کشف اسناد محرمانه بایدن درباره ایران

منابع خبری گزارش داده‌اند اسناد محرمانه‌ای که در دفتر سابق رئیس‌جمهور فعلی آمریکا یافت شده شامل اطلاعاتی در خصوص ایران بوده است.

کشف اسناد محرمانه بایدن درباره ایران

منابع خبری گزارش داده‌اند اسناد محرمانه‌ای که در دفتر سابق رئیس‌جمهور فعلی آمریکا یافت شده شامل اطلاعاتی در خصوص ایران بوده است.

اسناد محرمانه‌ای که سال گذشته در یک اندیشکده مرتبط با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا یافت شده اطلاعاتی در موضوعاتی مانند ایران، اوکراین و انگلیس را شامل می‌شده است.

رسانه‌های آمریکا امروز سه‌شنبه گزارش داده‌اند در ماه نوامبر ۱۰ سند محرمانه در یکی از دفاتر شخصی جو بایدن در یک اندیشکده آمریکایی‌ کشف شده‌اند. این اسناد مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بوده‌اند و مربوط به دوران حضور او در کاخ سفید به عنوان معاون رئیس‌جمهور بوده‌اند.

یکی از مشاوران حقوقی کاخ سفید روز دوشنبه ۱۹ دی اعلام کرد که وکیل خصوصی جو بایدن در ماه نوامبر چندین سند محرمانه دولتی را در دفتر کار قبلی او در یک پژوهشکده در شهر واشینگتن پیدا کرده است.

شبکه خبری آمریکایی «سی‌بی‌اس» نیز گزارش داد که حدود ده سند محرمانه دولتی در دفتر کار سابق آقای بایدن در پژوهشکده «پن بایدن سنتر» پیدا شده و مریک گارلند، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا، از مقامات ارشد این وزارتخانه خواسته است این اسناد را که اخیرا به آرشیو ملی آمریکا تحویل داده شده‌اند، بررسی کند.

ریچارد ساوبر، مشاور حقوقی ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید، روز دوشنبه خاطرنشان کرد که وکیل خصوصی آقای بایدن روز دوم نوامبر، چند روز قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، این اسناد را پیدا کرده است.

ریچارد ساوبر افزود که دفتر مشاوره حقوقی کاخ سفید در همان روز این موضوع را به آرشیو ملی آمریکا اطلاع داد و صبح روز بعد این اسناد در اختیار آرشیو ملی قرارگرفت.

او تاکید کرد که این اسناد موضوع تحقیق و یا مورد درخواست آرشیو ملی نبوده‌اند.

بایدن در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ و شروع کارزارش برای انتخابات ریاست‌جمهوری هر از چند گاهی از دفتر کارش در «پن بایدن سنتر» استفاده می‌کرد. دوران معاونت ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۱۷ پایان یافته بود.

مشاور حقوقی ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا افزود این اسناد زمانی پیدا شدند که وکیل خصوصی بایدن دفتر کار قبلی او در «پن بایدن سنتر» را تخلیه و تمامی وسایل موجود در آن را جمع‌آوری می‌کرد. به گفته او، این اسناد در یک کمد قفل‌دار پیدا شده‌اند.

ریچارد ساوبر تاکید کرد که کاخ سفید با تحقیقات وزارت دادگستری و آرشیو ملی در این زمینه همکاری می‌کند. او در سخنانش به تعداد دقیق این اسناد محرمانه، محتوا و سطح طبقه‌بندی امنیتی آن‌ها اشاره ای نکرد.

شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در گزارش خود گفت هیچ‌یک از این اسناد حاوی اطلاعات محرمانه هسته‌ای نبوده‌اند.

وزارت دادگستری، آرشیو ملی آمریکا و پژوهشکده «پن بایدن سنتر» تاکنون در مورد جزئیات این موضوع اظهار نظر نکرده‌اند.

جیمی راسکین، عضو دمکرات ارشد کمیته نظارت و حسابرسی مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «به نظر می‌رسد که وکیل خصوصی  بایدن پس از پیدا کردن این اسناد به سرعت اقدامات صحیح را انجام داده است. من کاملا اطمینان دارم که دادستان کل در مورد اقدامات بیشتری که ممکن است ضروری باشد تصمیم بی‌طرفانه‌ای اتخاذ خواهد کرد».

وزارت دادگستری آمریکا از چند ماه پیش تحقیقات جداگانه‌ای را در مورد اسناد محرمانه دولتی که ماه اوت پارسال توسط ماموران اف‌بی‌آی در اقامتگاه شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا کشف شد آغاز کرده است.

موضوع اصلی تحقیقات این است که چرا آقای ترامپ پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود در اوایل ژانویه ۲۰۲۱ این اسناد را نگه داشته و به آرشیو ملی تحویل نداده است.

از مجموع هزاران سندی که ماموران اف‌بی‌آی در اقامتگاه شخصی آقای ترامپ در فلوریدا پیدا کردند حدود صد مورد اسناد محرمانه دولتی هستند.

دونالد ترامپ غروب دوشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی خود نوشت: «اف‌بی‌آی چه زمانی می‌خواهد به خانه‌های متعدد جو بایدن و احتمالا کاخ سفید یورش ببرد؟ حتما این اسناد محرمانه نبوده‌اند».

 وکیل خصوصی جو بایدن روز دوم نوامبر، چند روز قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، این اسناد را پیدا کرده است

وزارت دادگستری آمریکا همچنین به طور جداگانه مشغول رسیدگی به کشف اسناد بسیار حساس محرمانه است که دونالد ترامپ در ویلای شخصی خود در فلوریدا بعد از خروج از کاخ سفید، نگهداری می‌کرد. ماموران اف‌بی‌آی هشتم اوت با مجوز دادگاه ویلای ترامپ را مورد بازرسی قرار دادند و ۱۰۰ سند با برچسب محرمانه در بین هزاران مورد دیگر از ویلای او کشف و ضبط شد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که به هجوم اف‌بی‌آی به خانه‌اش واکنش تندی نشان داده بود، در پستی در شبکه اجتماعی سوشال خود در واکنش به کشف اسناد از مرکز مورد استفاده بایدن نوشت: کی قرار است اف‌بی‌آی به خانه‌های متعدد جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید حمله کند؟ این اسناد قطعناً از طبقه‌بندی خارج نشده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ در ژانویه گذشته زمانیکه کاخ سفید را ترک می‌کرد، ده‌ها جعبه حاوی اطلاعات محرمانه و فوق محرمانه را به عمارت تفریحی خود در فلوریدا منتقل کرد. علی‌رغم اتهاماتی که به ترامپ وارد شده، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به طور مداوم اصرار دارد که در ارتباط با هریک از تحقیقاتی که در خصوص وی می‌شود، مرتکب هیچ اشتباهی نشده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65666

ارسال نظر