بیانیه چین درباره از سرگیری روابط ایران و عربستان

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن آماده ادامه ایفای نقش مثبت و سازنده در تسهیل ارتباطات و گفتگوی نزدیکتر بین ایران و عربستان است.

بیانیه چین درباره از سرگیری روابط ایران و عربستان

باشگاه خبرنگاران نوشت: وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن آماده ادامه ایفای نقش مثبت و سازنده در تسهیل ارتباطات و گفتگوی نزدیکتر بین ایران و عربستان است.

چین روز شنبه از توافق عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دو جانبه پس از چند روز رایزنی بین مقامات ارشد امنیتی این کشور در پکن استقبال کرد.

به گزارش آناتولی، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن مشتاقانه منتظر ارتباطات و گفتگوی نزدیکتر بین دو کشور و آماده ادامه ایفای نقش مثبت و سازنده در تسهیل چنین تلاش‌هایی است.

این وزارتخانه گفت: «با تلاش‌های هماهنگ همه طرف‌های ذیربط، گفتگو‌های عربستان سعودی و ایران در پکن نتایج بزرگی به همراه داشت».

چین مذاکرات بین هیئت‌های عربستان سعودی و ایران را از ۶ تا ۱۰ مارس تسهیل کرد. هیئت سعودی توسط مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان و هیئت ایرانی توسط امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی رهبری می‌شد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی خود قرار داده، اعلام کرد: وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی و عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) و مدیر دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجه، مذاکرات بین ریاض و تهران را تسهیل کرده است.

در این بیانیه آمده است: «عربستان سعودی و ایران توافق کردند که به اهداف و اصول منشور ملل متحد پایبند باشند، اختلافات بین خود را از طریق گفتگو و دیپلماسی حل کنند، به حاکمیت کشور‌ها احترام بگذارند و در امور داخلی کشور‌ها مداخله نکنند. آن‌ها با از سرگیری روابط دیپلماتیک و همکاری در زمینه‌های مختلف موافقت کردند.»

پکن ابراز امیدواری کرد که توافق حاصل شده بین دو کشور و همچنین تعیین نقشه راه و جدول زمانی برای بهبود روابط، زمینه‌ای محکم برای آغاز فصل جدیدی در روابط دو جانبه دو کشور فراهم کند.

روز جمعه، پس از چند روز مذاکرات فشرده بین مقامات سعودی و ایران با میانجیگری چین بیانیه‌ای سه جانبه صادر شد.

به گزارش رسانه‌های چینی، این ابتکار رئیس جمهور چین شی جین پینگ برای پایان دادن به تنش‌های دیپلماتیک بین ریاض و تهران پس از سفر او به عربستان سعودی در دسامبر سال گذشته بود و بعداً رئیس جمهور ایران به دعوت همتای چینی خود به پکن سفر کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: "من می‌خواهم تاکید کنم که چین به هیچ وجه به دنبال منافع خودخواهانه در خاورمیانه نیست. ما به جایگاه کشور‌های خاورمیانه به عنوان سران این منطقه احترام می‌گذاریم و با رقابت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه مخالفیم. "

او افزود: چین هیچ قصدی برای پر کردن به اصطلاح خلاء یا ایجاد بلوک‌های انحصاری ندارد و نخواهد داشت. چین معتقد است که آینده خاورمیانه باید همیشه در دست کشور‌های منطقه باشد.

پکن اطمینان داد که به حمایت خود از برقراری صلح پایدار در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: چین همواره از مردم خاورمیانه در بررسی مستقل مسیر‌های توسعه آن‌ها حمایت می‌کند و از کشور‌های خاورمیانه در حل اختلافات از طریق گفتگو و رایزنی برای ترویج مشترک صلح و ثبات پایدار در منطقه حمایت می‌کند.

پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور طی مراسمی با امضاء بیانیه مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام شد که با استقبال مقامات جهان و واکنش گسترده در رسانه‌های بین المللی مواجه شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76905

ارسال نظر