امیرعبداللهیان: درمورد تبعات اقدامات اتحادیه اروپا به بورل هشدار دادم

وزیر خارجه گفت: بلافاصله بعد از این اقدام پارلمان اروپا، من مجدداً با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه سوئد که رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا است، صحبت کردم و در مورد تبعات این‌گونه اقدامات هشدار دادم و آنها اطمینان دادند که چنین چیزی در دستور کار شورای وزیران اتحادیه اروپا نخواهد بود و ما می‌دانیم که سپاه پاسداران یک مجموعه حاکمیتی در درون جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان: درمورد تبعات اقدامات اتحادیه اروپا به بورل هشدار دادم

ایسنا نوشت: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جلسه پیش‌ روی شورای وزیران اتحادیه اروپا به‌منظور تصمیم‌گیری آنها در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تصریح کرد: امیدوارم عقلانیت در شورای وزیران اتحادیه اروپا حاکم شود و نیروهایی که احساسی برخورد می‌کنند از این فضا دور باشند.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به تازگی پارلمان اروپا در راستای فشارهای خود به ایران نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های به‌اصطلاح تروریستی قرار داده است و واکنش ایران به این موضوع چیست؟ در صورتی که شورای وزیران اتحادیه اروپا این تصمیم پارلمان اروپا را مورد تایید قرار دهند، اظهار کرد: از حدود دو ماه پیش تعداد اندکی از مقامات سیاسی کشورهای اروپایی در ادامه مداخلات خود در امور داخلی ایران در راستای تشدید و ایجاد اغتشاشات در داخل ایران، بحثی را مطرح کردند تحت عنوان قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست به اصطلاح گروه‌های تروریستی.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما از همان مقطع در دستگاه دیپلماسی در سطوح مختلف فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم. با توجه به این‌که در بخشی از کشورهای اروپایی یک ادراک نادرست در ارتباط با تحولات در ایران در حال شکل گرفتن بود و آنها باید تبعات این اقدام را خیلی خوب می‌فهمیدند. در همین چارچوب ما گفت‌وگوهایی را با مقامات اروپایی انجام دادیم. همکاران من در این زمینه تلاش‌هایی را کردند و خود من نیز با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای اروپایی و همچنین آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو و رایزنی کردیم و این شد که آنها در جلسات شورای وزیران به این نتیجه رسیدند که هرگونه اقدام الزام‌آور آنها در این حوزه می‌تواند تبعات سختی را برای اروپا و نیروهایشان در منطقه و در اقصی‌نقاط عالم داشته باشد.

وی با اعتقاد بر این‌که در پشت اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جریان تروریستی منافقین و برخی دیگر از جریان‌های انحرافی حضور دارند، گفت: شاهد این بودیم که چند روز پیش در یک فضای هیجانی و احساسی پارلمان اروپا قطعنامه غیرالزام‌آور را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد و هدف آنها این بود که آثار سیاسی و روانی این موضوع را مشاهده کنند.

امیرعبداللهیان افزود: بلافاصله بعد از این اقدام پارلمان اروپا، من مجدداً با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه سوئد که رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا است، صحبت کردم و در مورد تبعات این‌گونه اقدامات هشدار دادم و آنها اطمینان دادند که چنین چیزی در دستور کار شورای وزیران اتحادیه اروپا نخواهد بود و ما می‌دانیم که سپاه پاسداران یک مجموعه حاکمیتی در درون جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که البته ما نمی‌توانیم به صحبت‌های آنها اعتماد کاملی داشته باشیم و به صورت طبیعی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد، گفت: امروز در مجلس شورای اسلامی جلسه غیرعلنی با حضور آقای سلامی فرمانده محترم کل سپاه پاسداران برگزار شد و تعدادی از نمایندگان ایده‌های خود را در این زمینه مطرح کردند. فضای مجلس نسبت به این اقدام پارلمان اروپا بسیار تند بود. یک طرح دوفوریتی بر روی میز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و چنانکه در شورای وزیران اتحادیه اروپا اتفاقی در تعارض با اظهارات آقای بورل رخ دهد، بلافاصله اقدامی مشابه درخصوص نیروهای نظامی اروپا در کل منطقه و جهان از سوی ایران انجام خواهد شد و در واقع اقدامی متقابل از سوی ایران صورت می‌گیرد.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که متاسفانه در بخشی از اروپا احساسات غالب است و عقلانیت حاکم نیست و از این اقدامات خود به دنبال تاثیر روانی هستند، گفت: آنها از اقدامات مداخله‌جویانه قبلی خود احساس شکست می‌کنند و سعی دارند برای جبران این شکست حوزه‌های دیگر را فعال کنند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که امیدواریم عقلانیت در شورای وزیران اتحادیه اروپا حاکم شود و نیروهایی که احساسی برخورد می‌کنند از این فضا دور شوند، افزود: آقای بورل به صراحت گفتند که این‌ها رفتار احساسی در پارلمان اروپا داشتند و می‌خواستند نگرانی‌های خود را مطرح کنند.

وی گفت: یکی از نگرانی‌هایی که آنها مطرح کرده بودند، در مورد اماکن و اشخاص عضو اتحادیه اروپا یا برخی از مقامات اروپایی است که ما مبتنی‌بر اقدام متقابل، آنها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌ایم و تاکید داشتند که آنها از تحریم خارج شوند.

