رییس اورژانس کشور: ۱۵۰ دستگاه آمبولانس در حوادث اخیر آسیب دیدند

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: اغتشاشگران به ۱۵۰ دستگاه آمبولانس بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان آسیب وارد کردند در حالی که بیشترین سطح رضایتمندی مردم از دستگاه ها، به اورژانس تعلق دارد.

رییس اورژانس کشور: ۱۵۰ دستگاه آمبولانس در حوادث اخیر آسیب دیدند

ایرنا نوشت: رییس سازمان اورژانس کشور گفت: اغتشاشگران به ۱۵۰ دستگاه آمبولانس بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان آسیب وارد کردند در حالی که بیشترین سطح رضایتمندی مردم از دستگاهها، به اورژانس تعلق دارد.

دکتر جعفر میعادفر روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: دشمن تلاش دارد با این اقدامات اعتماد عمومی را سلب کند، در این میان اورژانس کشور وظیفه خدمت رسانی به بیماران و مصدومان را بدون توجه به دین و نژاد آنها انجام می دهد.

وی با بیان اینکه دشمن تمامی سرمایه های اجتماعی کشور را مورد هدف قرار داده است، اضافه کرد: در فضایی که اورژانس کشور آمبولانس های فرسوده دارد و آسیب دیدن و خروج تعدادی از آنها از ناوگان خدمت رسانی این دستگاه را با چالش مواجه می کند.

این مسوول با اشاره به وضعیت کنونی اورژانس کشور افزود: اورژانس کشور حدود ۲۵ هزار نفر نیروی انسانی دارد که از این تعداد ۲۳ هزار نفر نیروی عملیاتی محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه یکهزارو ۵۰۰ نفر هم در مراکز دیسپگ پاسخگوی تلفن های مردم هستند، اضافه کرد: ما کمترین نیروی ستادی را در اختیار داریم که بالای ۹۸ درصد نیروها عملیاتی هستند.

میعادفر با اشاره به اینکه حدود سه هزارو ۱۵۰ پایگاه اورژانس در کشور داریم که از این تعداد ۵۱ پایگاه اورژانس هوایی است، افزود: تقریبا بیش از یکهزارو ۷۰۰ پایگاه جاده ای و بیش از یکهزار و ۳۰۰ پایگاه نیز شهری است.

وی با اشاره به اینکه این سازمان برای کلانشهرها و خدمت رسانی و مدیریت ترافیک حدود ۳۵۰ دستگاه موتورلانس در راستای کمک رسانی و عملیات به کار گرفته که نتایج خوبی هم به دنبال داشته است و در استان زنجان نیز ۲ دستگاه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

این مسوول با بیان اینکه سازمان به لحاظ کمی پنج هزار و ۷۰۰ تعداد آمبولانس دارد که وضعیت خوبی حاکم است اما به لحاظ کیفی مشکل داریم، ادامه داد: در زمان حاضر سه هزار دستگاه آمبولانس در کشور تقریبا بیش از ۱۵ سال عمر دارند و باید از ناوگان خدمت رسانی خارج شوند.

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه در صورت هزینه کرد برای تعمیر این خودروها آنگونه که باید و شاید بهره وری لازم را نخواهد داشت ادامه داد: بر این مبنا تلاش می شود در بودجه سال آینده خرید آمبولانس لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه اورژانس کشور حدود یک هزار و ۴۰۰ پایگاه اورژانس عقب بوده و نیازمند توجه ویژه است، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی موجب شده است انجام این کار با وقفه مواجه شود که در حد ضرورت ها تلاش داریم با انجام کارهایی خدمت رسانی متوقف نشود.

میعادفر با بیان اینکه به لحاظ فضای فیزیکی پایگاه‌های اورژانس از دیگر مشکلات به شمار می رود، افزود: بخشی از پایگاه‌های اورژانس قدیمی بوده بطوری که در زمان حاضر حدود ۴۰۰ پایگاه بصورت کانکسی فعالیت می کنند که خود مشکلاتی دارد.

وی با بیان اینکه با تامین اعتبارات ملی و استانی در تلاش هستیم ساختمان دائمی برای کانکس ها احداث کنیم، اضافه کرد: هم اکنون در استان زنجان نیز هفت پایگاه کانکسی اورژانس فعالیت می کنند و نیازمند توجه جدی مسوولان استانی است.

میعادفر ادامه داد: اورژانس کشور در بحث اربعین نیز به خوبی ظاهر شد و در ارزیابی انجام گرفته اورژانس زنجان رتبه های بالایی را کسب کرد و هم اکنون نیز بصورت یکپارچه آماده خدمت رسانی هستیم.

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه بخشی از تصادفات زنجیره ای در جاده های کشور به دلیل تماشای رانندگان لاین مخالف مشاهده و بی‌توجهی ها رخ می دهد، ادامه داد: بطور قطع در هنگام بروز حادثه ایجاد فضای آرام، به امداد رسانی بهتر کمک فراوانی می کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در اغلب حوادث، به غیر از تکنسین همه به عنوان کارشناس در حال اظهار نظر هستند، اضافه کرد: بهترین راه در این مواقع دوری از محل و آرام سازی صحنه، با هدف خدمت رسانی بهتر است موضوعی که کمتر از سوی مردم جدی گرفته می شود.

میعادفر با اشاره به اینکه مدت زمان رسیدن اورژانس کشور در سر صحنه حوادث در مجموع خوب ارزیابی می شود، افزود: این میزان در استان زنجان با توجه به میانگین کشوری بالاتر است که تا سه ماه آینده در بحث مدیریت زمان اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه در بحث آموزش عمومی و در شورای عالی سلامت این موضوع با حضور رییس جمهور بررسی شد و مصوباتی داشت، خاطرنشان کرد: مقرر شد صدا و سیما زمانی برای سیستم آموزشی قرار دهد تا مطالب آموزشی لازم ارائه شود و در کتب درسی موضوعات امدادی و فوریت های پزشکی گنجانده شود.

این مسوول ادامه داد: کارکنان اورژانس باید اعتماد عمومی را سرلوحه کارها قرار داده و لذا د ر بحث منابع انسانی باید تلاش کرد تا ذهنیت افراد با توجه به مسائل اقتصادی کنونی فعالیت آنان را تحت الشعاع قرار ندهد و بر این اساس آموزش کارکنان اورژانس اهمیت ویژه ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه مقوله مهم مهارت در اورژانس اهمیت بسزایی دارد خاطرنشان کرد: هر چند علم بی تاثیر نیست اما فردی می تواند جان بیمار را نجات دهد که تمرین زیاد و تسلط کافی به کار داشته باشد.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52486

ارسال نظر