آذربایجان جنگ را آغاز کرد

در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است: یگان‌‌های ارتش جمهوری آذربایجان تلاش کردند خودروهای مشکوک را متوقف و بازرسی کنند که در آن زمان ارمنستانی‌ها تیراندازی کردند. در نتیجه تبادل آتش، دو طرف متحمل تعدادی زخمی و تلفات شده‌‌اند.

آذربایجان جنگ را آغاز کرد

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه (۱۴ اسفندماه ۱۴۰۱) از تبادل آتش میان نیروهای این کشور و ارمنستان خبر داد.

آذر نیوز، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه ادعا کرد که ارمنستان بار دیگر به اقدام تحریک‌‌آمیزی علیه باکو دست زده است.

بر اساس اعلام این رسانه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این خصوص اعلام کرد: اطلاعات عملیاتی درباره انتقال تجهیزات نظامی، مهمات و پرسنل از جمهوری ارمنستان از طریق جاده خاکی «خانکندی-خلفالی-تورشسو» (Khankendi-Khalfali-Turshsu) به اراضی متعلق به جمهوری آذربایجان جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت مستقر هستند، دریافت شده است.

بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این خصوص اضافه می‌کند: برای راستی‌‌آزمایی اطلاعات دریافت‌شده، یگان‌‌های ارتش جمهوری آذربایجان تلاش کردند خودروهای مشکوک را متوقف و بازرسی کنند که در آن زمان ارمنستانی‌ها تیراندازی کردند. در نتیجه تبادل آتش، دو طرف متحمل تعدادی زخمی و تلفات شده‌ اند.

این در حالیست که «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان دیروز شنبه اعلام کرده بود که جمهوری آذربایجان درصدد است تا تجاوز گسترده‌ای را علیه کشورش آغاز کند.

نخست وزیر ارمنستان این سخنان را در نشستی با اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان موسوم به «بوندستاگ» (Bundestag) رسانه ای کرده بود.

«نیکول پاشینیان» در این خصوص گفت که ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نشست پراگ به توافق رسیدند که روند تعیین مرزها میان دو کشور بر اساس اعلامیه «آلما آتا» (Alma Ata) خواهد بود؛ اما در کمال تعجب رئیس جمهور جمهوری آذربایجان بعدا گفت که تحدید حدود باید بر اساس نقشه‌ های تاریخی باشد.

او در این ارتباط اضافه کرد: شاید ابتکار جدید رئیس جمهور جمهوری آذربایجان بتواند این وضعیت را روشن کند، زیرا به تازگی شاهد ارائه ابتکار موسوم به «آذربایجان غربی» بوده ایم و کل ایده این است که همه خاک جمهوری ارمنستان متعلق به جمهوری آذربایجان و پایتخت ارمنستان یک شهر آذربایجانی باشد. ارزیابی ما این است که همه این ها، مسدود کردن مسیر لاچین و ابتکار موسوم به آذربایجان غربی، آمادگی برای تجاوز گسترده به ارمنستان است.

تنش اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان برسر گذرگاه «لاچین» بوده است. گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می‌ کند.

در ۱۲ دسامبر، گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌ خواندند، گذرگاه لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده‌ اند، مسدود کردند.

باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده‌ ای نیست و خودروها می‌ توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد.

در پی ادامه دار شدن این اختلافات، ارمنستان چندی پیش به دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند شکایت کرد.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 75905

  • ناشناس

    اگر به تاریخ یا نقشه قبل از ۱۹۱۸ مراجعه شود تمام سرزمینهای ارمنستان کنونی متعلق به آذربایجان است و ایروان یکی از خانات آذربایجان بوده و آن زمان جمعیت ۱۰۰۰۰ نفری ایروان ۲۵۰۰نفر ارمنی و بقیه آذربایجان بوده است

ارسال نظر