جدیدترین آمار سقط جنین در ایران+سقط روزانه 2000 جنین

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده می‌گوید روزانه در کشور نزدیک به دو هزار سقط جنین صورت می‌گیرد.

جدیدترین آمار سقط جنین در ایران+سقط روزانه 2000 جنین

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از مجله زنان امروز، امیرحسین بانکی‌‌پور، رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده مجلس، آمار روزانه سقط جنین را در ایران نزدیک به ۲ هزار مورد می‌‌داند، یعنی سالانه ۷۰۰ هزار مورد. او می‌گوید: «آمار رسمی‌‌ای درباره سقط جنین ارائه نمی‌‌شود اما آمارهای تحقیقاتی‌ وزارت بهداشت نشان می‌‌دهد که با احتساب اقسام سقط (سقط خودبه‌خودی، سقط عارضی، سقط درمانی، سقط جنایی) روزانه نزدیک به ۲ هزار سقط جنین در کشور داریم.»

بانکی‌پور می‌‌گوید آمار سقط جنین در کشور عجیب‌وغریب و وحشتناک است: «ماده ۹ از قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برای مدیریت سقط‌‌ها در نظر گرفته شده است. ما پیش‌‌بینی می‌‌کنیم با این طرح و تبدیل شدنش به قانون بشود جلوی سقط جنین‌‌ها را حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گرفت.»

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده می‌‌گوید، موضوع غربالگری از همان اول هم در این طرح که از چند روز پیش تبدیل به قانون شده، قدغن نشده بود، بلکه قانونی شده بود: «در موادِ طرح تأکید شده بود که غربالگری باید در چارچوب پروتکل‌‌های وزارت بهداشت انجام شود. وزارت باید بر آزمایشگاه‌‌ها و مراکزی که غربالگری را خارج از استانداردهای علمی انجام می‌‌دهند نظارت کند و مجوز مراکزی که موارد مثبت و منفی کاذبشان زیاد است باطل شود و البته غربالگری باید زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. شورای نگهبان در نظراتش اعلام کرد که غربالگری نباید خطری برای مادر یا جنین داشته باشد و ما هم این نظر را در طرح منعکس کردیم.»

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت اما اعتقادی به تأثیر محدودیت غربالگری بر افزایش جمعیت ندارد: «در این قانون، گزاره‌‌های مؤثر دیگری در زمینۀ جمعیت وجود دارند که اگر اجرایی شوند بر افزایش جمعیت تأثیر خواهند گذاشت.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1826

ارسال نظر