سی‌ان‌ان: روحیه طرفداران اردوغان ضعیف شده است

عصر روز گذشته زمانی که مشخص شد اردوغان نمی تواند پیروز دور اول انتخابات باشد، روحیه افراد فعال در کمپین انتخاباتی او در در مقر حزب عدالت و توسعه (AK Party) در استانبول، به طرز محسوسی ضعیف شد.

سی‌ان‌ان: روحیه طرفداران اردوغان ضعیف شده است

جماران نوشت: عصر روز گذشته زمانی که مشخص شد اردوغان نمی تواند پیروز دور اول انتخابات باشد، روحیه افراد فعال در کمپین انتخاباتی او در در مقر حزب عدالت و توسعه (AK Party) در استانبول، به طرز محسوسی ضعیف شد.

به گزارش عرشه آنلاین، انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نتوانست ۵۰ درصد آرا را برای تمدید قاطعانه حکومت ۲۰ ساله خود کسب کند، به دور دوم کشیده شد.

سی ان ان در گزارشی در این باره می نویسد:  در زمانی که حمله روسیه به اوکراین بسیاری  را در بلاتکلیفی فرو برده ، انتخابات پرمخاطره ترکیه قرار است سرنوشت یک متحد کلیدی ناتو و بازیگر قدرتمند منطقه ای را تعیین کند.

عصر روز گذشته زمانی که مشخص شد اردوغان نمی تواند پیروز دور اول انتخابات باشد ، روحیه افراد فعال در ستاد انتخاباتی او در  در مقر حزب عدالت و توسعه (AK Party) در استانبول، به طرز محسوسی ضعیف شد.

پس از  شمارش ۹۷.۹۵ درصد آرا، خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داد که اردوغان ۴۹.۳۴ درصد و کمال قلیچداراوغلو ۴۴.۹۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده اند. این نتیجه به این معنا بود که  هیچ کدام نمی توانند ادعای پیروزی قطعی کنند.

سومین نامزد، سینان اوغان، ۵.۲۸ درصد آرا را به دست آورد که همین میزان از آرا می تواند او را به بازیگری سرنوشت ساز در دور دوم انتخابات ترکیه تبدیل کند.

قلیچداراوغلو از دور دوم رای گیری استقبال کرد و گفت که حزبش پیروز خواهد شد: « اگر ملت ما با آرای خود انتخابات را به دور دوم کشانده است ، ما با کمال میل آن را می پذیریم. ما قطعاً در دور دوم در این انتخابات پیروز خواهیم شد. همه این را خواهند دید. »

رقابت روز یکشنبه بزرگترین چالش را برای اردوغان، رهبر قدرتمند ترکیه ایجاد کرد. آنهم در شرایطی که او در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران اقتصادی و انتقادها از دولتش به دلیل مدیریت زلزله ویرانگر ۶ فوریه است.

برای اولین بار، اپوزیسیون جناحی ترکیه حول یک نامزد واحد، قلیچداراوغلو، که نماینده ائتلاف انتخاباتی متشکل از شش حزب مخالف است، متحد شدند.

قبل از رای گیری، تحلیلگران پیش بینی کردند که اردوغان بدون مبارزه قدرت را رها نخواهد کرد - و حتی اگر قلیچداراوغلو موفق به پیروزی یا پیشتازی در  این انتخابات شود، این امکان وجود دارد که اعداد و ارقام به دستکاری شوند.  

نتیجه انتخابات ترکیه  در سطح بین المللی به ویژه در مسکو و اروپا به دقت تحت نظر است.  ترکیه، یکی از اعضای ناتو که دومین ارتش بزرگ این اتحاد نظامی را دارد، در سال‌های اخیر روابط خود را با روسیه تقویت کرده است. و در سال ۲۰۱۹، حتی علیرغم مخالفت ایالات متحده، از روسیه سلاح خریداری کرد. اخیراً اردوغان با ادامه روابط نزدیک با روسیه در حالی که مسکو به تهاجم نظامی خود به اوکراین ادامه می‌دهد، غرب را نگران تر از پیش کرده و با مخالفت با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو برای این گروه دردسرهایی درست کرده است.

با این حال مردم ترکیه نظرهای متفاوتی نسبت به اردوغان و دوره ریاست جمهوری او دارند.

کورهان فوتاجی، ۴۶ ساله، در گفتگو با CNN از یک مرکز رای گیری در استانبول، گفت: «رای من به آزادی است. رای من برای آینده فرزندانمان است. من امیدوار هستم.»

یلیز شاهین ۴۶ ساله که برادر و پسرش در زلزله جان باختند، گفت: «این یک لحظه تاریخی است که ما ۲۰ سال منتظرش بودیم. کل این سیستم باید تغییر کند.»

 ارن اوزمله، ۱۹ ساله که برای اولین بار توانسته در انتخابات شرکت کند به سی ان ان می گوید: داد: «آینده کشور در دستان ماست. در دست جوانان است.»

قلیچداراوغلو، یک بوروکرات سابق ۷۴ ساله با سبک رفتاری آرام و به دور از هیجان است که  قول داده اقتصاد متزلزل ترکیه را اصلاح کند و قدرت را به نهادهای دموکراتیک که در دوره اردوغان تضعیف شدند بازگرداند.

علیرغم همه انتقادها اردوغان معتقد است که حکومت طولانی مدت او دستاوردهای بسیاری داشته ، او  مبارزات انتخاباتی خود را بر بستر ثبات، سیاست خارجی مستقل و ادامه تقویت صنعت دفاعی ترکیه بنا کرد. او اخیراً دستمزد کارکنان دولت را ۴۵ درصد افزایش داده و سن بازنشستگی را کاهش داده است.

طی دو سال گذشته، ارزش پول ترکیه به شدت کاهش  و قیمت‌ها افزایش یافته که همین مساله باعث ایجاد بحران اقتصادی برای مردم عادی شده و پایگاه اردوغان در میان محافظه‌کاران  و جمعیت کارگر ترکیه تحت الشعاع قرار داده است.

هنگامی که زمین لرزه مهیب در ۶ فوریه بخش های وسیعی از جنوب شرقی ترکیه را ویران کرد، اردوغان با پس لرزه های سیاسی این زلزله مواجه شد. در هفته‌های پس از زلزله، دولت ده‌ها پیمانکار، بازرسان ساختمانی و مدیران پروژه‌ها را به دلیل نقض قوانین ساختمانی بازداشت کرد اما هیچکدام از این اقدام ها صدای منتقدان اردوغان را خاموش نکرد.

دولت همچنین بابت «اشتباهاتی» که بلافاصله پس از فاجعه مرتکب شد، عذرخواهی کرده است. این زمین لرزه جان بیش از ۵۱۰۰۰ نفر در ترکیه و سوریه را گرفت. هزاران نفر هنوز ناشناس هستند و گورهای بی نشان در حومه جنوب شرقی ترکیه وجود دارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87334

ارسال نظر