درون «اتاق جنگ» بایدن چه می گذرد

بایدن به شدت تحت نظارت قرار دارد و مقام‌های کاخ سفید و مشاوران سیاسی او نگران حجم عظیم تحقیقاتی هستند که در هفته‌ها و ماه‌های آینده سرازیر خواهند شد درست زمانی که بایدن در سن ۸۰ سالگی یک انتخابات طاقت فرسا را پیش رو خواهد داشت. واقعیت آن است که اکنون قطعا بایدن و مشاوران ارشدش شب‌ها خواب راحتی ندارند.

درون «اتاق جنگ» بایدن چه می گذرد

فرارو- در ساعت ۴:۳۰ صبح روز ۲۹ دسامبر وکیل کاخ سفید که مسئول رسیدگی به پاسخ دولت به تحقیقات برنامه‌ریزی شده توسط اکثریت مجلس نمایندگان جمهوری خواه بود دو ایمیل از نمایندگان جمهوری خواهی دریافت کرد که انتظار می‌رود رهبری تحقیقات را برعهده داشته باشند.

به گزارش فرارو به نقل از نیوزویک؛ آنان خواستار ارائه اسناد مربوط به همه چیز از خروج پر هرج و مرج نیرو‌های امریکایی از افغانستان تا بحران مهاجران در مرز در هفته‌های پس از انتخابات میان دوره‌ای از سوی دولت به کنگره بودند و تیم دفاعی بایدن آن اسناد و شواهد را در اختیار نداشت. با این وجود، زبان حقوقی به کار رفته توسط وکلای حقوقی کاخ سفید در قبال ایمیل نمایندگان جمهوری خواه محکم و قاطع بود: پس از ادای سوگند در کنگره جدید با ما تماس بگیرید زمانی که قدرت و اختیارات واقعی را در اختیار خواهید داشت.

ساعت ۵ صبح این ماجرا در مطبوعات منتشر شد. "مارک توهی" وکیل کهنه کار و کارشناس نظارت کنگره می‌گوید این پیام برای جمهوری خواهان و برای مردم امریکا واضح بود:"کاخ سفید قرار نیست صرفا زیر بار خواسته‌های نمایندگان کنگره برود و از آن پیروی کند".

در واقع، دقیقا برعکس است. علیرغم آن که نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان با سرعتی نگران کننده بایدن را زیر پا می‌گذارند و تحقیقات نظارتی تازه و تهاجمی را به صور تقریبا هفتگی در یورشی همه جانبه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی آغاز می‌کنند کاخ سفید در پشت صحنه خود را برای اجرای نبرد آماده می‌سازد: تشکیل اتاق جنگی متشکل از وکلا و استراتژیست‌های سیاسی که توسط رئیس جمهور و مشاوران اش انتخاب شده اند و افشای ایمیل‌های نمایندگان جمهوری خواه در مطبوعات توسط آنان تنها یکی از راه حل‌های شان بوده است.

بایدن از ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای شروع به جمع آوری تیم دفاع حقوقی کرد؛ زمانی که مشخص شد جمهوری خواهان احتمالا مجلس نمایندگان را به دست خواهند آورد، مدت‌ها پیش از آن که رسوایی اسناد طبقه بندی شده مطرح شود. این تیم همان گونه که در ایمیل ماه دسامبر بازتاب یافته یک استراتژی دوگانه را دنبال می‌کند. مقام‌های کاخ سفید در ظاهر و در ملاء عام اصرار دارند که مایل به همکاری با درخواست‌های نظارتی قانونی جمهوری خواهان هستند.

با این وجود، وکلای حقوقی در پشت پرده کاری جدی را در مورد درخواست‌های نمایندگان جمهوری خواه به منظور دریافت اسناد و شواهد انجام می‌دهند و به دنبال محدود ساختن آسیب‌های وارده به بایدن و حفظ وجهه سیاسی او به عنوان فردی اجماع ساز بین دو حزب امریکا هستند. هدف نهایی آنان این است: نمایش تصویری از نمایندگان جمهوری خواه به عنوان پارتیزان‌های افراطی و خارج از کنترل و در مقابل تلاش دارند کاخ سفید و رئیس جمهور را به عنوان سنگری برای رهبری ثابت قدم و مسئولیت پذیر به تصویر بکشند.

