات بسیار محتمل خواهد بود. زیرا در اکثر موارد نام کاربری انتخاب شده مخفی نبوده و رمز عبور نیز بصورت عمومی ترکیبی از اطلاعات شخصی شما همانند سال تولد و ... می‌باشد.

سامانه ملی پیامک برای پیاده سازی این روش احراز هویت کاربران، در تمامی پلتفرم‌ها ابزارهای مورد نظر را با استفاده از وبسرویس پیامکی در اختیار شما قرار خواهد داد.

پیامک کد OTP چیست؟

کد OTP یا همان One Time Password (رمز عبور یکبار مصرف) یک کد چند کاراکتری بوده و ممکن است بصورت عددی یا ترکیبی از حروف و عدد باشد.

اعضای سایت یا اپلیکیشن شما که قصد دارند وارد پروفایل کاربری خود شوند یا کاربرانی که می‌خواهند برای اولین بار در سیستم فروشگاهی یا خدماتی شما عضو شوند و یا حتی قبل از تکمیل اطلاعات در یک فرم قرار گرفته در سایت احراز هویت شوند، باید شماره تلفن همراه خود را به سایت شما معرفی کنند. سپس یک کد احراز هویت پیامکی برای آن‌ها ارسال خواهد شد. کاربران باید این کد را در بخش مشخص شده در سایت یا اپلیکیشن وارد نمایند.

در صورتی که کد ارسال شده به شماره تلفن همراه مورد نظر با کد وارد شده توسط کاربر یکسان باشد به این معنی خواهد بود که صاحب دستگاه تلفن همراه این کد را به درستی دریافت نموده است و اعلام می‌‎کند که شماره تلفن همراه معتبر بوده و صاحب دستگاه قصد ورود و یا ثبت‌نام در سایت یا اپلیکیشن شما را دارد.

پیامک کد OTP بصورت معمول در یک بازه زمانی مشخص معتبر بوده (بعنوان مثال 40 ثانیه) و در صورتی که از زمان ارسال کد تایید یکبار مصرف پیامکی به شماره تلفن همراه و وارد کردن آن در سایت توسط کاربر، زمان بیشتری ببرد دیگر این کد معتبر نخواهد بود.

نحوه ارسال پیامک کد OTP

یکی از مهم‌ترین پیامک‌هایی که از طریق وب سرویس ارسال می‌گردد، پیامک احراز هویت یکبار مصرف می‌باشد.

در صورتیکه این پیامک‌ها به دست کاربران نرسد، مسلما روند ثبت‌نام و یا ورود کاربران دچار اختلال خواهد شد. بنابراین ملی پیامک سعی نموده است تا در تمامی ابزارهای ارائه شده برای ارسال پیامک کد OTP ، اس ام اس به درستی و بدون مشکل برای کاربران ارسال گردد.روش پیشنهادی ملی پیامک استفاده از سرویس ارسال پیامک بر اساس پترن یا الگو می‌باشد.

در این روش با استفاده از خطوط خدماتی اشتراکی سامانه ملی پیامک و از طریق درج پترن (الگو) می‌توانید پیامک‌های خود را در کمترین زمان و بدون هیچگونه نگرانی برای اعضای سایت ارسال کنید.

روش‌های مختلف ارسال پیامک کد OTP

با توجه به اینکه سایت یا اپلیکیشن شما با استفاده از کدام زبان برنامه نویسی یا سیستم مدیریت محتوی پیاده سازی شده باشد، ابزارهای متفاوتی برای ارسال پیامک کد OTP در سامانه ملی پیامک ارائه می‌گردد.

اگر از CMS برای راه‌اندازی سایت خود استفاده می‌کنید سامانه ملی پیامک پلاگین‌های متفاوتی برای ارسال پیامک کد OTP ارائه می‌نماید.

اما اگر سایت شما با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی متفاوتی پیاده سازی شده باشد

افزونه‌های ارسال پیامک کد OTP

برای ارسال پیامک کد OTP یا کد احراز هویت یکبار مصرف پیامکی در سیستم مدیریت محتوای وردپرس پلاگین‌های زیر ارائه شده‌اند که از سامانه ملی پیامک پشتیبانی می‌کنند:

افزونه ورود و ثبت‌نام دیجیتس

این افزونه برای وردپرس و ووکامرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکانات بسیار متفاوتی در این افزونه قرار داده شده است تا مدیران سایت بتوانند با یک پلاگین جامع و کامل برای پشتیبانی بخش ثبت‌نام و ورود سایت خود مواجه شوند.

تغییر پوسته صفحهات ورود و ثبت نام، اجباری یا الزامی نمودن فیلدهای ثبت‌نام و ورود، مدت زمان اعتبار کد OTP  و ... تنها بخشی از امکانات این افزونه می‌باشد.

