رپورتاژ

سرور مجازی ویندوز بهتر است یا لینوکس؟

رپورتاژ

سرور مجازی ویندوز بهتر است یا لینوکس؟

برای بسیاری از افراد که قصد راه‌اندازی یک سایت را دارند خرید سرور مجازی مناسب مساله مهمی به شمار می‌رود. در خرید سرور مجازی افراد معمولا با دو گزینه ویندوز و لینوکس مواجه می‌شوند. ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد شود که تفاوت این دو سرور در چست و کدام مورد برای سایت آن‌ها مناسب‌تر است. در این مقاله قصد داریم با مقایسه هاست ویندوز و لینوکس شما را در خرید سرور مجازی مناسب راهنمایی کنیم.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا vps که مخفف عبارت virtual private server به معنای یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر است که 24 ساعت روشن و دارای اینترنت پرسرعت است.

سرور مجازی ویندوز و لینوکس چیست؟

در یک کلام کلی می‌توان گفت سیستم‌عامل استفاده شده در هاست ویندوزی، ویندوز و سیستم عامل هاست لینوکسی، لینوکس است. سرور مجازی ویندوز توسط شرکت ماکروسافت توزیع می‌شود. این سیستم قابلیت توسعه چندانی ندارد و برای خرید آن باید هزینه بالایی کرد. در مقابل سرور مجازی لینوکس توسط شرکت‌های متفاوتی از جمله رد هت و دبیان که به توسعه لینوکس مشغول هستند توزیع می‌شود.

این سرورهای مجازی هر یک دارای مزایا و معایب خاصی هستند که در هنگام انتخاب آن باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو هاست برای انتخاب و خرید سرور مجازی مناسب خواهیم پرداخت.

تفاوت در نوع تکنولوژی

تکنولوژی به کاررفته در این دو سرور مجازی را می‌توان مهم‌ترین تفاوت بین هاست لینوکس و ویندوز دانست. لینوکس از اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. دیتابیس به کار رفته در وب‌سایت‌ها بسته به نوع هاست می‌تواند متفاوت باشد. در هنگام خرید سرور مجازی توجه داشته باشید که لینوکس بر روی MySQL کار می‌کند، در حالی که سرورهای ویندوز از MSSQL استفاده می‌کنند.

در اغلب موارد لینوکس به خوبی نیازهای یک وب‌سایت را برآورده می‌کند. MySQL محبوب‌ترین سیستم مدیریت داده است و نرم‌افزارهای پشتیبانی زیادی نیز دارد. این برنامه از PHP، Perl و Python پشتیبانی می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود که لینوکس برای برنامه‌نویسان گزینه مناسبی باشد. از سوی دیگر لینوکس یکی از ساده‌ترین سیستم‌ها است که می‌تواند توسط کاربران عادی مورد استفاده قرار گیرد. برای این کار تنها کافی است که طرز کار با Cpanel را یاد بگیرید.

کدام سرور مجازی محبوبیت بیشتری را دارد؟

زمانی که صحبت از محبوبیت به میان می‌آید، لینوکس رهبر است. از سال 2020، بیش از 71 درصد از تمام وب‍سایت‌های موجود در اینترنت بر روی سیستم لینوکس اجرا می‌شوند. این در حالی است که سرور مجازی ویندوز تنها توسط ۲۸ درصد از وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.

برخی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌ها بر روی سرور مجازی لینوکس اجرا می‌شوند (ویکی‌پدیا یک نمونه از این سایت‌ها است). لینوکس به دلیل داشتن ابزارهای مدیریتی ساده و بصری بسیار ساده‌تر توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف زمانی که از لینوکس به عنوان یک سیستم عامل شخصی استفاده می‌کنید، برای استفاده از هاست لینوکس نیازی به برنامه‌نویسی ندارید.

ایجاد یک وب‌سایت شخصی، به سادگی خرید یک دامنه، ایجاد یک وب‌سایت در وردپرس و انتشار آن است. حتی اگر وب‌سایتی را مستقیماً روی وردپرس میزبانی نکنید، CPanel لینوکس یک نرم‌افزار بسیار بصری و مناسب برای این کار است.

در خرید سرور مجازی قیمت و امنیت کدام هاست بهتر است؟

از جمله پارامترهایی که در انتخاب یک سرور مجازی نقش دارد، قیمت و امنیت آن است. برخی از افراد این تصور را دارند که در سرورهای مجازی هاست لینوکس امنیت بیشتری را برای وب‌سایت دارد. این موضوع به صورت رسمی هیچگاه تایید و یا تکذیب نشده است.

اما به صورت کلی می‌توان ادعا داشت که امنیت یک سرور مجازی در گروی نحوه پیکربندی هاست و بررسی‌های دوره‌ای آن است. بر همین اساس شرکت ارائه دهنده هاست در این موضوع اهمیت بالایی را پیدا می‌کند.