البته رویارویی با کنگره تهدیدی برای زمان باقی مانده در اولین دور ریاست جمهوری بایدن خواهد بود و بر نامزدی احتمالی او برای انتخابات ۲۰۲۴ نیز سایه خواهد افکند. نمایندگان جمهوری خواه موضوع استیضاح را کنار نگذاشته اند و این بدترین سناریویی است که بایدن می‌تواند با آن مواجه شود.

"اسکات پری" نماینده جمهوری خواه به "نیوزویک" می‌گوید: "گزینه استیضاح همیشه روی میز است". او یکی از متحدان "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین امریکا بود و به تلاش برای براندازی نتایج انتخابات در سال ۲۰۲۰ میلادی کمک کرده بود.

در این میان "اشلی اتین" مشاور ارشد سابق بایدن در کاخ سفید می‌گوید:"تاثیر انباشته این تحقیقات می‌تواند بایدن را از جایگاه اخلاقی‌ای که برخوردار است خارج نماید. این موضوعی است که می‌تواند بیش‌ترین آسیب را به وجهه او از نظر سیاسی وارد سازد".

تعداد و دامنه تحقیقات کنگره در مورد اشتباهات احتمالی که بایدن با آن مواجه است خیره کننده هستند: افغانستان، معملات تجاری هانتر پسر بایدن، منشاء کووید، مهاجرت در مرز جنوب غربی ایالات متحده، کشف اسناد طبقه بندی شده در خانه و دفتر بایدن و موارد دیگر. فراتر از کنگره بایدن تحت بازجویی از سوی وزارت دادگستری امریکا به دلیل رسیدگی آن نهاد به سوابق اسناد طبقه بندی شده نیز قرار دارد.

بایدن به شدت تحت نظارت قرار دارد و مقام‌های کاخ سفید و مشاوران سیاسی او نگران حجم عظیم تحقیقاتی هستند که در هفته‌ها و ماه‌های آینده سرازیر خواهند شد درست زمانی که بایدن در سن ۸۰ سالگی یک انتخابات طاقت فرسا را پیش رو خواهد داشت. واقعیت آن است که اکنون قطعا بایدن و مشاوران ارشدش شب‌ها خواب راحتی ندارند.

اتاق جنگ بایدن یک فضای فیزیکی واحدئدر کاخ سفید نیست بلکه متشکل از شبکه‌ای از مشاوران حقوقی و سیاسی در دفاتر حقوقی گسترده‌ای از غرب امریکا تا ساخمان‌های اداری آیزونهاور است که در همراهی با متحدان خارجی به دلیل مهارت‌های شان در مدیریت بحران و دهه‌ها تجربه در نبرد با کنگره شناخته شده است.

بایدن و "دانا ریموس" مشاور وقت کاخ سفید ماه مه سال گذشته با انتصاب "ریچارد ساوبر" برای هدایت پاسخ تیم بایدن به درخواست‌های نظارتی کنگره شروع به تعیین چهره‌های کلیدی کردند. ساوبر که از سمت خود به عنوان مشاور عمومی وزارت امور کهنه سربازان استخدام شد کار خود را با یک دوره هفت ساله به عنوان دادستان فدرال در وزارت دادگستری آغاز کرد و در آنجا با ایجاد یک گروه ویژه برای خود نامی دست و پا کرد. او با ایفای نقش در پرونده بررسی تقلب در تدارکات ارتش در محافل حقوقی واشنگتن به عنوان یک وکیل سرسخت و دارای دانشی عمیق در فرایند نظارت کنگره شناخته شد.

از دیگر صدا‌های کلیدی در اتاق جنگ بایدن می‌توان به "استوارت دلری" مشاور کاخ سفید اشاره کرد که در کنار ساوبر نقش پاسخگویی به درخواست‌های نظارت جمهوری خواهان مجلس را بر عهده گرفته است. دلری در دولت اوباما به عنوان دستیار دادستان کل در بخش مدنی آن وزارتخانه و بعدا به عنوان معاون دادستان کل در دو سال آخر ریاست جمهوری اوباما رئیس جمهور سابق خدمت کرد.

