سی‌ان‌ان: کار مخالفان اردوغان سخت شد

حتی زمانی که رای دهندگان خواستار تغییر شدند، وفاداری به اردوغان قابل توجه بود. سی ان ان هفته گذشته هنگام بازدید از مناطق زلزله شده متوجه شد که حمایت از رئیس جمهور همچنان قوی است. این مشاهده میدانی در انتخابات یکشنبه هم تایید شد که حمایت از رهبر، علی‌رغم واکنش‌های اولیه بدبینانه، همچنان زنده است.

سی‌ان‌ان: کار مخالفان اردوغان سخت شد

حتی زمانی که رای دهندگان خواستار تغییر شدند، وفاداری به اردوغان قابل توجه بود. سی ان ان هفته گذشته هنگام بازدید از مناطق زلزله شده متوجه شد که حمایت از رئیس جمهور همچنان قوی است. این مشاهده میدانی در انتخابات یکشنبه هم تایید شد که حمایت از رهبر، علی‌رغم واکنش‌های اولیه بدبینانه، همچنان زنده است.

به گزارش عرشه آنلاین، سی‌ان‌ان در گزارشی میدانی از ترکیه ، حال و هوای کمپین‌های انتخاباتی رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو را تشریح کرده است:

شامگاه یکشنبه سکوتی خاموش بر جمعیت خارج از مقر حزب حاکم عدالت و توسعه (AK) به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در استانبول حاکم شد. چهره‌های اندوهگین به شمارش انتخابات روی صفحه نمایش بزرگ روی آوردند - آرای اردوغان از آستانه ۵۰ درصدی که برای رسیدن به دور اول انتخابات تاریخی یکشنبه لازم بود پایین‌تر آمده بود.

شعارهای مربوط به جشن پیروزی که بیشتر محورهای حزبی و مذهبی داشتند همزمان با خاموش شدن صدای طبل، فروکش‌ کردند. عمران اوزدمیر، حامی ۳۸ ساله اردوغان به سی‌ان‌ان می‌گوید: « ما به این وضعیت عادت نداریم.  ما به پیروزی در دور اول عادت کرده ایم. ساعت ۱ بامداد در استانبول بود و خیابانی که وفاداران به اردوغان تا چند ساعت قبل آن را به اشغال خود درآورده بودند در حال خالی شدن بود.

ناگهان فضای انتخاباتی دوباره زنده شد. اردوغان قرار بود از بالکن محل اقامت خود در آنکارا با مردم سخن بگوید. همزمان خبری دست به دست پخش شده و در نهایت منتشر شد: حزب حاکم ضربه دیده اما هنوز از بازی خارج نشده بود.  اسماعیل ۵۳ ساله می گوید: «ممکن است روحیه ما تغییر کند، اما حکومت اردوغان تغییر نخواهد کرد. ما هرگز او را ترک نخواهیم کرد.»

رجب طیب اردوغان از این انتخابات با عنوان "جشن دموکراسی" تمجید کرده و گفت: «کشور ما جشن دیگری از دموکراسی را با انتخابات ۱۴ می تکمیل کرد. اگرچه نتایج دقیق هنوز مشخص نیست، اما ما جلوتر هستیم. »

در این دور از انتخابات یک ائتلاف شش حزبی برای پایان دادن به حکومت ۲۰ ساله اردوغان با هم متحد شده بود و بر روی یک پلتفرم تغییر، احیای نهادهای دموکراتیک فرسوده شده در دوران تصدی اردوغان  و احیای سریع اقتصاد در حال اضمحلال تمرکز کرده بود. شکل گیری چنین جبهه متحد مخالف اردوغان در ترکیه بی سابقه است.

اکثر نظرسنجی‌های ترکیه پیش‌بینی کرده بودند که کمال قلیچداراوغلو، نامزد اصلی اپوزیسیون، در این انتخابات  پیشی بگیرد اما  در نهایت برعکس شد.  اردوغان با برتری ۵ امتیازی نسبت به رقیب اصلی خود، آنها را به ادامه رقابت در دور دوم انتخابات محکوم کرد.