نکته بعدی در هنگام خرید سرور مجازی، مساله قیمت و هزینه هاست است. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل گستردگی استفاده و محبوبیت لینوکس را در قیمت مناسب آن دانست. لینوکس به دلیل داشتن قابلیت  open source هزینه و قیمت کمتری در خرید است. در مقابل آن سرور مجازی ویندوز به دلیل داشتن هزینه VPS قیمت بالاتری را دارد. 

image_1650867752

سرعت کدام سرور مجازی بهتر است؟

به صورت کلی نمی‌توان به صورت علمی و دقیق سرعت یک سرور مجازی را سریع‌تر از دیگر سرور دانست. در اغلب موارد سرعت یک سایت به سخت‌افزار آن باز می‌گردد. اما در یک جمع‌بندی سرور مجازی لینوکس به دلیل داشتن ابزارهای بهینه‌سازی می‌تواند انتخابی مناسب‌تر برای سرعت بهتر به کاربران باشد.

سرور مجازی لینوکس و قابلیت شخصی‌سازی

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین هاست لینوکس و ویندوز پتانسیل شخصی‌سازی لینوکس است. امکان شخصی سازی به قدری دارار اهمیت است که بسیاری از افراد بر اساس همین دلیل تصمیم به خرید سرور مجازی لینوکس می‌گیرند.

قابلیت‌های متعددی از شخصی‌سازی آسان‌ در سرور لینوکس وجود دارد. پلتفرم‌های محبوب سازنده وب سایت مانند وردپرس، دروپال و جوملا همگی برای لینوکس ساخته شده اند. آن‌ها می‌توانند روی سرورهای ویندوز نیز کار کنند، اما برای انجام این کار به کمی دقت نیاز است. بسیاری از برنامه‌های منبع باز که می‌توانند به شما در سفارشی‌سازی یک وب‌سایت یا سرور کمک کنند، ممکن است از ASP.NET نیز پشتیبانی نکنند و لینوکس را به گزینه بهتری تبدیل می‌کند.

لینوکس در مقابل ویندوز، کدام سرور مجازی را برای خرید انتخاب کنیم؟

 کدام را باید انتخاب کنید؟ هاست لینوکس یا ویندوز؟ در حالی که این تصمیم ممکن است برای بسیاری از افراد برنامه‌نویس پیچیده باشد، برای افراد عادی یک پاسخ ساده وجود دارد، بهترین گزینه برای شما خرید سرور مجازی لینوکس است.

لینوکس و سی‌پنل آن اکثر نیازهایی را که ممکن است افرادی که وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها اجرا می‌کنند داشته باشد، پوشش می‌دهد. شما همچنین به ابزارهایی دسترسی دارید که نیاز به یادگیری زیادی ندارد. اگر زمانی نیاز به استخدام کمک شخص دیگری برای استفاده از هاست داشته داشته ، می‌توانید فرد ارزان‌تری نسبت به سرور ویندوز پیدا کنید.

اما این موضوع برای توسعه‌دهندگان وب‌سایت کمی پیچیده‌تر است. برای کسانی که می‌خواهند برای یک شرکت کار کنند و سروری را بر روی آن اجرا کنند MSSQL یک تمرین عالی و یک ویژگی مثبت در رزومه آن‌ها به شمار می‌رود.

image_1650867727

کدام شرکت را برای خرید سرور مجازی انتخاب کنیم؟

مطمئنا در هنگام خرید سرور مجازی با سایت‌هایی مختلفی برای انتخاب هاست مواجه می‌شوید. در این میان شما با گزینه‌های مختلفی در حجم و قیمت هاست روبرو هستید. اما نکته مهم در انتخاب و خرید سرور مجازی، پشتیبانی مناسب و ارائه سروری باکیفیت است. سرعتی مناسب در ارائه سرور مجازی و پاسخگویی سریع به مشکلات کاربران از دیگر مشخصاتی است که یک شرکت مناسب فروش هاست باید ارائه دهد.

شرکت --- با سابقه‌ای – ساله در امر خرید سرور مجازی به کاربران همواره سعی در بهبود کیفیت خود را داشته است. این شرکت با داشتن نامی نیک در بین کاربران و توسعه‌دهندگان وب همواره انتخابی مناسب در خرید سرور مجازی به شمار می‌رود. فرقی ندارد در جست‌وجوی چه نوعی از سرور مجازی هستید اگر قصد راه‌اندازی و توسعه وب‌سایت خود را دارید پیشنهاد می‌کنیم خدمات شرکت – را در ارائه سرور مجازی از دست ندهید.

برگرفته از سری مقالات سرور مجازی وب سایت آسام سرور (https://asamserver.com/vps-server)

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 18377

ارسال نظر