از زمانی که ساوبر و سایر افراد استخدام شده اولیه پایه گذاری تیم دفاع حقوقی بایدن را آغاز کردند. آن تیم به گسترش اعضای خود ادامه داده است.

"راسل آنلو" فردی کهنه کار که مشاور کاخ سفید در دوره اوباما بود اواخر سال گذشته برای کمک به هدایت مذاکرات روزمره با نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان استخدام شد. آنلو به عنوان یک کارشناس تاکتیکی در تحقیقات کنگره در مورد رئیس جمهوری مستقر تجربیات خوبی را کسب کرده است: او از شغل خود به عنوان مدیر ستاد دموکرات کمیته نظارت مجلس نمایندگان به تیم بایدن تغییر مکان داد جایی که به عنوان وکیل ارشد هیئت در مدیریت درگیری‌ها با دولت ترامپ فعالیت داشت.

وکلایی که با نمایندگان جمهوری خواه در مجلس نمایندگان مواجه هستند جدا از تلاش حقوقی برای پاسخ به تحقیقات وزارت دادگستری به رهبری "باب بائر" مشاور سابق اوباما در کاخ سفید کار می‌کنند. بایدن در اوایل سال جاری از بائر به عنوان وکیل شخصی خود در تحقیقات فدرال در مورد رسیدگی به اسناد طبقه بندی شده یافت شده در ویلمینگتون در دلاور در خانه اش و در دفتری که بایدن پس از کناره گیری از سمت معاون رئیس جمهور از آن استفاده می‌کرد کمک گرفته بود.

بائر پیش‌تر مهارت خود را در کمک به فرمول بندی پاسخ به برخی از مشکلات سیاسی بایدن به اثبات رسانده است: در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ میلادی از او برای رسیدگی به جنجال‌های مطرح شده در مورد لپ تاپ هانتر پسر بایدن استفاده شده بود. پس از انتخابات او صدای اصلی تیم حقوقی بایدن بود که استراتژی‌ای را در پاسخ به ادعا‌های مطرح شده از سوی ترامپ در مورد تقلب در انتخابات طراحی کرد.

این تنها وکلا نیستند که در اتاق جنگ بایدن حضور دارند. "آنیتا دان" یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور و استراتژیست کهنه کار حزب دموکرات استراتژی سیاسی را با توجه به تاثیر جنگ تحقیقاتی نمایندگان جمهوری خواه کنگره بر جایگاه بایدن نزد افکار عمومی هدایت می‌کند. دان که با بائر ازدواج کرده نقش مهمی نیز در نامزدی بایدن در سال ۲۰۲۰ میلادی ایفا کرد و به حفظ پیام کارزار انتخاباتی در زمانی که بایدن در ابتدای انتخابات مقدماتی با مشکل مواجه شد کمک کرده بود.

خارج از کاخ سفید متحدان نیز برای هماهنگ کردن پاسخ حزب دموکرات به حملات جمهوری خواهان علیه بایدن کار می‌کنند. "پروژه صداقت کنگره" یک گروه حامی بایدن به دموکرات‌ها کمک می‌کند تا نکات لازم برای رایزنی با هدف رد ادعا‌های جمهوری خواهان مبنی بر شکست سیاست‌های دولت بایدن را طراحی و برنامه ریزی کنند.

به گفته منابع آگاه این گروه در ژانویه یک جلسه تعیین استراتژی برگزار کرد و از فعالان دموکرات خواست تا نمایندگان جمهوری خواه را به عنوان "جمهوری خواهان MAGA" (اشاره به جمعی از هواداران ترامپ که با شعار "شکوه و عظمت را به امریکا بر می‌گردانیم سیاه" فعالیت می‌کردند و نسخه‌ای اقتدارگرایانه و آخرالزمانی را از ترامپ به تصویر می‌کشند و خواستار انتقام گیری سیاسی از دشمتان ترامپ هستند) به تصویر بکشند و این گونه مطرح سازند که آنان به جای تمرکز بر ارائه پیشنهاداتی برای سیاستگذاری که به زندگی روزمره شهرندان امریکایی کمک کند در تلاش هستند تا به بایدن آسیب برسانند.

