آخرین اخبار جنگ روسیه علیه اوکراین | کشته شدن 137 اوکراینی | واکنش بایدن و ابراهیم رئیسی

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور حمله به روسیه را صادر کرد.

آخرین اخبار جنگ روسیه علیه اوکراین  | کشته شدن 137 اوکراینی | واکنش بایدن و ابراهیم رئیسی

این خبر با آخرین تحولات اوکراین و حمله روسیه به روز می شود :ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  صبح امروز اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند.بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پوتین گفته این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.در تازه ترین خبر سی ان ان  اعلام کرد که نیروهای روس به نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین رسیده‌اند. مقامات اوکراینی می‌گویند قصد روسیه تسخیر پایتخت و تغییر رهبران اوکراین است.پنتاگون نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای روسیه در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند. نگرانی مقامات آمریکا این است که پایتخت اوکراین در ۹۶ ساعت آینده دست روسیه می‌افتد.

اینجا اخبار جنگ در اوکراین را بخوانید

حرفهای پوتین پس از آغاز حمله به اوکراین / فیلم

قیمت نفت در پی آغاز حمله روسیه به اوکراین ،از ۱۰۰ دلار گذشت

هجوم مردم اوکراین به ایستگاه های مترو +فیلم و عکس

فوری /نیروهای روسیه در حال پیشروی به سمت کی‌یف / پایتخت اوکراین در حال سقوط

واکنش اردوغان به حمله روسیه به اوکراین: غیرقابل قبول است

 

کشته شدن ۱۳۷ اوکراینی، ۳۱۶ زخمی و ۱۰۰هزار نفر آواره  در روز اول حمله روسیه

رئیس جمهور اوکراین ضمن اعلام صدور فرمان بسیج عمومی از کشته شدن ۱۳۷ اوکراینی و زخمی شدن ۳۱۶ تن و آوارگی ۱۰۰ هزار نفر در روز اول یورش روسیه به این کشور خبر داد.زلنسکی از مردم خواست فرمان حکومت نظامی را رعایت کنند، چراکه روسیه گروههای خرابکار خود را راهی کی یف کرده است.

هم زمان با اعلام فرمان بسیج عمومی بامداد جمعه شاهد شنیده شدن انفجارهای مهیب در پایتخت اوکراین بودیم.زلنسکی گفت خانواده‌اش را به مکانی نامعلوم فرستاده اما خودش هدف شماره یک و خانواده‌اش هدف شماره دو روس‌ها هستند.

دیشب مردم وحشت زده پایتخت در مترو و پناهگاه‌ها و مکان‌های امن خوابیدند، درحالی که اوکراین یکی ازنرخ‌های بالای مرگ  میر کرونایی را دارد و ازدحام جمعیت باعث افزایش بیماری می‌شود.

سازمان بین‌المللی ارژی اتمی نسبت به وضعیت نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در بحبوحه مداخله نظامی روسیه در اوکراین ابراز نگرانی کرد.آمریکا نیز از انتشار گزارشها مبنی بر به گروگان گرفته شدن کارکنان نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل توسط ارتش روسیه عصبانی شده است.

وزیر خارجه فرانسه پوتین را دیکتاتور خواند و در حمله کوبنده به دلیل زیرپاگذاشتن تعهد خود مبنی بر عدم مداخله نظامی در اوکراین، او را دیکتاتور خواند.وی در جواب به روسیه هشدار داد اعضای ناتو نیز بمب اتمی دارند.

وی پوتین را به دلیل زیرپاگذاشتن تعهد خود مبنی بر عدم مداخله نظامی در اوکراین دیکتاتور خواند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس آمریکا نیز خواستار تصویب بسته ۶۰۰ میلیون دلاری ارسال تسلیحات کشنده به اوکراین شد اما دبیر مطبوعاتی کاخ سفید تاکید کرد بایدن نیرو برای جنگیدن داخل اوکراین نخواهد فرستاد.

واکنش بایدن به حمله روسیه

دستور تحریم‌های جدید علیه روسیه را صادر کردم.

