خودروهای پرطرفدار در یکسال چقدر گران شدند؟ + جدول

بازار مدت‌هاست در وضعیت رکودی قرار دارد. اما این رکود هم عاملی نیست که جلوی نوسان قیمت خودرو در بازار را بگیرد.

خودروهای پرطرفدار در یکسال چقدر گران شدند؟ + جدول

از سال گذشته بازار به دلایل مختلفی دچار نوسان‌های قیمتی می‌شد. یکی از این دلایل، کمبود عرضه خودرو به بازار بود. درحالی که دو خودروساز داخلی، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، انحصار بازار را به دست گرفتند، اما تولید آنها به مشکل بر خورد و نمی‌توانستند نیازهای بازار را تامین کنند. در نتیجه، خودروهای داخلی با افزایش قیمتی در سال گذشته همراه شد.

اما این تنها عاملی نبود که باعث افزایش فیمت‌ها در بازار شد. در ادامه مشکلات خودروسازان در تولید محصولاتشان، خودروسازان آمارهایی از میزان زیان‌دهی خود منتشر می‌کردند و قیمت‌گذاری دستوری را علت این زیان‌دهی می‌دانستند. خودروسازان می‌گویند که این روش قیمت‌گذاری باعث می‌شود که خودروسازان با قیمت پایین‌تری محصولات را به فروش برسانند و در نتیجه بابت تولید هر خودرویی ضرر می‌کنند. اما دولت نیز برای جبران این زیان‌دهی، دوباره افزایش قیمت دستوری را اجرا کرد.

افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت خودرو در یک سال

در سال گذشته، اعلام شد که خودروهای درب کارخانه باید افزایش قیمت داشته باشند. اما رئیس جمهور دوباره قیمت‌ها را به وضع قبلی خود برگرداند و گفت افزایش قیمتی در کار نیست. ولی چندی بعد دستوری، جایگزین صحبت‌های رئیسی شد و قیمت خودروهای کارخانه‌ای را ۱۸ درصد افزایش داد. این اقدام باعث شد که قیمت خودرو در بازار نیز با افزایش قابل توجهی همراه شود. این افزایش تا جایی ادامه داشت که در فروردین ماه ۱۴۰۱، قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

همچنین این اقدامات باعث شد که قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار در طی یک سال با افزایش عجیبی همراه شود. برای مثال خودروی جک S5 اتوماتیک در طی تنها یک سال، با ۳۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت همراه شود.

بازار در انتظار اخبار واردات

افزایش ۱۸ درصدی نیز باعث نشد که توان تولید خودروسازان افزایش پیدا کند یا میزان زیان‌دهی آنها را کاهش دهد. بازار هنوز با کمبود عرضه همراه بود و به همین دلیل، قیمت‌ها افزایشی شد. اما مسئولان راه حلی را برای تامین نیاز بازار ارائه کردند. واردات خودرو به کشور موجب می‌شد که نیازهای بازار تامین شود و قیمت‌ها به نقطه تعادلی خود برسد. در نتیجه از سال گذشته صحبت از آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور شد. هنگامی که این خبر منشر شد، شوک جدیدی به بازار وارد شد و آن را در وضعیت رکودی قرار داد که همچنان این رکود ادامه دارد. در ابتدا که خبر آزادسازی منتشر شد، قیمت خودرو با نوسان زیادی همراه شد. اما اکنون که آئین‌نامه ابلاغ شد، می‌توان در بازار مشاهده کرد که بیشترین افزایش قیمت متعلق به خودروهای خارجی است و خودروهای داخلی با افزایش کمتری همراه بودند.

با اینکه گفته می‌شد واردات راهی برای تامین نیازهای بازار است، اما با نگاهی به آئین‌نامه منتشر شده واردات، می‌توان پی برد که اجرای این طرح هم در انحصار دو خودروساز داخلی است. همچنین با بودجه‌ای که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده، نمی‌توان به تعدادی خودرو وارد کشور کرد که نیاز بازار برطرف شود. اما مشاهدات نشان می‌دهد بازار همچنان بلاتکلیف و منتظر نهایی شدن و اجرای این طرح است.

قیمت-خودرو-2_page-0001-1

خواب عمیق برجام

این بلاتکلیفی تنها به بحث واردات محدود نمی‌شود و مذاکرات برجام نیز بازار را به خواب عمیقی برده است. با از سر گیری مجدد مذاکرات، بازار نیز مجددا به رکود رفت. با اینکه بازار خودروی کشور، بازاری دلاری بود و در سال گذشته قیمت خودروها همراه با نرخ دلار دچار افزایش یا کاهش می‌شد، اما امسال وضعیت متفاوت شده قیمت‌ها دیگر همراه با نرخ دلار حرکت نمی‌کند. اما اکنون قیمت‌ها به انتشار هر اخباری در رابطه با واردات و مذاکرات واکنش نشان می‌دهد و خریداران و فروشندگان منتظر نتایج نهایی مذاکرات هستند تا معاملات خود را از سر بگیرند.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39434

ارسال نظر