واکنش وزارت خارجه به بیانیه گروه هفت علیه ایران

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به بیانیه ضد ایرانی گروه هفت واکنش نشان داد.

واکنش وزارت خارجه به بیانیه گروه هفت علیه ایران

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به بیانیه ضد ایرانی گروه هفت واکنش نشان داد.

ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به رهبران گروه هفت توصیه کرد تا از وارد کردن اتهامات بی‌پایه و دروغین علیه جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته و رویکرد واقع بینانه و مبتنی بر احترام متقابل اتخاذ کنند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده در بیانیه وزرای خارجه گروه هفت علیه جمهوری اسلامی ایران را بی‌اساس و مداخله‌جویانه دانست و محکوم کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، وزارت امور خارجه این بیانیه را متضمن رویکرد یکجانبه طرف‌های غربیِ ناقض صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست که در تلاش هستند اراده گروه خود را بر کشورهای مستقل و چارچوبهای چندجانبه و مشارکتی بین‌المللی تحمیل کنند.

جای تأسف است که کشورهای عضو گروه هفت به جای پاسخگو کردن آمریکا به دلیل قانون‌شکنی آشکار در خروج ناموجه و یکجانبه از برجام، نقض قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت و تحمیل تحریم‌های غیرانسانی بر ملت ایران -که به دلیل آثار غیرقابل جبران آنها بر حقوق بنیادین ملت ایران، به مثابه جنایت علیه بشریت قلمداد می‌شود- اتهامات بی‌اساسی را متوجه برنامه کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کرده اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید نموده سلاح هسته‌ای علاوه بر حرمت مذهبی، هیچگاه در راهبرد و دکترین دفاعی – امنیتی ایران جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران مصمم است همکاری‌ها و تعاملات فنی و سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در چارچوب ان پی تی و موافقتنامه جامع پادمان ادامه دهد و از سایر کشورها نیز انتظار دارد از سیاسی کاری و مداخله در تعاملات فنی ایران و آژانس از طریق فشار بر این نهاد بین‌المللی خودداری کنند.

جمهوری اسلامی اسلامی ایران ضمن تاکید مجدد بر تداوم رویکرد سازنده و مسئولانه خود برای از سرگیری و جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پارامترهای توافق شده مندرج در پیشنویس مذاکرات، وقفه بیشتر در مذاکرات را ناشی از سوءمحاسبه و سیاست و رویکردهای اشتباه غرب دانسته و مسئولیت تداوم این وضعیت را متوجه طرف‌های غربی مذاکرات می‌داند.

همچنین مسئولیت بین‌المللی کلیه اعضای گروه هفت به واسطه تبعیت از تحریم های غیرقانونی و ضدبشری آمریکا علیه ملت ایران را یادآوری می‌کند.

در حالی که کشورهای منطقه غرب آسیا با شناخت واقعیت‌های منطقه و درک اهمیت پیوستگی و درون‌زا بودن امنیت، عزم خود را برای تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای بر مبنای احترام متقابل جزم کرده اند، صدور بیانیه گروه ۷ چیزی جز یک اقدام غیرمسئولانه، انحرافی و غیرسازنده نیست.

به وزرای خارجه گروه هفت یادآور می‌شویم که امنیت دریانوردی در آبراه مهم خلیج فارس و تنگه هرمز در خلال دهه‌های گذشته، مرهون رویکرد مسئولانه جمهوری اسلامی ایران بوده است. اتهام‌زنی به ایران صرفا فرافکنی غیرمسئولانه برای توجیه کردن ماهیت اخلالگرانه و ثبات زدای حضور نظامی آمریکا در منطقه است.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران اوکراین، اعلام کرده است، ما جنگ را راه حل هیچ بحرانی و از جمله بحران اوکراین نمی‌دانیم و ضرورت آتش بس فوری و حل اختلافات از طریق مذاکرات سیاسی را یادآور می‌شویم و بر احترام به تمامیت ارضی اوکراین تاکید می کنیم.

طرفهای غربی بجای وارد کردن اتهامات بی پایه و همزمان ارسال گسترده تسلیحات به میدان جنگ، باید از ظرفیت دیپلماسی برای پایان دادن به این بحران استفاده کنند. جمهوری اسلامی مکررا تاکید کرده است که هیچگونه سلاحی را در اختیار طرفی علیه طرف دیگر قرار نداده و نخواهد داد.

ادعاهای گزینشی و سیاسی غرب در قبال موضوع حقوق بشر، تازگی ندارد. آمریکا و دیگر طرفهایی که بی‌اعتنا به تبعات و آثار تحریم‌های غیرقانونی بر بهره‌مندی انسان‌ها از حقوق بنیادین بشری، از ابزارهای اقتصادی و بانکی برای پیشبرد مطامع سیاسی خود علیه کشورهای مستقل سوء استفاده می کنند، فاقد هرگونه وجاهت اخلاقی و قانونی برای اظهار نظر راجع به حقوق بشر ملت ایران هستند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی برآمده از انقلابی مردمی که دیکتاتوری سرکوبگر مورد حمایت آمریکا را از قدرت خلع نمود، خود را موظف و متعهد برای پاسداشت حقوق و کرامت انسانی شهروندان خود دانسته و از هیچ کوششی برای حفظ و ارتقای حقوق بشر دریغ نمی کند.

در حالیکه جامعه جهانی شاهد جنایات رژیم کودک کش اشغالگر قدس در فلسطین و اهانت آشکار به کتب آسمانی و عقاید بیش از یک میلیارد مسلمان جهان در برخی کشورهای اروپایی است، رویکرد کشورهای غربی در این قبال کاملا ریاکارانه است.

به رهبران گروه هفت توصیه می‌شود تا از وارد کردن اتهامات بی‌پایه و دروغین علیه جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته و رویکرد واقع بینانه و مبتنی بر احترام متقابل -که در اینصورت ایران نسبت به آن واکنش مثبت خواهد داشت- اتخاذ کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82973

ارسال نظر