کلاهبرداری میلیاردی با ترفند اجاره کارت بانکی!

رئیس پلیس فتای استان سمنان از شناسایی و دستگیری عامل کلاهبرداری میلیاردی در این استان با ترفند اجاره کارت بانکی خبر داد.

کلاهبرداری میلیاردی با ترفند اجاره کارت بانکی!

رئیس پلیس فتای استان سمنان از شناسایی و دستگیری عامل کلاهبرداری میلیاردی در این استان با ترفند اجاره کارت بانکی خبر داد.

سرهنگ محمدرضا فداییان، رئیس پلیس فتای استان سمنان پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: یکی از شهروندان با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجعه و اظهار کرد که مبلغ یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال از حساب او کسر شده است.

وی تصریح کرد: با عنایت به اهمیت موضوع، پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد و رسیدگی به آن در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای استان سمنان افزود: در تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان آزمایشگاه فارنزیک پلیس فتا، مشخص شد تلفن همراه شاکی به‌نوعی بدافزار بسیار مخرب آلوده شده و متهم یا متهمان از این طریق، ضمن دسترسی کامل به سامانه‌های بانکی او، طی چند فقره برداشت غیرمجاز، درمجموع مبلغ یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال از حساب‌های وی برداشت کرده‌اند.

فداییان بیان کرد: اقدامات فنی و تخصصی لازم برای ردیابی وجوه کسرشده انجام گرفت و حساب‌های مقصد کشف و بلافاصله نسبت به مسدودسازی آن‌ها اقدام و در نتیجه آن بخشی از وجوه مسروقه به حساب شاکی عودت داده شد.

وی تصریح کرد: روند بررسی پرونده به‌منظور ردیابی مابقی مبالغ نیز ادامه پیدا کرد و محرز شد که متهم یا متهمان از طریق صرافی‌های غیرمجاز به خرید رمز ارز اقدام کرده‌اند و با مشخص شدن هویت صاحب حساب مقصد، متهم به پلیس فتا احضار شد.

رئیس پلیس فتای استان سمنان گفت: متهم پس از حضور در پلیس فتا، ابتدا منکر بزه ارتکابی شد و سعی در فریب کارشناسان این پلیس داشت؛ اما پس از مواجهه با مستندات و ادله دیجیتال غیرقابل انکار جمع‌آوری‌شده توسط کارآگاهان پلیس فتا، لب به اعتراف گشود و بیان کرد که چندی پیش به‌منظور تأمین مخارج تحصیل خود، در فضای مجازی با فردی به جهت همکاری و بازاریابی آشنا شده و او نیز با دادن وعده‌های فریبنده و پرداخت مبالغی به‌صورت هفتگی، اعتمادش را جلب کرده و پس از مدتی با این بهانه که به دلیل انجام تراکنش‌های زیاد، نیاز به دسترسی به حساب‌های بانکی وجود دارد، او را اغفال کرده و رمز اینترنت بانک را در اختیار گرفته است.

رئیس پلیس فتای استان سمنان ادامه داد: متهم می‌گوید از کلاهبرداری و فعالیت‌های غیرقانونی این فرد بی‌اطلاع بوده و با اخذ اظهارات متهم، پرونده تکمیل و به‌منظور ادامه سیر مراحل دادرسی به دادسرا ارسال شد.

فداییان ادامه داد: شهروندان گرامی باید توجه داشته باشند که اجاره دادن کارت‌های بانکی به سایران در قانون جرم‌انگاری شده و مجازات متناسب با آن در نظر گرفته شده است و همشهریان باید توجه داشته باشند که مجرمان سایبری از هر فرصتی برای سوءاستفاده و کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی استفاده می‌کنند و لازم است فعالان فضای سایبر نسبت به مطالعه و افزایش آگاهی خود اقدام کنند تا از مخاطرات این فضا در امان بمانند.

وی از عموم مردم خواست تا در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک و مجرمانه مراتب را از طریق سامانه فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی WWW.CYBERPOLICE.IR گزارش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63227

ارسال نظر