تمام دارایی‌های روسیه در آمریکا بلوکه می‌شوند./تحریم‌های نیمی از واردات های تک روسیه را در بر می‌گیرد./صادرات فناوری به روسیه ممنوع می‌شود./نیروهای آمریکا در اوکراین نخواهند جنگید./باشرکای خود برای تقویت گفت و گو با روسیه برای حل بحران کار کردیم./بارها هشدار دادیم که پوتین قصد جنگ در روزهای آینده را دارد و چنین شد./ارتش روسیه حمله بی دلیلی را آغاز کرده است. بانک‌های روسیه با تریلیون دلار دارایی تحریم می‌شوند./تحریم‌ها ۴ بانک و همچنین افراد خاص را مورد هدف قرار می‌دهد./نیروهای اضافی به آلمان گسیل خواهیم کرد./نیروهای ما در اروپای شرقی از متحدانمان دفاع خواهند کرد./توافق بر سر محدود کردن توانایی روسیه در استفاده از دلار و ین وجود دارد./تجاوز روسیه به اوکراین دوام نخواهد داشت./پوتین می‌خواهد آینده جهان را تغییر دهد./ما قوی‌تر از این بحران خارج خواهیم شد./پوتین یک رانده شده جهانی خواهد بود./هر کشوری که از پوتین حمایت کند، مسوول رفتار خود خواهد بود./قصد گفت و گو با پوتین را ندارم./از تاریخ و فلسفه ناتو دفاع می‌کنیم./برخی کشورهای اروپایی از حذف روسیه از سیستم سوئیفت خودداری کردند.{آلمان و ایتالیا}/در صورت نیاز از ذخایر استراتژیک نفت برداشت خواهیم کرد./تحریم‌های روسیه مدتی طول می‌کشد تا نتیجه دهد.

واکنش رئیسی به جنگ روسیه علیه اوکراین / امیدوارم آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود

روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تماسی تلفنی درباره تحولات بین‌المللی و مذاکرات هسته‌ای گفتگو کردند.در این گفتگو  سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه گسترش ناتو به سمت شرق تنش‌زا است، تاکید کرد: گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.رئیسی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافقی پایدار است و نه متزلزل اظهار داشت: ارائه تضمین معتبر، پایان بخشیدن به ادعاهای سیاسی و لغو واقعی تحریم‌ها از ضرورت‌های دست یافتن به توافق پایدار هستند.ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی، وضعیت کنونی را پاسخ مشروع به چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش‌های غرب برای آسیب رساندن به امنیت کشورش دانست.رئیس جمهور روسیه همچنین با اشاره به همکاری‌های فعال ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تداوم رایزنی‌های دو طرف در رابطه با مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد.

 

 

خلاصه‌ای از آخرین اخبار

درگیری در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین در جریان است، زیرا نیروهای اوکراینی در تلاش برای بازپس‌گیری یک پایگاه هوایی و فرودگاه پس از کنترل نیروهای هوابرد روسیه بر آن هستند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین قول داده است که فرودگاه را دوباره تصرف کرده و نیروهای روسی را عقب برانند.

شهر بندری ماریوپل زیر آتش شدید قرار دارد و گزارش‌ها حاکی از شنیده شدن صدای صدها انفجار است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت که تخمین می‌زند که بیش از صد هزار نفر در حال حاضر خانه‌های خود را در اوکراین ترک کرده‌اند و هزاران نفر به مولداوی و رومانی رفته‌اند.

درگیری‌های شدیدی در اطراف سایت نیروگاه هسته‌ای سابق در چرنوبیل درگرفت و نیروهای روسی آن را تصرف کردند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه تشریح کرده است؛ از جمله تمام بانک‌های بزرگ روسیه که با مسدود شدن کامل دارایی‌های‌شان در بریتانیا با تحریم مواجه شده‌اند.

