تأمین نیاز انرژی جهان توسط ایران

وزیر نفت گفت: ایران می‌تواند بخشی از نیازهای انرژی جهان را تأمین کند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری در تولید و تجارت گاز را دارد.

تأمین نیاز انرژی جهان توسط ایران

ایران قادر به تامین کدام انرژی‌های جهان است؟

جواد اوجی امروز در همایش بین‌المللی انرژی جمهوری آذربایجان در سخنرانی خود در جمع وزرا و نمایندگان حدود ۳۰ کشور جهان با اشاره به موفقیت‌های ایران در بحث تولید نفت و گاز اظهار کرد: با وجود تحریم‌های چند ساله و ظالمانه علیه مردم ایران، توسعه نفت و گاز ایران متوقف نشده است.

وی با یادآوری اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های گازی جهان را در اختیار دارد و ذخایر گاز ایران حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب است و می‌تواند بخش مهمی از نیاز جهان را تأمین کند، افزود: ما هم‌اکنون امکان تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز را داریم. البته ظرفیت تولید نفت ما  نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز  و ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی هم حدود ۹۲ میلیون تن است.

 

ضرورت بهره‌مندی مردم جهان از نعمت انرژی

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت تولید گاز ما باید در هشت سال آینده به ۱.۴ میلیارد مترمکعب در روز برسد، افزود: دنیا تشنه انرژی است و ایران می‌تواند بخشی از این نیاز را تأمین کند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری در تولید و تجارت گاز را دارد. ایران در چهارراه ترانزیت انرژی جهان قرار گرفته است؛ ضمن آنکه در شمال ایران تولیدکنندگان بزرگی همچون روسیه و ترکمنستان قرار دارند و در جنوب نیز قطر گرفته است و ما ظرفیت انتقال این منابع عظیم به بازارهای مصرف را هم در اختیار داریم.

اوجی با اشاره به لزوم بهره‌مندی مردم جهان از نعمت انرژی گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد همه مردم جهان از این نعمت خداوندی بهره‌مند شوند و با زیرساخت‌های خوب و قوی، آمادگی کشور را برای همکاری در همه‌ بخش‌های توسعه، تجارت و انتقال نفت و گاز به کشورهای جهان و منطقه اعلام می‌کنیم.

وی به برگزاری نمایشگاه بزرگ نفت و گاز ایران اشاره کرد و بومی‌ بودن فناوری‌های انرژی در ایران را فرصت خوبی برای همکاری‌های مشترک با کشورهای منطقه دانست و گفت: تجربه انتقال گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان می‌تواند برای همه کشورهای همسایه تکرار شود. ما دومین شبکه بزرگ خطوط لوله گاز بعد از گازپروم را در اختیار داریم و پروژه‌های خوبی در حوزه ال‌ان‌جی تعریف کرده‌ایم.

 

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23845

ارسال نظر