خبر مهم اتحادیه اروپا درباره برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما پنج بسته تحریمی (علیه تهران) اعمال کرده‌ایم؛ سه بسته بر اساس نقض حقوق بشر و دو بسته نیز به دلیل تحویل پهپاد به روسیه. با این حال، فکر می‌کنم که درباره برجام، کانال‌های ارتباطی باید حفظ شود.

خبر مهم اتحادیه اروپا درباره برجام

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه در گزارش سالانه پارلمان اروپا در دو بخش «سیاست خارجی و امنیتی مشترک» و «سیاست امنیتی و دفاعی مشترک»، بر حفظ کانال‌های ارتباطی در رابطه با توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد.

او بار دیگر با موضع‌گیری  و در حمایت از حوادثاخیر در ایران، مدعی شد: ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم اما ایران یکی از سخت‌ترین چالش‌ها است. سرکوب معترضان و توسل به حکم اعدام برای ما قابل‌قبول نیست!

بورل ادعای تامین سلاح و حمایت نظامی تهران از مسکو در جنگ جاری بین روسیه و اوکراین را تکرار کرد و مدعی شد: همچنین حمایت نظامی (ایران) از روسیه در حمله این کشور به اوکراین هم قابل قبول نیست. شخصاً در چند موقعیت این پیغام را به همتایان ایرانی‌ام منتقل کردم. آنها ارسال سلاح به روسیه را تکذیب می‌کنند اما فکر می‌کنم واقعیت خیلی روشن است. این اظهارات مداخله جویانه و آمیخته با فرافکنیِ بورل در حالی است که وی حاضر نشد حتی یک سند از کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین ارائه دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نیز با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه، گفت: بر اساس این واقعیت، ما پنج بسته تحریمی (علیه تهران) اعمال کرده‌ایم؛ سه بسته بر اساس نقض حقوق بشر و دو بسته نیز به دلیل تحویل پهپاد به روسیه.

وی افزود: با این حال، فکر می‌کنم که درباره موضوع توافق هسته‌ای-همان برجام مشهور- کانال‌های ارتباطی باید حفظ شود و این یک مساله مجزاست.

بورل با زیرسوال بردن «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران»، مدعی شد که تمام اقدامات باید در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صورت بگیرد.

اظهارات بورل در حالی مطرح شده که پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به‌تازگی گفته بود که هدف طرف‌های اروپایی برجام این است که بن‌بست موجود در مذاکرات رفع تحریم‌ها را بشکنند. وی علی‌رغم برخی جوسازی‌ها و ادعاها، تأکید کرده بود که «برجام نمرده است، مذاکرات متوقف شده، اما ارتباط‌های معمول با ایران همچنان برقرار است.»

آخرین اخبار از مذاکرات احیای برجام

اتحادیه اروپا اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران همچنان پابرجا است و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.

بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی علی‌رغم ادعاهای مکرر این کشور در جریان مذاکرات وین مبنی بر تلاش واشنگتن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تازگی آشکارا می‌گویند که روی احیای برجام متمرکز نیستند و این توافق چندین ماه است که در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد.

وزیر خارجه آمریکا گفت برجام چند ماه أست که در دستور کار ما نیست

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا گفت :

در خصوص برجام، ایرانی‌ها چند ماه پیش فرصت بازگشت سریع به توافق را از بین بردند. 

فرصتی بر روی میز بود که رد کردند؛ فرصتی که توسط همه طرف‌های مشارکت‌کننده شامل اروپایی‌ها، روسیه و چین مورد تأیید قرار گرفته بود.

به همین دلیل برجام چند ماه است که در دستور کار ما نبوده است. تمرکز ما روی این توافق نیست و ما روی اتفاقاتی که در داخل ایران به وقوع می‌پیوندد متمرکزیم.

ما در محکوم کردن اعدام علیرضا اکبری، شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که اقدامی سیاسی و غیرمنصفانه بود، کنار دولت بریتانیا ایستاده‌ایم. 

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 66777

  • ناشناس

    چرا خبر سرکاری میزارید؟!!خجالت بکشید

  • بهزاد

    آنها می گویند زیاده خواهی های ایران شما می گویید زیاده خواهی های آنها، پس توافقی وجود ندارد.هیچ طرفی هم نمی گه این زیاده خواهی ها ی طرف مقابل چیه؟

  • حمیدرضا عبدالمطلبی منفرد

    این اتحادیه اروپا و امریکا هیچ وقت به فکر مردم ایران نبوده و نیستند جز بدبختی و خسارت برای مردم ایران هیچ چیز دیگری نداشتند ما را به خیر آنها هیچ امیدی نیست شر نرسانند کافی است اتحادیه اروپا و امریکا بروند گورشان را گم کنند

    • سییییییییی

      احسنت

ارسال نظر