نتایج نهایی و رسمی انتخابات ترکیه اعلام شد

نتایج نهایی و رسمی انتخابات ترکیه اعلام شد.

نتایج نهایی و رسمی انتخابات ترکیه اعلام شد

انتخابات ترکیه با انتخابات مجدد «رجب طیب اردوغان» به پایان رسید. دور دوم انتخابات ترکیه برای تعیین ریاست جمهوری جدید ترکیه، روز یکشنبه «۷ خردادماه ۱۴۰۲» و بدون تمدید به پایان رسید. سازمان عالی انتخابات ترکیه، انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه را اعلام کرد. مردم ترکیه در دور دوم انتخابات ترکیه، برای بار دوم به پای صندوق‌های رای رفتند تا میان «رجب طیب اردوغان» اسلام‌گرا و «کمال قلیچداراوغلو» با مواضع چپ‌میانه و سکولار، یکی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند.

انتخابات ترکیه

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد. «رجب طیب اردوغان» برای سومین بار متوالی و برای پنج سال آتی، رئیس‌جمهور ترکیه شد.

بیشتر بخوانید: امپراطور ترک | رجب طیب اردوغان کیست؟

در این دور از انتخابات ترکیه، بیش از ۶۴ میلیون تن واجد شرایط رای‌دهی در ۱۹۲ هزار مرکز رای‌گیری بودند که 6 میلیون نفر رای اولی محسوب می‌شدند. 

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد.

به نقل از آناتولی، کمیسیون عالی انتخابات ترکیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طبق نتایج نهایی، رجب طیب اردوغان ۵۲.۱۸ درصد و کمال کلیچدار اوغلو ۴۷.۸۲ درصد از مجموع آرا را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کسب کردند.»

یکشنبه گذشته، سازمان عالی انتخابات ترکیه انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه را اعلام کرد.

این سازمان اعلام کرد که اردوغان در این انتخابات، ۵۲.۱۴ درصد آرا و کمال قلیچدار اوغلو، رقیب او، ۴۷.۸۶ درصد آرا را کسب کردند.

انتخابات ترکیه

«رجب طیب اردوغان» برای سومین بار متوالی و برای پنج سال آتی، رئیس‌جمهور ترکیه شد.

اردوغان سیزدهمین رئیس جمهور ترکیه پس از جمهوریت در این کشور است.

انتخابات ترکیه

پیگرد رسانه‌های اپوزیسیون بابت نحوه پوشش‌ اخبار انتخابات ترکیه

سازمان ناظر بر رسانه‌های ترکیه، تحقیقاتی را درخصوص نحوه پوشش‌دهی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از سوی کانال‌های حامی اپوزیسیون ترکیه آغاز کرده است.

به نقل از یورونیوز، شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه تحقیقاتی را علیه شش شبکه تلویزیونی از جمله «فاکس تی‌وی»، «تِله ۱» و «هالک تی‌وی» به دلیل «توهین به مردم» به جریان انداخته است.

این سازمان ناظر هیچ جزئیاتی را درباره این اتهامات منتشر نکرده و فقط اعلام کرد که این اقدام در راستای شکایت‌ بینندگان اتخاذ شده است.

انتخابات ترکیه

ابوبکر شاهین، رئیس شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه، این کانال‌های ترکیه را به انجام اقداماتی علیه اراده ملی ترکیه متهم کرد و گفت: ما در برابر این رفتارها که به اراده ملی، دموکراسی و نتایج انتخابات ترکیه احترام نمی‌گذارند و در برابر افرادی که سعی در تخریب کشور عزیزمان دارند، سکوت پیشه نخواهیم کرد.

شبکه تله ۱، یکی از کانال‌های تلویزیونی ترکیه که تحت تحقیقات شورای عالی رادیو و تلویزیون این کشور است، در پاسخ به این مسئله در وب‌سایتش نوشت: دستگاه سانسور دولت شروع به کار کرده است.

روز یکشنبه ۲۸ مه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با شکست رقیبش کمال قلیچداراوغلو در انتخابات، بار دیگر توانست کرسی ریاست جمهوری را برای یک دوره پنج ساله تصاحب کند. دور اول انتخابات در ۱۴ مه، با نتیجه ۴۹.۵۱ درصد آرا برای اردوغان و ۴۴.۸ درصد برای قلیچداراوغلو به پایان رسید و در دور دوم اردوغان با نتیجه ۵۲ درصد مقابل ۴۷ درصد قلیچداراوغلو را شکست داد.

هدف مهم اردوغان بعد از پیروزی در انتخابات ترکیه

رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرده است که دولت مصمم است تورم را تک رقمی کند.

به نقل از اکونومیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرده است که دولت اقدامات لازم برای محافظت از شهروندان خود در برابر نرخ تورم بالا در این کشور را انجام خواهد داد.

اردوغان تاکید کرده است که نرخ تورم دوباره به تک رقمی کاهش خواهد یافت.

اردوغان در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین مجمع عمومی اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌ کالای ترکیه (TOBB) بیان کرد: با کاهش نوسانات در اقتصاد جهانی شاهد نتایج مثبت این امر خواهیم بود.

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه آوریل کاهش یافت و به ۴۳.۷ درصد رسید که پایین‌ترین رقم از دسامبر ۲۰۲۱ است.

انتخابات ترکیه

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90010

ارسال نظر