"کایل هریگ" بنیانگذار "پروژه صداقت کنگره" به "نیوزویک" می‌گوید:"یکی از کمک‌های کلیدی این سازمان به تلاش‌های اتاق جنگ بایدن آن است که گروه ما قصد دارد مناطقی که جمهوری خواهان در آنجا آسیب پذیر هستند در ایالات‌هایی مانند نیویورک و کالیفرنیا را با بیلبورد‌های تبلیغاتی سیار و سایر اشکال تبلیغات پوشش دهد. هم چنین، در حال بررسی اعزام داوطلبانی به مناطقی هستیم که نمایندگان جنگ خود را علیه بایدن راه اندازی کرده اند تا این پیام را به رای دهندگان انتقال دهیم که دستور کار بایدن به دلیل تحقیقات با انگیزه‌های سیاسی نمایندگان مختل شده است".

هریگ می‌افزاید: "هدف نهایی حزب جمهوری خواه آن است که تا جایی که می‌تواند به رئیس جمهور آسیب وارد نماید. این مغایر با وظایف نظارتی نمایندگان آن حزب در کنگره و اقدامی نامشروع است".

"جفری پک" مشاور سابق بایدن در سنا می‌گوید علیرغم پیام بسیار واضح رای دهندگان در انتخابات میان دوره‌ای مبنی بر آن که رای دهندگان مستقل و رای دهندگان جمهوری خواه میانه رو، نامزد‌های فوق العاده افراطی مورد حمایت از سوی ترامپ را رد کردند. اکنون تصمیمات نمایندگان جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان با همان شدت و غلظت شعار‌های طرفداران ترامپ است.

او می‌افزاید: "این نوعی خود تخریبی توسط آنان است و اگر بخواهند این مسیر را ادامه دهند نوعی خود نابودی برای شان خواهد بود".

"یان سامز" مشاور سابق سخنگوی کاخ سفید که در کارزار ریاست جمهوری "کامالا هریس" حضور داشته به طور مرتب با خبرگاران در تماس است تا اتهامات وارده از سوی جمهوری خواهان علیه بایدن را رد کند. او از منتقدان سرسخت تحقیقات نمایندگان جمهوری خواه درباره بایدن در رسانه‌های اجتماعی است. او در توئیتی در اوایل فوریه تحقیقات کمیته نظارت مجلس نمایندگان درباره سیاست‌های مرزی دولت بایدن را "دروغی آشکار"، "براحتی قابل رد" و "سرگیجه آور" خوانده بود.

"سامز" به "نیوزویک" می‌گوید: "جمهوری خواهان مجلس نمایندگان باید به بایدن بپیوندند تا روی مسائل بسیار مهم برای مردم امریکا و بهبود زندگی آنان مانند مقابله با تورم، کاهش هزینه و ایجاد شغل کار کنند نه آن که شیرین کاری‌های سیاسی را اولویت اصلی شان قرار دهند".

آن چه سامز می‌گوید بازتاب سخنان آشنای مقام‌های بایدن و حامیان دموکرات آن است، این که دولت او آماده است با حسن نیت با کنگره همکاری کند و انتظار متقابلی را از نمایندگان کنگره دارد تا به جای اتلاف وقت و منابع برای حمله به بایدن با او همکاری کنند.

در مورد همکاری‌ها کاخ سفید نشان داده در مورد تحقیقات مرتبط با فعالیت‌های تجاری "هانتر بایدن" کم‌تر مایل به تسلیم شدن است. براساس ارزیابی شبکه خبری "ان بی سی" اتهامات نمایندگان جمهوری خواه علیه معاملات تجاری پسر رئیس جمهور بر همکاری او با شرکت‌های حوزه انرژی اوکراین و چین متمرکز است فعالیت‌های هانتر و شرکت اش در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی که به ارزش ۱۱ میلیون دلار بوده است. جمهور‌ی خواهان می‌گویند فعالیت تجاری هانتر بر تصمیمات پدرش در حوزه سیاست خارجی در زمانی که او معاون رئیس جمهور امریکا بود تاثیر گذاشته اند.

علیرغم تحقیقات متعدد سنا در مورد این موضوع هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعا به دست نیامده است. چندین منبع گفتند که زنگ خطر در مبارزات انتخاباتی بایدن زمانی به صدا درآمد که جمهوری خواهان در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ میلادی اتهامات مرتبط با فساد را علیه هانتر بایدن مطرح کردند. اما این نگرانی با گذشت زمان فروکش کرد و اکنون مشاوران بایدن استراتژی نادیده گرفتن جنجال مطرح شده علیه هانتر را در پیش گرفته اند.

