پسر دبستانی آبروی مادرش را بُرد| سرقت از مادر برای خودنمایی

هم‌زمان با بازگشایی مدارس، شیادان فضای مجازی به سراغ معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها رفته‌اند.

پسر دبستانی آبروی مادرش را بُرد| سرقت از مادر برای خودنمایی

هم‌زمان با بازگشایی مدارس، شیادان فضای مجازی به سراغ معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها رفته‌اند.

به گزارش عرشه آنلاین، زن نگران از بی‌آبرویی و از دست دادن اعتبارش میان مردم، پا به پلیس فتا خراسان رضوی گذاشت. او با اعلام سرقت از حسابش درخواست رسیدگی به پرونده‌اش را داشت. زن اعلام کرد که گرداننده صندوق خانگی است و هر ماه مبالغی را از میان شرکت‌کنندگان در صندوق خانگی جمع می‌کند و به صورت قرعه‌ کشی به یک نفر وام می‌دهد. اما در شهریور‌، پیش از انجام قرعه‌کشی متوجه شده که تمام موجودی حسابش خالی شده است. هر چند شاکی به دنبال یافتن متهمی برای این سرقت بود اما بررسی‌های پلیس فتا انگشت اتهام را به سمت خانواده خودش گرفت و نشان داد که پای ماجراجویی‌های یک دانش‌آموز در میان است. موضوعی که سرهنگ جواد جهانشیری، فرمانده پلیس فتای خراسان‌رضوی آن را جزو جرم‌های ماه‌ مهر‌ و بازگشایی مدارس دسته‌ بندی کرد و هم‌ زمان با تشریح پرونده، توصیه‌های لازم را به خانواده‌ها گوشزد کرد.

امروز بسیاری از اتفاقاتی که قرار است در مدارس بیفتد، اینترنتی شده است. از ثبت‌نام گرفته تا خرید کتاب و...، موضوعی که می‌تواند دست‌آویزی برای شیادان فضای مجازی باشد. اما همیشه این‌طور نیست که کلاهبرداران شما را به درگاه‌های جعلی و... بکشانند، گاهی خود افراد با ندانم‌کاری زمینه کلاهبرداری را مهیا می‌کنند.

در روزهای گذشته پسربچه ۱۰ساله‌ای برای خرید کتاب‌های درسی، از مادرش می‌خواهد تا کارت بانکی‌اش را در اختیارش بگذارد. علی پس از خرید کتاب‌هایش ناخواسته چشمش به موجودی حساب مادرش می‌افتد و وسوسه می‌شود تا سطح بازی‌اش را با خرید اینترنتی درون‌‌برنامه‌ای، افزایش دهد و جلو هم‌کلاسی‌هایش خودی نشان بدهد.

پسرک که به رمز دوم حساب مادرش دسترسی داشته اقدام به این کار می‌کند و با مبلغی اندک سطح بازی‌اش را بالاتر می‌برد. دیگر دوستانش که متوجه موضوع می‌شوند، او را سرزنش می‌کنند که چرا از فلان سایت خرید نکرده‌ای که خدمات زیادی دارد و آن‌قدر درباره این موضوع صحبت می‌‌کنند که پسرک این‌بار به سراغ همان آدرس اینترنتی می‌رود و به‌ ظاهر برای ارتقای سطح بازی‌اش اقدام به خریدی مختصری می‌کند، ‌غافل از ‌اینکه این سایت یک درگاه جعلی است و این‌گونه مادرش با پیامک برداشت ۲۸میلیون تومانی روبه‌رو می‌شود.

شناسایی متهم در تهران

مادر دانش‌آموز مشهدی باور نمی‌کرد که پسرش چنین دسته‌گلی به آب داده است. البته خودش را نیز سرزنش می‌کرد که چرا به بهانه اینکه فرصت ندارد، اطلاعات کارت بانکی‌اش را در اختیار پسرش قرار داده است و اگر از کارتی با مبلغ کمتری برای خریدهای اینترنتی استفاده می‌کرد، شاهد این حجم از سرقت نبود.

با شکایت این افراد، اقدامات تخصصی از سوی کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی آغاز شد. بررسی‌ها با توجه به سرنخ‌های موجود به‌ویژه سایتی که متهم با مخفی شدن در پس آن اقدام به کلاهبرداری کرده بود و محل اختفای متهم در تهران شناسایی شد که با صدور دستور لازم، پیگیری برای دستگیری متهم ادامه دارد.

معلمان و دانش‌آموزان بیشتر مراقب باشند

ماجرای کلاهبرداری به بهانه سامانه‌های مرتبط با معلمان و دانش‌آموزان همچون سال‌های گذشته می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند که مراقبت از رمزهای ورود و دومرحله‌ای کردن آن جلو سوءاستفاده‌ها را خواهد گرفت.

در پرونده‌ای دیگر خانم معلمی برای شکایت به پلیس فتا می‌آید و مدعی می‌شود که در گروه همکاران ناحیه 6مشهد عضو بوده است. پیامی از سوی یکی از هم‌گروهی‌هایش دریافت می‌کند که از او خواسته است برای ارتقا و افزایش سرعت نرم‌افزار مورد استفاده، حتما به لینک زیر سر بزند. او با توجه به اعتمادی که به همکارش داشته وارد لینک اعلامی شده که بدافزاری روی گوشی‌اش نصب می‌شود و نه‌تنها دسترسی او به گروه را مختل می‌کند، بلکه پیام‌هایی نظیر همان پیامی که خودش دریافت کرده را به سایر همکارانش ارسال می‌کند.

هرچند به‌ظاهر جرمی در این باره رخ نداده است، اما این اقدام می‌تواند در آینده و زمان آزمون‌های مدارس مشکلاتی را برای معلمان و مدیران ایجاد کند./ رکنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 43227

ارسال نظر