وضعیت جنگ اوکراین و روسیه بحرانی‌تر شده؟

رئیس جمهور اوکراین با بیان اینکه وضعیت میدانی نیروهای این کشور خوب نیست، در عین حال گفت که رئیس جمهور روسیه به اهداف خود در این جنگ دست پیدا نخواهد کرد.

وضعیت جنگ اوکراین و روسیه بحرانی‌تر شده؟

خبرگزاری فارس نوشت: رئیس جمهور اوکراین با بیان اینکه وضعیت میدانی نیروهای این کشور خوب نیست، در عین حال گفت که رئیس جمهور روسیه به اهداف خود در این جنگ دست پیدا نخواهد کرد.

جنگ اوکراین در حالی وارد دومین سال خود شده است، که وضعیت نیروهای اوکراینی خوب نیست ولی ولادمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور ادعای می‌کند که به پیروزی اطمینان دارد.

زلنسکی در مصاحبه با شبکه خبری العربیه، با بیان اینکه به تسلط مجدد بر اراضی اوکراین اطمینان دارد، در عین حال اذعان کرد: «وضعیت میدانی، خوب نیست، ولی ما بخشی از خاک خود را آزاد کرده‌ایم».

وی درباره پاتکی که قرار است نیروهای اوکراینی علیه روسیه انجام دهند و چندین بار هم در این باره سخن گفته‌اند، گفت: این حمله، قطعا صورت خواهد گرفت و ما از موفقیت آن، اطمینان داریم، ولی دشوار است که اکنون چیزی در این باره بگویم؛ زیرا ما هنوز در مرحله آمادگی [برای این حمله] قرار داریم».

رئیس جمهور اوکراین، ضمن حملات لفظی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، مدعی شد: پوتین نیز مانند صدام حسین که از کویت شکست خورد، از ما شکست خواهد خورد. پوتین نخواهد توانست به هدف خود در این جنگ دست پیدا کند و اعتماد ملت خود را هم از دست خواهد داد.

این اظهارات در حالی از سوی رئیس جمهور اوکراین مطرح شده که طی روزهای اخیر اختلاف میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در خصوص شیوه مواجهه با تحولات جنگ اوکراین بیش از گذشته علنی شده است؛ حتی تلاش اعضای گروه هفت، برای لاپوشانی این اختلافات راه به جایی نبرده و در خصوص ادامه جنگ و شیوه محاسبه هزینه‌های ناشی از فرسایشی شدن نبرد، منازعات زیادی میان پاریس، برلین، لندن، واشنگتن و دیگر بازیگران شکل گرفته است.

در چنین شرایطی ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که آخرین روزهای حضور خود در این مسند را سپری می‌کند، به زعم خود مشغول برطرف ساختن نگرانی‌های اوکراین از طریق گفتاردرمانی است و  پنج‌شنبه هفته گذشته در سفری غیرمنتظره وارد کی‌یف شد و با مسئولان اوکراینی دیدار کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در این دیدار، صراحتا از استولتنبرگ خواست تا اعضای ناتو به مراتب بیشتر از قبل، هواپیماهای جنگی، توپخانه و تجهیزات زرهی به اوکراین بفرستند. دبیر کل ناتو هم به جای اجابت این درخواست، مدعی شد که عضویت اوکراین در ناتو امری قطعی و مسلم است.

رهبران ناتو در سال ۲۰۰۸ میلادی گفته بودند که اوکراین روزی به ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ملحق خواهد شد و استولتنبرگ این وعده را طی ۱۴ ماه گذشته بارها تکرار کرده است.

این سخنان در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه که کشورش یکی از اعضای موثر ناتو محسوب می‌شود، تاکید کرد که کی‌یف باید بر روی گزینه‌هایی مانند «شراکت با اولویت» در قبال ناتو فکر کند و عضویت دائم در این پیمان جمعی را کم‌کم به فراموشی بسپارد!

دیگر رسانه ها

کدخبر: 83551

ارسال نظر