با این وجود، "باسیل اسمیکل" استراتژیست دموکرات به "نیوزویک" می‌گوید برای بایدن آسان نخواهد بود که از دور نظاره گر باشد و ببیند جمهوری خواهان با پسرش چه می‌کنند. او می‌گوید وفاداری بایدن به پسرش به طور بالقوه می‌تواند نقطه کوری برای او باشد.

این که تا چه اندازه تلاش اتاق جنگ در محدود کردن دامنه تحقیقات درباره رئیس جمهور و متقاعد کردن مردم آمریکا مبنی بر این که تحقیقات با انگیزه سیاسی انجام شده پیامد‌های گسترده‌ای خواهد داشت نه صرفا برای دو سال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری بایدن بلکه برای مبارزات انتخاباتی او در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز حائز اهمیت خواهد بود. این موضوع از آن رو اهمیت دارد که محبوبیت بایدن کاهش یافته است (در حال حاضر حدود ۴۲ درصد می‌باشد). هم چنین، از مدت‌ها پیش پرسش‌هایی در مورد سن بالای او برای ریاست جمهوری که بالای ۸۰ سال است مطرح شده است. اکنون تحقیقات کنگره و وزارت دادگستری امریکا در مورد کشف اسناد طبقه بندی شده در محل کار و خانه بایدن می‌تواند مسیر او را پیچیده‌تر سازد.

استیضاح بایدن امری مسلم نیست. کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان ممکن است تمایلی به حرکت در این جهت نداشته باشد، زیرا اکثریت اندکی از نمایندگان مجلس را در کنار خود دارد و در صورتی که طرح استیضاح بایدن رای نیاورد این موضوعی تحقیرآمیز برای جمهوری خواهان خواهد بود.

با این وجود، همان گونه که رقابت پر هرج و مرج برای تعیین ریاست تازه مجلس نمایدگان نشان داد ظاهرا مک کارتی ظرفیت بی پایانی برای مقاومت در برابر تحقیر دارد. با توجه به امتیازاتی که او باید به جمهوری خواهان راست افراطی می‌داد تا بتواند ریاست مجلس را کسب کند اگر افراطی‌ترین اعضای گروه او تصمیم بگیرند که استیضاح موجه است علیرغم آن که او می‌داند بایدن هرگز به دلیل تحت کننرل بودن سنا در دست دموکرات‌ها محکوم شاخته نخواهد شد ممکن است مجبور شود طرح استیضاح را بپذیرد.

اکنون شاید بهتر باشد دموکرات‌ها نگاهی به مخصمه مشابه "هیلاری کلینتون" بیندازند تا درس بیاموزند. او در آستانه کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ با رسوایی استفاده از سرور ایمیل خصوصی به عنوان وزیر امور خارجه و اهمال در جلوگیری از تبعات حملات تروریستی مرگبار در بنغازی در لیبی علیه امریکایی‌ها مواجه شد. دموکرات‌ها به اشتباه تصور کردند که رای دهندگان امریکایی تحقیقات نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان در مورد موضوع بنغازی را به عنوان سیاسی کاری حزبی با هدف آسیب رساندن به جاه طلبی‌های کلینتون برای راهیابی به کاخ سفید قلمداد خواهند کرد. این در حالیست که تحقیقات تاثیرگذار بود و به ضرر کلینتون در انتخابات تمام شد.

پرونده کلینتون علاوه بر ارائه یک داستان هشدار دهنده برای کاخ سفید نشان می‌دهد که قوانین جنگ سیاسی در دهه گذشته تا چه اندازه تغییر کرده است. مک کارتی در جریان تحقیقات بنغازی اعتراف کرد که هدف واقعی جمهوری خواهان مجلس نمایندگان صدمه زدن به کارزار ریاست جمهوری کلینتون بود. اکنون به نظر می‌رسد عدم استیضاح رئیس جمهور که به عنوان یک هنجار شناخته می‌شد در حال در هم شکستن است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 73012

ارسال نظر