اتفاق تاریخی برای سوریه | سوریه رسما به اتحادیه عرب بازگشت

وزرای خارجه اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند.

اتفاق تاریخی برای سوریه | سوریه رسما به اتحادیه عرب بازگشت

وزرای خارجه اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند.

به نقل از المیادین، از صبح امروز یکشنبه «۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۲» وزرای خارجه اتحادیه عرب در راستای مشارکت در نشست فوق‌العاده این اتحادیه که به ریاست مصر برگزار می‌شود، وارد قاهره شدند.

در راستای همگرایی جهان عرب با دمشق، امروز وزیران خارجه کشورهای عربی با بازگشت سوریه به این اتحادیه موافقت کردند.

وزیران خارجه کشورهای عربی در جریان نشست خود پشت درهای بسته در مقر اتحادیه عرب در قاهره که امروز یکشنبه برگزار شد، با بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال موافقت کردند.

طبق این تصمیم، هیئت‌های سوری در نشست‌های این اتحادیه از امروز حضور پیدا خواهند کرد.

خبرنگار «العربیه»  گزارش داد که در پیش‌نویس قطعنامه که متعاقباً به شکل رسمی صادر خواهد شد، مشارکت هیئت‌های سوری در جلسات اتحادیه از یکشنبه هفتم ماه مه، از سر گرفته می‌شود.

از سوی دیگر احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد: در نشست وزیران خارجه کشورهای عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت شد.

او افزود: دیپلماسی گفتگو و تلاش برای تکامل عربی که عراق بنیانگذار آن بود، تلاش واقعی را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب رقم زد.

سخنگوی اتحادیه عرب هم ضمن تأیید بازگشت سوریه به این اتحادیه اعلام کرد: وزیران خارجه کشورهای عربی با بازگشت سوریه موافقت کردند تا بر کرسی خود تکیه بزند.

این در حالی است کهجمال رشدی سخنگوی اتحادیه عرب اعلام کرده بود که وزیران خارجه کشورهای عربی تصمیم به رفع تعلیق عضویت دمشق خواهند گرفت.

پیش از این «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب طی هفته گذشته گفته بود که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به صورت مرحله‌ای و گام به گام انجام می‌شود.

او گفته بود که در ابتدای اعضای اتحادیه عرب باید درباره بازگشت سوریه به این اتحادیه به اجماع برسند و در صورت حصول توافق در این باره، از سوریه برای شرکت در نشست آتی اتحادیه عرب دعوت می‌شود، پس از آن نیز سوریه به طور رسمی به اتحادیه عرب بازخواهد گشت.

دبیرکل اتحادیه عرب با توجه به تحولات اخیر در صحنه جهان عرب و کشورهای منطقه، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تا نشست آتی سران این اتحادیه که قرار است در روز ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) برگزار شود، را به طور جدی محتمل دانسته بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85921

ارسال نظر