آخر هفته مضطرب تهران در راه است!

در حالی طی روزهای اخیر وقوع سیل مهیب در استان فارس در صدر اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی قرار دارد که در جدیدترین اخبار مربوط به حوادث جوی، سازمان هواشناسی نسبت به وقوع سیلاب احتمالی در تهران به شهروندان هشدار داد.

آخر هفته مضطرب تهران در راه است!

وضعیت تهران نارنجی شد

صادق ضیائیان، رئیس مرکز مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی:

* به مردم توصیه اکید می‌کنیم از اتراق در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

* (با اشاره به گسترش فعالیت سامانه بارشی):‌ برای تهران با توجه به عدم قطعیت مدل‌های هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرده‌ایم.

* برخی مدل‌های هواشناسی بارش‌های بالا و برخی مدل‌ها نیز بارش‌های کمتری را نشان می‌دهند. با این حال به مردم تهران توصیه اکید می‌کنیم روز جمعه از حضور در تفرجگاه‌ها، اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌طور جدی خودداری کنند.

* با این‌که احتمال بارش‌های سنگین در تهران کم است، اما با این حال احتمال ریسک بسیار بالاست. این احتمال وجود دارد که در بالادست بارش‌های شدیدی روی دهد، به همین دلیل مردم از اتراق در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب کنند.

* طی فردا در ارتفاعات تهران بارش‌های شدید پیش‌بینی شده، از این رو توصیه می‌کنم هموطنان از صعود به ارتفاعات به دلیل خطر برخورد صاعقه و حضور در اطراف مسیل‌ها جدا خودداری کنند.

سیل مهیب

احتمال وقوع فاجعه در تهران

کامران امامی، نماینده ایران و رییس کارگروه مدیریت تطبیقی سیلاب:

تاکنون سیلاب در شهرستان استهبان استان فارس ۲۲ کشته به جا گذاشته است. این اعداد جان‌هایی است که در عصر فناوری قربانی بی‌توجهی به روش‌ها و ابزار مقابله با سیلاب شدند.

۳۵ سال بعد از سیلاب مهیب گلاب‌دره و دربند در سال ۱۳۶۶ که منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد، هنوز سامانه پیش‌بینی و هشدار سیلاب این دو حوضه در مهمترین نقاط پایتخت راه‌اندازی نشده است. این در حالی است که در صورت وقوع سیلابی مشابه ۱۳۶۶ و ورودی آب به مترو تجریش، فاجعه بزرگی با تلفات انسانی بسیار زیاد ممکن است روی دهد.

سیل درتهران

آماده‌باش منطقه ۵ تهران در پی سیلاب احتمالی

مرتضی مرادی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۵ تهران:

* (با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر مهیا بودن شرایط برای وقوع بارش‌های رگباری بطور لحظه‌ای شدید): این اتفاق به‌ویژه در ارتفاعات و دامنه‌ها و نیز وزش باد شدید و خیلی شدید (خیزش گردوخاک در نواحی غربی و نیمه جنوبی استان)، احتمال وقوع رعدوبرق و تگرگ در مناطق مستعد (به‌ویژه ارتفاعات) طی بازه پنجشنبه لغایت شنبه هفته آینده (به‌ویژه طی ساعات بعدازظهر، عصر و شب) را شاهد هستیم.

* در منطقه ۵ رود دره، کانال و مسیل‌هایی از جمله روددره فرحزاد، کانال شهید باکری، کانال میان رود، رود کن، دره زر نو و... واقع شده اند که با توجه به لزوم آمادگی منطقه در خصوص سیلاب‌های احتمالی، لایروبی را از حدود ۱۰ روز پیش شروع کردیم. همچنین از نواحی نیز خواستیم نهر‌های کوچک مقیاس هم بازدید شود و در صورت لزوم با تجهیزات مکانیزه و ماشین آلات سنگین لایروبی و نهر شویی صورت بگیرد تا شهروندان عزیز دچار مشکل نشوند.

* در همین رابطه روابط عمومی منطقه ۵ نسبت به وقوع سیلاب به شهروندان هشدار داد و از مردم خواست از استقرار در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و نیز تردد از بستر دره‌ها جدا خودداری و از هرگونه استقرار جلوگیری بعمل آید.

* از سفر به ارتفاعات اجتناب شود. با توجه به خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا بویژه در نواحی غربی، مرکزی و نیمه جنوبی استان بدلیل وزش باد شدید و خیلی شدید (طی بازه چهارشنبه لغایت پنجشنبه) از تردد‌های غیرضروری خودداری شود.

سیل تهران

هشدار پلیس نسبت به بروز مداخلات جوی در جاده‌های ۱۰ استان

سرهنگ احمد شیرانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور:

* (با اشاره به صدور هشدار سازمان هواشناسی با سطح نارنجی و قرمز): برابر پیش‌بینی انجام شده از سوی هواشناسی از امروز تا پایان هفته شاهد تداوم رگبار و رعد و برق و وزش باد و بارندگی شدید، احتمال وقوع سیلاب، خیزش گرد و خاک شدید و احتمالا اختلال در تردد وسایل نقلیه در برخی از جاده‌ها به خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، هرمزگان، یزد، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان خواهیم بود.

*  در همین راستا نیز احتمال وقوع تصادفات رانندگی از جمله تصادفات زنجیره‌ای را افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل نیز لازم است رانندگان با سرعت مطمئنه و دقت بیشتری رانندگی کنند.

* همچنین بارندگی باعث افزایش لغزندگی سطح جاده ها می‌شود، در همین راستا رعایت سرعت مطمئنه و افزایش فاصله طولی با خودرو مقابل توصیه می‌شود. رانندگی در این شرایط نیازمند رعایت احتیاط بیشتر و آمادگی کامل در مواجه با این شرایط است.

* شیرانی همچنین از مردم خواست که در شرایط فعلی تا جای ممکن از انجام سفرهای غیرضروری جاده‌ای به ویژه در استان‌های یاد شده پرهیز کرده و آن را به زمان دیگری موکول کنند.

 

منبع: برترین‌ها

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32952

ارسال نظر