در آبادان

ریزش برج دوقلوی ۱۰ طبقه «متروپل» در آبادان

بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در آبادان فروریخت.

ریزش برج دوقلوی ۱۰ طبقه «متروپل» در آبادان

دیروز ظهر دل و دیوار کارگران و اهالی منطقه امیری که ساختمان متروپل در آن واقع شده بود با هم ریخت. حادثه‌ای که دلیلش نداشتن استحکام موردنظر برای ساختمان بوده است.  ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر دوم خرداد ماه سال جاری ساختمان تجاری اداری ۱۰ طبقه متروپل که در حال ساخت و ساز بود، ناگهان فرو ریخت. فرو ریختن این ساختمان قبلا توسط کارشناسان نظام مهندسی آبادانی پیش‌بینی شده بود. به گفته برخی از این کارشناسان، این ساختمان حتی به افتتاح هم نخواهد رسید، چون سازه‌های این ساختمان سست است و با اضافه کردن هر هجم اضافه‌ای به این ساختمان حداقل دو طبقه از آن خواهد ریخت، اما نه تنها فقط دو طبقه از این ساختمان بر سر کارگران و اهالی خیابان فرو ریخت بلکه کل ساختمان آوار شد. در پی رخ دادن این حادثه که ۶ نفر جان خودشان را از دست دادند و گفته می‌شود ۸۰ نفر نیز در زیر آوار گرفتار شده‌اند، فرماندار آبادان اعلام کرد که علت حادثه در دست بررسی است. این در حالی است که کارشناسان این حادثه را پیش‌بینی کرده بودند. شهردار آبادان دیروز ظهر به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که وقتی برای بررسی این حادثه بر صحنه حضور پیدا کند، مورد ضرب و شتم اهالی آبادان قرار بگیرد. پیمانکار و مالک ساختمان نیز به دستور دادستان ویژه آبادان بازداشت شدند. حین این حادثه سرهنگ حسین زلقی فرمانده انتظامی شهرستان آبادان نیز از مردم خواست از ورود به محدوده خیابان امیری و معابر منتهی به آن خودداری کرده و به هیچ عنوان در محل حادثه حاضر نشوند. محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور پس از انتشار این خبر بر لزوم رسیدگی فوری به حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در مرکز شهر آبادان و خارج کردن سریع مصدومان از زیر آوار تاکید کرد و بلافاصله پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه را صادر کرد و خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد. علیرضا زاکانی مدیریت شهری تهران در واکنش به این خبر در حساب شخصی خود در توییتر در مورد حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل نوشت: «اخبار حادثه ساختمان متروپل شهر ‎آبادان سبب نگرانی افکار عمومی و به خصوص مردم خوزستان شده است. تیم زبده و حرفه‌ای امداد و نجات آتش‌نشانی شهرداری تهران با همراهی اعضای محترم شورا آماده کمک و اعزام به آبادان است.»

فرماندار آبادان: آمار دقیقی از تلفات وجود ندارد.آمار دقیقی از تلفات ریزش ساختمان «متروپل» درحال حاضر وجود ندارد.ساختمان درحال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی را دارد.

 

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز درخصوص این حادثه عنوان کرد که یک ساختمان ۱۰ طبقه تجاری اداری در آبادان در معرض ریزش قرار گرفته بود که مدتی بعد بخشی از آن دچار ریزش شد. در پی اعلام این حادثه به اورژانس، بلافاصله پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد. همچنین تیم‌هایی از اورژانس اهواز به محل اعزام شدند. علت ریزش این ساختمان در حال بررسی است.

همچنین مهدی ولی‌پور رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره این حادثه اعلام کرد که ریزش ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در شهرستان آبادان در منطقه ته لنجی امیری بوده است. بلافاصله چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی صحنه را آغاز کردند. تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهرهای همجوار برای اعزام به محل حادثه آماده‌باش بودند. علاوه بر آن یک بالگرد، هفت خودروی نجات و پنج تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده‌یاب برای امدادرسانی به محل اعزام شدند. براساس اعلام امدادگران حاضر در محل، احتمال محبوس شدن افرادی زیر آوار وجود دارد.

مجتبی خالدی همچنین درخصوص وضعیت کشته‌شدگان و حادثه‌دیدگان اعلام کرد که تاکنون امیر لفطوی، مهدی اسماعیلی، مهدی کشکی، علی نیک‌پور قنواتی و یک فردی که هویت او مشخص نیست در این حادثه دلخراش جان خود را از دست داده‌اند و تا این لحظه ۲۸ مصدوم در بیمارستان‌‌های منطقه بستری هستند.

سید‌محبوبه پورشرف هاشمی ۲۵ ساله و عبدالرسول محجوب‌فر ۴۲ ساله در بیمارستان ۱۷ شهریور تحت مراقبت و درمان هستند. نگار درآباد ۲۸ساله، سیدمرتضی طهوری ۵۷ ساله، منصور توسلی ۶۱ ساله، نوید مزرعاوی ۲۶ ساله، عبداله باوی‌پور، حسین عسکراوی ۲۱ ساله، علیرضا اسدی سامانی ۵۳ ساله، محمدعلی کرمزاده ۳۶ ساله و علی بحرامیان ۲۴ ساله ترخیص شد، میثم عرفی ۳۱ ساله، حدیث هاشم مطور، دانیال دریس ۲۱ ساله ترخیص شدند، حسین رسولی ۴۴ ساله، فاطمه آل‌ناصر ۳۱ ساله کامران سامانی‌نژاد ۵۶ ساله با رضایت شخصی مرخص شد، عباس بچاری ۳۴ ساله و مجید توسلی ۴۲ ساله در بیمارستان امام خمینی بستری هستند. طارق قیم ۳۵ ساله، معصومه کوشیکی ۵۶ ساله، عبداله بحرانی‌پور ۲۴ ساله، مسیح صادقی ۷ ساله، حمید صادقی و علیرضا فرحانیان ۳۲ ساله در بیمارستان شهید بهشتی بستری هستند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22178

ارسال نظر