 

وضعیت مردم اوکراین با آغاز جنگ

روسیه امروز رسما جنگ با اوکراین را آغاز کرد. جنگی که هنوز نتیجه آن مشخص نیست. اما روسیه مدعی است که زیرساخت‌های نظامی پایگاه‌های هوایی اوکراین را منهدم کرده و رئیس جمهور اوکراین هم گفته تاکنون ۴۰ نظامی و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

جنگ میان روسیه و اوکراین امروز رسما آغاز شد. روسیه مدعی است که مراکز نظامی اوکراین را هدف قرار داده و یگان‌های ارتش اوکراین در حال تسلیم سلاح‌های خود و ترک مواضع هستند. اما اوکراین می‌گوید در حال مقابله با حملات روس‌هاست و در مقابل این حملات ایستادگی می‌کند. اما تا کنون چه اتفاقاتی رخ داده است؟وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که تاکنون ۵۰ سرباز روس در این حملات کشته شده‌اند و اوکراین ۶ جنگنده روس را منهدم کرده است. اما کدام شهرهای اوکراین معرض حمله قرار گرفته‌اند و وضعیت مردم اوکراین چگونه است؟

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به شهرهای اوکراین حمله نمی‌کند و زیرساخت‌های نظامی را با سلاح‌های دقیق مورد حمله قرار می‌دهند. بر اساس اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی، تاکنون اکثر حملات روسیه به مراکز نظامی اوکراین بوده است.خبرگزاری فرانسه از حمله روسیه به فرودگاه نظامی اوکراین خبر داده اسکای‌نیوز هم اعلام کرده که فرودگاه شهر ماریوپول اوکراین کاملا در آتش سوخته است. (اسکای‌نیوز)

به گزارش خبرگزاری فرانسه ساکنان کی‌یف (پایتخت اوکراین) برای نجات جان خود به ایستگاه‌های مترو پناه برده‌اند. روسیه از ساعات ابتدایی امروز به دنباس حمله هوایی داشته و حالا نیروهای اوکراینی خواستار باز شدن کوریدور انسانی برای خروج از دونباس شدند. گزارش‌های دیگر حاکی از این است که گذرگاه مرزی در «اوژگورود» اوکراین شاهد یک صف طولانی برای عزیمت اوکراینی‌ها به اسلواکی است. همچنین فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که صف بلندی از خودروهای اوکراینی تشکیل شده. صف مردمی که در تلاش برابر فرار از منطقه جنگی هستند.

آغاز انفجار و حملات هوایی روسیه

از نخستین ساعات بامداد امروز پنج‌شنبه پنجم اسفند (۲۴ فوریه) حملات روسیه به اوکراین آغاز شد. ویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که صداهایی شبیه به شلیک توپ در کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شد. این خبرگزاری همچنین از شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در ماریوپول خبر داده که بعد از آن گفته شد احتمالا فرودگاه نظامی این کشور در آتش سوخته است.

علاوه بر شرق اوکراین، مکس هاندر، روزنامه‌نگار انگلیسی ساکن کی‌یف اعلام کرده که صداهای انفجار در بخش غربی شهر شنیده می‌شود. خبرنگار تاس هم از انفجارهایی در نزدیکی فرودگاه بوریسپول کی‌یف خبر داد.اما به نظر می‌رسد که اکنون وضعیت در منطقه دونباس نگران‌کننده است. رئیس‌جمهور روسیه صبح امروز اعلام کرد که نیروهای این کشور در منطقه دونباس عملیات ویژه نظامی انجام می‌دهند. او از نیروهای اوکراینی خواسته بود که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

اما در مقابل، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد هر کس که توان به‌دست گرفتن سلاح را دارد می‌تواند به ارتش این کشور بپیوند.

پوتین: قصد اشغال خاک اوکراین را نداریم. اوکراینی‌ها سلاح در دست نگیرند و اگر خونی ریخته شود، مسئولیت آن‌ها متوجه کسانی خواهد بود که مقاومت کنند.

پوتین: روسیه ۳۰ سال است که تلاش می  کند بر سر عدم گسترش ناتو به شرق توافق کند و با فریب، تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شده است، ماشین جنگی ناتو در حال نزدیک شدن به مرزهای روسیه است.

اوکراین: جنگ آغاز شده است. درپی صدور دستور روسیه برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 9573

ارسال نظر