افزونه سیستم مدیریت کاربران ویرا

این پلاگین یک ابزار جامع و قدرتمند برای مدیریت کاربران در سایت‌های وردپرسی بوده که امکانات متفاوتی از جمله ایجاد پنل کاربردی حرفه‌ای برای کاربران سایت شما ارائه خواهد داد.

علاوه بر ویژگی قید شده، افزونه ویرا قابلیت ارسال پیامک کد OTP را نیز دارا می‌باشد.

افزونه ارسال کد تایید پیامکی گرویتی فرم

وقتی در سایت وردپرسی یا ووکامرسی خود نیاز به ایجاد یک فرم برای دریافت اطلاعات کاربران داشته باشید و در عین حال احراز هویت کاربران نیز برای شما مهم باشد، بهترین گزینه افزونه پیامک گرویتی فرم می‌باشد. کاربران پس از تکمیل فرم و قبل از فشردن دکمه ثبت فرم ملزم به احراز هویت از طریق تلفن همراه خواهند شد.

افزونه پنل کاربری پیشرفته آپ

یکی از افزونه‌های وردپرس/ووکامرس می‌باشد که از آن برای ایجاد داشبورد کاربری استفاده می‌گردد و ویژگی‌های متفاوتی از جمله ارسال پیامک کد OTP را داراست.

پلاگین ثبت نام و ورود با کد تایید جوملا

یکی دیگر از سیستم‌های مدیریت محتوا که طرفداران نسبتا زیادی دارد، جوملا می‌باشد.

این پلاگین در سیستم مدیریت محتوای جوملا، کاربران را قادر خواهد ساخت تنها با وارد کردن شماره موبایل راحتی ثبت نام کنند و هم ورود آنها با یک شماره تلفن صورت گیرد.

 

پلاگین تایید شماره موبایل whmcs

در سیستم whmcs که برای سامانه‌های ارائه و پشتیبانی هاستینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز ملی پیامک ابزار احراز هویت کاربران را ارائه داده است

با استفاده از این پلاگین کاربران پس از ثبت نام ملزم می‌شوند که شماره موبایل خود را با استفاده از ارسال پیامک کد OTP احراز کنند، در غیر اینصورت بر اساس تنظیماتی که مدیر هاستینگ انجام داده است، دسترسی به بخش‌های مختلف پنل کاربری میسر نخواهد بود.

مستندات برنامه نویسی ارسال پیامک کد OTP

اگر سایت یا ایپلیکیشن شما با استفاده از زبان‌های تخصصی برنامه نویسی شده باشد، جای هیچ نگرانی نیست.

سامانه ملی پیامک نمونه کدهای آماده برای 14 زبان برنامه نویسی و فریموورک را برای استفاده‌های متفاوت از api پیامکی و همچنین ارسال پیامک کد OTP آماده کرده است. برای دسترسی به این مستندات سه روش در سامانه ملی پیامک ارائه شده است:

صفحه مستندات و نمونه کدهای ارسال sms سامانه ملی پیامک

 در این صفحه مستندات کامل و توضیحات تمامی متدهای وبسرویس از جمله روش ارسال پیامک از طریق پترن قرار داده شده است.

صفحه github ملی پیامک

در گیت هاب ملی پیامک به صورت مستقیم به نمونه کدهای و sdk ارائه شده دسترسی خواهید داشت.

کنسول ملی پیامک

در سرویس جدید سامانه ملی پیامک که برای برنامه نویسان در هر سطحی از دانش طراحی شده است، می‌توانید به راحتی از api استفاده کنید، این سرویس بصورت کامل بر پایه سبک معماری RESTfull پیاده سازی شده است و بجای استفاده از نام کاربری و رمز عبور در api احراز هویت کاربران برای استفاده از api از توکن احراز هویت بهره گرفته شده است.

کلام آخر

پیاده سازی یک سیستم احراز هویت برای جلوگیری از تخلفات کاربران و سرقت اطلاعات جزو یکی از اصلی‌ترین گام‌های تولید و توسعه یک سیستم ارائه خدمات به مشتریان می‌باشد.

سامانه ملی پیامک تلاش نموده است تا پیاده سازی این مهم را به راحت‌ترین شکل برای کاربران خود میسر سازد، تا بدون درگیری خاص بتوانند از یک پنل پیامکی برای رفع نیاز خود استفاده کنند.

همچنین برای مشاهده تمامی پلاگین‌های ارائه شده در سامانه ملی پیامک می‌توانید از صفحه آزمایشگاه افزونه های پیامکی استفاده کنید.

و در صورتی که برای تهیه پنل‌های پیامکی به منظور ارسال پیامک کد OTP نیاز به مشاوره دارید با واحد پشتیبانی و فروش سامانه ملی پیامک (02163404) تماس حاصل نمایید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 21903

ارسال نظر