خبر مهم بورل درباره درج نام سپاه در فهرست تروریستی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تصمیم برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی توضیحاتی ارائه کرد.

خبر مهم بورل درباره درج نام سپاه در فهرست تروریستی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: تصمیم برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی نخست مستلزم تصمیم دادگاه در یک کشور عضو است.

به گزارش «الجزیره» «جوزپ بورل» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که برای قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست به اصلاح تروریستی اتحادیه اروپا به حکم قضائی نیاز است و بدون حکم قضائی نمی‌توان سپاه پاسداران را در این لیست درج کرد.

۲۹ دی ماه، پارلمان اروپا در اقدامی ضد ایرانی قطعنامه‌ای با عنوان «پاسخ به اعتراضات واعدام‌ها در ایران» را علیه کشورمان با متمم تروریستی خواندن سپاه پاسداران به تصویب رساند. متمم پیشنهادی مربوط به درج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا که یک روز قبل به رای گیری گذاشته شده بود در قالب این قطعنامه به تصویب رسید.

به موجب این قطعنامه، عضویت در سپاه از سوی اتحادیه اروپا به عنوان تخلفی جنایی در نظر گرفته خواهد شد و هر گونه دارایی‌های آن در قلمروی این اتحادیه مسدود خواهد شد. با این حال، تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی و غیر الزام آور محسوب شده و در حکم درخواست هستند و تصمیم گیری نهایی بر عهده شورای اروپا است.

افزون بر این، قرار بود در این جلسه تعلیق برجام به رای گذاشته شود که چارلی ویمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا از شکست آن به دلیل آرای منفی خبر داد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در واکنش به این خبر عنوان کرد گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا «از روی استیصال» بوده است. همچنین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد پارلمان اروپا، آن را رفتاری «نسنجیده و نادرست» دانست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 68089

ارسال نظر