ایران پاسخ اقدام خصمانه آذربایجان را داد

آذربایجان چندی است رویکردی غیردوستانه و تنش‌آفرین را در قبال ایران دنبال می‌کند؛ وزارت خارجه ایران به اقدام جدید و ضدایرانی وزارت خارجه آذربایجان واکنش نشان داد.

ایران پاسخ اقدام خصمانه آذربایجان را داد

آذربایجان چندی است رویکردی غیردوستانه و تنش‌آفرین را در قبال ایران دنبال می‌کند؛ تنش در روابط ایران و آذربایجان با اقدامات اخیر باکو، افزایش یافته است. آذربایجان چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان را عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ ساعت به آن‌ها فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند. از سوی دیگر پارلمان آذربایجان، جمعه «۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۲» بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد. در اقدامی جدید، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اطلاعیه‌ای ضدایرانی صادر کرد و به شهروندانش درباره سفر به ایران هشدار داد. وزارت خارجه ایران به اقدام وزارت خارجه آذربایجان واکنش نشان داد.

ایران و آذربایجان

مردم آذربایجان را از اسرائیل بترسانید، نه ایران

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به توصیه اخیر وزارت خارجه آذربایجان به شهروندانش درباره سفر به ایران نوشت: این همان سیاستی است که رئیس‌جمهور رژیم جعلی، کودک‌کُش و اشغالگر صهیونیستی اخیرا در سفر به باکو در پیش گرفت.

بیشتر بخوانید: مرزهای ایران و آذربایجان مسدود شد | پروازهای جمهوری آذربایجان تعلیق شد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توییتر خود با اشاره به این که وزارت خارجه آذربایجان از شهروندانش خواسته است از سفر به ایران خودداری کنند، نوشت: وزارت خارجه آذربایجان نسبت به سفر شهروندان خود به ایران هشدار داده است! این همان سیاستی است که رئیس‌جمهور رژیم جعلی، کودک‌کُش و اشغالگر صهیونیستی اخیرا در سفر به باکو در پیش گرفت. آنکه باید مردم ‎آذربایجان را از آن ترساند، رژیم‌صهیونیستی است نه ایران تمدنی و اسلامی. سیاست ما همچنان لغو روادید و آغوش باز به روی برادران و خواهران آذربایجانی است. تداوم ‎سیاست همسایگی سرلوحه کار ماست البته در چارچوب احترام متقابل و رعایت آداب همسایگی.

بیشتر بخوانید: جنجال تازه در روابط باکو و تهران

در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیردوستانه جمهوری آذربایجان در روابط با تهران، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هشدار سفر به ایران صادر کرد. جمهوری آذربایجان با صدور هشدار سفر به شهروندان خود توصیه کرد در سفر به ایران احتیاط کنند و فقط در صورت لزوم سفر کنند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواست تنها در صورت ضرورت به ایران سفر کنند و در سفر خود با توجه به حمله اخیر به سفارت آذربایجان در ژانویه ۲۰۲۳، احتیاط بیشتری به خرج دهند و شهروندان آن که در حال حاضر در ایران به سر می‌برند، باید  تدابیر امنیتی را رعایت کنند.

باکو در هشدار مذکور در اشاره به حادثه حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران در ژانویه که با انگیزه شخصی انجام شد، آن را بار دیگر «اقدام تروریستی» خواند و همچنین با اشاره به محدود شدن نمایندگی دیپلماتیک این کشور در ایران (تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در پی این حمله)، به شهروندانش توصیه کرد در صورت لزوم سفر به ایران، محتاط باشند.

در این هشدار به شهروندان جمهوری آذربایجان که اکنون در ایران هستند هم گفته شده ملزم به رعایت مقررات ایمنی هستند.

بیشتر بخوانید: تنش جدید بین ایران و آذربایجان | دفتر فرهنگی ایران بسته و نماینده آن اخراج شد

در پایان این اطلاعیه خواسته شده افراد برای درخواست‌های کنسولی و سایر موارد با سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز در تماس باشند.

مرزهای ایران و آذربایجان مسدود شد

اخباری مبنی بر بسته شدن مرزهای ایران و آذربایجان و لغو پروازهای باکو به تهران در برخی رسانه‌ها منتشر شده است.

یکشنبه شب، برخی شبکه‌های خبری مدعی شدند که که پروازهای جمهوری آذربایجان به ایران، به حالت تعلیق درآمده‌اند و پروازهای باکو به تهران، از روز یکشنبه «۱۴ خردادماه 1402»، بدون اطلاع عمومی، به طور کامل متوقف شده‌اند

یکشنبه شب برخی شبکه‌های خبری با طرح این شایعه که پروازهای جمهوری آذربایجان به ایران به حالت تعلیق درآمده‌اند، مدعی شدند که پروازهای باکو به تهران از روز یکشنبه ۱۴ خرداد و بدون اطلاع عمومی به طور کامل متوقف شده‌اند.

خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان با رد شیطنت اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر لغو پروازهای باکو به تهران، به نقل از مقامات فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف اعلام کرد: پروازها به ایران طبق معمول انجام می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90540

ارسال نظر