امیرعبداللهیان گفت: هر موقع آنها از تحریم‌ها علیه ایران عقب‌نشینی کنند، ما اقدام متقابل انجام می‌دهیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه خبر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چندی پیش در راستای فشارها به ایران، ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل کنار گذاشته شد و ایران در واکنش به این اقدامات چه کارهایی انجام داده است؟ تصریح کرد: حدود چهار ماه گذشته که کشور درگیر یک جنگ شناختی و ترکیبی پیچیده و چند لایه بود، ابتکاراتی روی میز قرار گرفت و انجام اقداماتی در حوزه سیاست خارجی در دستور کار قرار گرفت که یکی از این اقدامات و ابتکارات، پیشنهاد همسر محترم رئیس‌جمهور جهت برگزاری کنگره بانوان تاثیرگذار در ایران بود.

امیرعبداللهیان در این ارتباط افزود: در طول دو ماه گذشته دعوت‌هایی در سطوح مختلف برای حضور بانوان تاثیرگذار در این کنگره به عمل آوردیم و در همین چارچوب در اواخر هفته گذشته شاهد برگزاری اولین کنگره بانوان تاثیرگذار در ایران بودیم.

وی با بیان این‌که در این نشست تعدادی از همسران روسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه کشورها، وزرای زن کشورهای مختلف، برخی از شخصیت‌های دانشگاهی و مدیران موسسات، اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر حضور داشتند، افزود: در مجموع ۲۱۱ مهمان خارجی از کشورها و حوزه‌های مختلف در این نشست شرکت کردند. از قاره آسیا نمایندگانی از کشورهایی کره‌جنوبی، ژاپن، هند، مالزی، اندونزی، چین، از حوزه همسایگان نمایندگانی از کشورهای عراق، کویت، پاکستان، جمهوری آذربایجان، قطر، عمان، روسیه و قزاقستان، نمایندگانی از کشورهای آفریقایی از جمله الجزایر، تونس و همچنین نمایندگانی از کشورهای انگلیس، اروپا، بلغارستان، سوئد، فلاند، صربستان و افرادی از کشورهای اکوادور، نیکاراگوئه، برزیل، ونزوئلا و زنانی از کشورهای سوریه، لبنان و اردن در این نشست حضور داشتند.

وی گفت: در مجموع از ۶۷ کشور ۲۱۱ مقام رسمی حضور پیدا کرد و در این اجلاس سندی به امضای شرکت‌کنندگان رسید که براساس آن قرار است هر ساله این اجلاس به میزبانی یک کشور برگزار شود و همه شرکت‌کنندگان اتفاق‌نظر داشتند که دبیرخانه این اجلاس در تهران باشد.

امیرعبداللهیان گفت: به پیشنهاد ایران و مشارکت کشورهای شرکت‌کننده در راستای توانمندسازی زنان تصمیم بر این گرفته شد که صندوق مشترک نوآوری و شکوفایی تصویب شود تا این صندوق از برنامه‌های نوآورانه و ایده‌ها در این حوزه حمایت مالی کند و در راستای عملیاتی شدن آن بکوشد.

وزیر امور خارجه گفت: در این اجلاس به صورت نمادین هدایا و جوایزی به برخی از بانوان تاثیرگذار که از قبل انتخاب شده بودند، داده شد که بخش اعظمی از آنها جوایز خود را به صندوق مشترک نوآوری و شکوفایی اهدا کردند.

وی همچنین در مورد برخی از حواشی مطرح شده در مورد برگزاری این کنگره در فضای مجازی، اظهار کرد: در فضای جنگ ترکیبی که دشمنان ملت ایران ایجاد کرده‌اند، برگزاری این کنگره کار بسیار بزرگی بود و اتفاق مهمی رخ داد و همانطور که اشاره کردم در این نشست مهمانانی از کشورهای مختلف از اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و لاتین حضور داشتند و علی‌رغم خروجی خوب و تاثیرگذاری خوب این کنگره، شاهد این بودیم که در فضای مجازی بعضاً مباحثی مطرح شد. حاشیه اول در خصوص مبتکر این اجلاس همسر محترم رئیس‌جمهور بود.

وی افزود: در عرف بین‌المللی و در اجلاس‌ها وقتی از همسر رئیس‌جمهور کشورها یاد می‌شود این عرف وجود دارد که از همسر رئیس‌جمهور به عنوان بانوی اول آن کشور نام برده می‌شود. من شاهد این بودم که چند تن از شرکت‌کنندگان از همسر محترم رئیس‌جمهور به عنوان بانوی اول یاد کردند که ایشان از همان ابتدا در هر جلسه‌ای بر این موضوع تاکید کردند که من یک معلم دانشگاه هستم و بانوی اول کسی است که ده‌ها سال در کنار رهبر معظم انقلاب در شرایط سخت تبعید و زندان و دیگر مراحل حضور داشته‌اند و ایشان الگوی ماست و شایستگی این عنوان را دارند.

امیرعبداللهیان گفت: در نشست اصلی من مشاهده کردم که در جلسه، هد(رییس) وجود ندارد. من به ایشان زنگ زدم که به عنوان هد(رییس) حضور داشته باشند و طرفین ایشان همسران دیگر روسای جمهور حضور داشته باشند که  ایشان جهت دوری از حواشی تاکید داشتند که من ترجیح می‌دهم که در همان قسمت پایین حضور داشته باشم.

وی با بیان اینکه همچنین در فضای مجازی مطرح شد که وزارت خارجه برخی از افرادی را که برای شرکت در این جلسه دعوت کرده است، مدلینگ بوده‌اند، افزود: مهمانان شرکت‌کننده در این جلسه همسران روسای جمهور دیگر کشورها و مقامات عالی‌رتبه‌ای که در این نشست حضور داشتند و بخشی از آنها نیز مسلمان نبودند به احترام ما و قوانین ما سعی کردند که پوشش خود را متناسب کنند و در جلسات حضور داشته باشند.

وی با انتقاد از این حواشی تاکید کرد: این نشست پیام قوی‌ای در سطح بین‌المللی در نگاه به زن در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران داشت.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 67983

ارسال نظر