سفیر سوئد احضار شد

دولت ترکیه، سفیر سوئد در آنکارا را احضار کرد.

سفیر سوئد احضار شد

منابع دیپلماتیک اعلام کردند، ترکیه سفیر سوئد در آنکارا را پس از آن احضار کرد که دولت استکهلم به یکی از رهبران راست افراطی و ضدمسلمان، اجازه هتک حرمت قرآن در خارج از ساختمان سفارت ترکیه را داد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۲۳ «راسموس پالودان» که یک نژادپرست سوئدی و ضد اسلام است از دولت استکهلم اجازه یافت تا به قرآن در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد اهانت کند.

شبکه خبری تی.آر.تی نیز از قول منابع دیپلماتیک در وزارت خارجه ترکیه گزارش کرد: با توجه به این مساله که این فرد قرآن را به آتش کشیده و کتاب مقدس مسلمانان هتک حرمت شده، آن هم با اجازه دولت استکهلم، سفیر سوئد در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شد.

این وزارتخانه ادامه داد: مراتب اعتراض و محکومیت این اقدام موهن که به صورت واضح جرم از روی نفرت و انزجار است، به اطلاع سفیر سوئد رسید. رویکرد سوئد غیرقابل قبول است و ما انتظار داریم که چنین اقداماتی مجوز دریافت نکنند و اینکه توهین به ارزش‌های مقدس را نمی‌توان تحت شرایطی مربوط به حقوق دموکراتیک مورد دفاع قرار داد.

ترکیه همچنین به سوئد هشدار داد که اجازه دادن به فعالیت‌های پروپاگاندایی پ.ک.ک و حلقه زیرمجموعه آن که اعلام کردند در استکهلم دست به راهپیمایی می‌زنند، نقض آشکار توافق سه‌جانبه است.

فنلاند و سوئد پس از آنکه روسیه ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی به اوکراین حمله کرد، درخواست رسمی خود را برای پیوستن به ناتو ارائه کردند اما با مخالفت آنکارا روبرو شدند چون ترکیه این دو کشور حوزه اسکاندیناوی را متهم کرده که حامی گروه‌های تروریستی چون پ.ک.ک هستند.

در ژوئن سال گذشته میلادی ترکیه و دو کشور حوزه اسکاندیناوی تفاهمنامه‌ای را در نشست ناتو امضا کردند که به نگرانی‌های امنیتی آنکارا رسیدگی می‌کرد و راه برای پیوستن این دو کشور به این ائتلاف نظامی هموارتر شد. اما هفت ماه از امضای این تفاهمنامه می‌گذرد و سوئد ظاهرا به توافق‌های خود عمل نکرده است.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 67615

ارسال نظر