برنامه شن‌های سرخ در رزمایش امریکایی – سعودی ضد پهپاد‌های ایرانی

فرمانده ارشد نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه نسبت به افزایش نفوذ چین در منطقه ابراز نگرانی کرد و به "المانیتور" گفت که می‌خواهد در رزمایش در عربستان سعودی برای شبیه سازی حملات پهپاد‌های پیچیده‌تر کار‌های بیش تری را انجام دهد.

برنامه  شن‌های سرخ در رزمایش امریکایی – سعودی ضد پهپاد‌های ایرانی

 ژنرال "مایکل کوریلا فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در مصاحبه اختصاصی خود با "المانیتور" از اولین رزمایش مشرک امریکا و عربستان سعودی با هدف مقابله با پهپاد‌ها با نام "شن‌های سرخ" که اخیرا برگزار شد سخن گفت.

به گزارش فرارو به نقل از المانیتور، ماه گذشته در میدان جنگ الکترونیک الخریس یگان‌های پدافند هوایی ایالات متحده و سلطنتی سعودی رزمایشی را با هدف شلیک مستقیم به منظور سرنگون ساختن مجموعه‌ای از پهپاد‌های آموزشی که از نظر سرعت و ارتفاع مشابه انواع حملات پهپادی ایران بودند با یکدیگر متحد شدند.

کوریلا به "المانیتور" گفت: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا توانایی مان را تقویت کنیم. این موضوع به بهتر شدن وضعیت شرکای مان نیز کمک می‌کند". او می‌گوید قرار است در رزمایش مشترک بعدی امرکیایی – سعودی در ماه سپتامبر درجه خطرات افزایش یابند. او افزوده است:"شاید از یک یا دو کشور دیگر نیز برای مشارکت در آن رزمایش دعوت به عمل آوریم".

هدف از این رزمایش‌ها ایجاد قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و عربستان سعودی با لایه بندی بیش‌تر سیستم‌های آزمایشی و اجرای سناریو‌های چند پهپادی از چندین زاویه برای شبیه سازی حملات پیچیده مانند حمله‌ای است که در سال ۲۰۱۹ میلادی علیه تاسیسات آرامکو در عربستان سعودی انجام شد. این رزمایش‌ها پیش از وارد شدن موارد جدید بیش‌تر مانند سیستم‌های تسلیحات انرژی هدایت شده برگزار می‌شوند.

کوریلا می‌گوید در نهایت مقام‌های سنتکام قصد دارند گره‌های فرماندهی و کنترل FAAD-C ۲ خود را با هوش مصنوعی مرتبط کنند تا به فرماندهان در اولویت بندی اهداف کمک نمایند. با این وجود، در ابتدا ارتش باید متوجه شود که کدام یک از ده‌ها سلاح ضد پهپاد موجود در بازار در سناریو‌های خاص بهترین عملکرد را دارند. بیش از سه سال پس از ایجاد دفتر اختصاصی پنتاگون به منظور کشف فناوری ضد پهپاد ارتش امریکا هنوز در حال بررسی است که برای مقابله با تهدیداتی مانند حملات یک طرفه پهپاد شاهد -۱۳۶ ایران چه پلتفرمی را اتخاذ کند.

دولت بایدن در ماه نوامبر اولین فروش سامانه‌های ضد پهپاد ساخت آمریکا از جمله سامانه‌های Raytheon Coyotes و FS-LIDS به قطر را مورد تایید قرار داد که اولین نشانه از تغییر رویکرد امریکا در فروش تسلیحات به سایر کشور‌ها بود.

برخی منابع خبری گزارش داده بودند که امارات متحده عربی تقریبا دو سال پیش به طور رسمی درخواست خرید سیستم LIDS را مطرح کرده بود. شن‌های سرخ تنها یکی از چندین طرحی است که توسط رهبری تازه در سنتکام طراحی شده تا از طریق آن سربازان ایالات متحده و کشور‌های متحد امریکا در خاورمیانه فناوری‌های نوظهور را برای کمک به تلاش پنتاگون به منظور مدرنیزاسیون در بحبوحه رقابت استراتژیک با چین و روسیه آزمایش کنند.