سومین نامزد - سینان اوغان، سیاستمدار راست افراطی - با ۵ درصد آرا می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در دور دوم انتخابات ایفا کند. اوغان   حمایت خود از هر یک از نامزدها را مشروط به سیاست های سختگیرانه در قبال پناهجویان و برخی گروه های کردی که او را تروریست می داند، کرده است.

انتخابات ترکیه

اوغان روز دوشنبه به بکی اندرسون از سی‌ان‌ان گفت: «وقتی تصمیم نهایی درباره حمایت از یکی از دو رقیب را بگیریم ، قطعاً آن را به هر دو طرف ارائه می‌کنیم.  گزینه ما می تواند اردوغان یا قلیچداراوغلو باشد. ما در حال حاضر تصمیم روشنی نداریم.»

تحلیلگران پیش بینی می کنند که پیروان افراطی ناسیونالیست اوغان در دور بعدی به اردوغان رای خواهند داد. حزب حاکم اردوغان نیز از انتخابات روز یکشنبه با بزرگترین بلوک پارلمانی بیرون آمده است. این باعث می‌شود که اپوزیسیون برای پیروزی در دور دوم با یک مبارزه سخت مواجه شود. قلیچداراوغلو روز دوشنبه با لحن تندی گفت: « قسم می خورم که تا آخر می جنگم. »

نتایج انتخابات توانایی محدود اپوزیسیون را برای استفاده از نارضایتی مردمی که از یک بحران اقتصادی و یک زلزله ویرانگر رنج می‌بردند، آشکار کرد.  

رای دهندگان مخالفی که سی ان ان قبل از پایان رای گیری با آنها صحبت می کرد، خوش بین به نظر می رسیدند. آنها گفتند که به «عدالت و آزادی»، به اقتصاد احیا شده و تعادل و توازن رای می‌دهند.  همزمان حامیان اردوغان به روایت متضاد و متناقضی روی آوردند. آنها گفتند که زمان بحران مستلزم یک مرد قدرتمند است تا راهی برای بهبودی اوضاع ایجاد کند.  از نظر آنها اردوغان وزنی به کشور می‌بخشد و مهمتر از همه برای بسیاری از رای دهندگان، او فردی مذهبی  و مطلوب آنها است.  مشارکت رای دهندگان در این انتخابات بسیار بالا و نزدیک به ۹۰ درصد بود. خبرنگاران سی‌ان‌ان دیدند که چند نفر بیمار را به مراکز رای گیری برای شرکت در انتخابات منتقل کردند، از جمله یک نفر را که روی برانکارد و به دستگاه اکسیژن وصل شده بود با همان وضعیت جسمانی به مرکز رای گیری آورده بودند. انتخابات روز یکشنبه نبردی برای روح ملت بود و ترک ها از هر قشری مصمم بودند که در آن شرکت کنند.

با این حال، حتی زمانی که رای دهندگان خواستار تغییر شدند، وفاداری به اردوغان قابل توجه بود. سی ان ان هفته گذشته هنگام بازدید از مناطق زلزله شده متوجه شد که حمایت از رئیس جمهور همچنان قوی است. این مشاهده میدانی در انتخابات یکشنبه هم تایید شد که حمایت از رهبر، علی‌رغم واکنش‌های اولیه بدبینانه، همچنان زنده است.

یکی از طرفداران اردوغان در منطقه زلزله زده قهرمان مرعش که مرکز زلزله اخیر بوده به سی‌ان‌ان می‌گوید: «مردم اشتباه می کنند و شما باید مردم را با وجود اشتباهاتشان دوست داشته باشید. اول، خداو سپس رئیس جمهور اردوغان ما را نجات می دهد.»

اردوغان تا رای گیری دور دوم دو هفته فرصت دارد تا خود را نجات دهد  و همه نشانه ها حاکی از آن است که او مانند همیشه از یک نقطه قدرتمند شروع می کند./جماران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87623

ارسال نظر