استراتژی کوریلا که او آن را "مردم، شرکا و نوآوری" می‌نامد هم چنین با هدف جبران کاهش دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه و در عین حال بحران کاهش باور پایتخت‌های خلیج فارس به تضمین امنیت شان توسط واشنگتن در برابر ایران تنظیم شده است.

فرمانده سنتکام و کارکنان اش در بحبوحه تردید پنتاگون مبنی بر این که توافق ماه گذشته با میانجی گری پکن بین تهران و ریاض برای احیای روابط دیپلماتیک بین آن دو کشور تهدیدات را کاهش خواهد داد به راهبرد خود ادامه می‌دهند.

کوریلا اذعان می‌کند که باد‌های مخالف ژئوپولیتیک قابل توجه است، اما او اصرار دارد که برای تقویت روابط نظامی "قوی" آمریکا در منطقه خیلی دیر نیست. این ژنرال امریکایی به "المانیتور" می‌گوید:"دغدغه من این است که ما باید پیش از نفوذ بیش‌تر چین به منطقه باید کار ادغام را انجام دهیم".

مقام‌های پنتاگون می‌گویند برای مقابله با پهپاد‌های ایران پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده با این وجود، برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس هم چنان در مورد ارزش به اشتراک گذاری داده‌های رادار دفاع هوایی خود با همسایگان شان متقاعد نشده اند و بی اعتمادی در این باره وجود دارد.

کوریلا می‌گوید که گروه ضربت ۳۹ ارتش و گروه ضربت ۹۹ نیروی هوایی در حال انجام کار‌های نهایی بر روی نسخه انتشار برنامه‌ای هستند که کاربران گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را قادر می‌سازد تا پهپاد‌های هوابرد را با قرار دادن دوربین‌های خود به سمت آسمان ردیابی کنند. این برنامه که توسط طراحان اصلی MITER Corp تهیه شده تصاویر گرفته شده، داده‌های مکان و مختصات اولیه را به یک سرور نظامی مرکزی منتقل می‌کند جایی که هوش مصنوعی اطلاعات را روی یک کتابخانه داده اجرا می‌کند تا به شناسایی پهپاد و پیش بینی مسیر آن کمک کند.

او می‌افزاید:"تمام این موارد به مرکز عملیات دفاعی پایگاه داده می‌شوند و سپس به شما کمک می‌کند تا آن را عملیاتی کنید تا بتوانید درگیر شوید. این برنامه هم چنین می‌تواند پهپاد‌های شناسایی را ردیابی کند".

نیرو‌های امریکایی آزمایش این برنامه را در پایگاه‌های خود آغاز کرده اند و آن را در رزمایش شن‌های سرخ در ماه گذشته گنجانده بودند. فرمانده سنتکام امیدوار است که بتواند آن اپلیکیشن را با نظامیان همسو با امریکا به اشتراک بگذارد و در نهایت آن را برای عموم مردم در کشور‌های خاورمیانه منتشر کند. کوریلا می‌گوید این اپلیکیشن با الهام گرفتن از اپلیکیشن‌های هشدار اولیه که پیش‌تر در اوکراین و اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته تهیه شده و هدف آن عملیاتی‌سازی جمعیت در دفاع جمعی در برابر حملات از سوی پهپاد‌های ایران و نیرو‌های نیابتی آن کشور است.

این که آیا ارتش‌های عربی این برنامه را خریداری خواهند کرد یا خیر و این که چگونه ممکن است این برنامه توسط دولت‌هایی که سوابق دقیق نظارت بر شهروندان خود را دارند مورد استفاده قرار گیرد پرسش‌هایی هستند که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82026

ارسال نظر