اجرای ایده گروهبان ۲۴ساله آمریکایی برای مقابله با ایران!

در حالی که پنتاگون تمرکز خود را به سوی چین و روسیه تغییر می‌دهد فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در حال آزمایش اقدامات نظارتی علیه ایران با استفاده از پهپاد‌های حسگر و هوش مصنوعی برای جبران کاهش حضور نیرو‌های امریکایی در خاورمیانه است تا شاید از این طریق بتواند بازدارندگی در برابر ایران را تقویت کند.

اجرای ایده  گروهبان ۲۴ساله آمریکایی برای مقابله با ایران!

«مایکل اریک کوریلا» ژنرال ارتش ایالات متحده در سالنی با حضور مدیرانی از مایکروسافت، گوگل و بلو اورجین که غول‌های فناوری امریکا محسوب می‌شوند بهترین ایده‌ای که تاکنون از قوای نظامی امریکا شنیده شده را به نمایش گذاشت.

به گزارش فرارو به نقل از المانیتور، این برنامه توسط گروهبان «میکی ریو» از گارد ملی ارتش در ماساچوست طراحی شده است. او برنامه رایانه‌ای خود را کدگذاری کرده برنامه‌ای که کار شبیه‌سازی را برای آموزش سربازان به منظور پاسخگویی به حملات از سوی پهپاد‌ها انجام می‌دهد. او برای طراحی و اجرای این برنامه در طول دو ماه گذشته زمانی که در ماموریت در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی به سر می‌برد تنها از یک لپ تاپ کهنه استفاده کرده است.

کوریلا در نشست برگزار شده در ماه اکتبر خطاب به میزبانان گفته بود: «سیستم‌های پهپادی خطرناک‌ترین تهدید برای سربازان آمریکایی از زمان استفاده دشمنان امریکا از بمب‌های دست ساز بوده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا ما نیرو‌های رزمی خود را آموزش دهیم. این کاری است که در میدان واقعی نبرد نمی‌توانیم انجام دهیم زمانی که تنها چند دقیقه برای نجات جان آمریکایی‌ها فرصت داریم». این ژنرال چهار ستاره به حضار گفته بود: «این یک مشکل مهم است. نیاز واقعی برای این موضوع وجود دارد».

این ژنرال آمریکایی و مهمانانش از سیلیکون، ولی که نمایندگان غول‌های فناوری آمریکا محسوب می‌شدند ایده گروهبان ۲۴ساله را به عنوان بهترین ابتکار عمل از میان ۱۶۰ مورد ایده دیگر در رقابت سنتکام انتخاب کردند.

مقام‌های نظامی آمریکایی امیدوار هستند این برنامه آموزشی برای تمرین‌های نظامی آتی با حضور نیرو‌های چند ملیتی تحت نظارت سنتکام برای آزمایش فناوری ضد پهپادی در پایگاه‌های مختلف در خاورمیانه مورد استفاده قرار گیرد.

البته سنتکام به عنوان نهادی که بر تعاملات ارتش ایالات متحده از مصر تا آسیای مرکزی تا پاکستان نظارت می‌کند با مشکلاتی مواجه بوده است. برای مثال، ماموریت سنتکام برای مبارزه با گروه‌های سنی افراطی و بازدارندگی در برابر ایران در طول دو دهه تلاش ضد تروریستی در عراق و افغانستان از نظر بودجه و تخصیص سخت‌افزار نظامی تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

نیرو‌های تحت فرمان کوریلا دیگر اولویت استراتژیک اصلی برای سیاستگذاران در واشنگتن نیستند. پنتاگون طی سه سال گذشته هزاران نیروی خود را از افغانستان، عراق و منطقه خلیج فارس حتی با وجود ادامه اقدامات ایران در منطقه خارج کرده است. تحلیلگران و مقام‌های سابق امریکایی می‌گویند که این موضوع همراه با محدودیت‌های جدید در فروش تسلیحات آمریکا به کشور‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به کاهش اعتماد در میان برخی از شرکای آمریکایی در خاورمیانه دامن زده است.

اقدامات «کنت فرانک مک کنزی» سلف کوریلا از جمله اطمینان دادن به متحدان آمریکا از طریق حضور بمب افکن‌های بی‌-۵۲ در منطقه و استقرار ناو هواپیمابر باعث ایجاد انتظاراتی در میان رهبران منطقه شد که خواستار افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه بوده‌اند تصوری که مقام‌های دولت بایدن تلاش کرده‌اند آن را از بین ببرند. در اوایل ماه جاری مک کنزی تا آنجا پیش رفت که اعتراف کرد اتکا به نمایش‌های متعارف قدرت برای متوقف کردن حملات ایران و نیرو‌های نیابتی‌اش در منطقه «شکست خورده» است.

«جاناتان لرد» مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا می‌گوید: «پرواز بمب افکن‌های استراتژیک از یک پایگاه نیروی هوایی در منطقه در امتداد سواحل ایران تنها باعث سوق دادن بیش‌تر ایران به سوی اتخاذ راهکار‌های جنگ نامتقارن و متمایل شدن آن کشور به استفاده از نیرو‌های نیابتی خود در منطقه شده است. این یک راه حل متعارف از سوی امریکا برای یک تهدید غیر متعارف بود و ناکارآمد بوده است».

با آگاهی از این موضوع، کوریلا و کارکنان‌اش در طول سال گذشته مسیر جدیدی را اتخاذ کرده‌اند مسیری که تلاش می‌کند تا دفاع هوایی منطقه را با فناوری اسرائیل به یکدیگر پیوند زده تا تهدیدات موشکی و پهپادی تهران را خنثی کند.

مقام‌های نظامی آمریکایی امیدوار هستند رویکرد‌های تازه در استفاده از حسگر‌های پهپادی ساخت این کشور که به طور تجاری در دسترس هستند و استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر آبراه‌های منطقه رهبران منطقه را متقاعد کند که واشنگتن هم چنان می‌تواند راه‌حل‌های دفاعی بهتری در مقایسه با چین و روسیه به آنان ارائه کند.

نیرو‌های نظامی آمریکایی تمرینات پهپادی را در بحرین؛ اردن، کویت، قطر، عربستان سعودی و اسرائیل با استفاده از ۲۲ فروند پهپاد انجام داده‌اند. بحرین و کویت برای دریافت پهپاد‌های نیروی دریایی آمریکا ابراز تمایل کرده‌اند.

یک مقام نظامی آمریکایی به «المانیتور» می‌گوید: «اگر بیشتر به شرکا وابسته هستید باید تعامل پذیرتر باشید. در میدان نبرد مدرن این بدان معناست که شما باید بتوانید داده‌ها را انتقال دهید. زیرا آن چه که ما سعی می‌کنیم به آن دست یابیم جنگ مبتنی بر داده‌ها است».

مقام‌های دفاعی می‌گویند که جدیدترین واحد مستقر در خارج از پایگاه نیروی هوایی شاو در کارولینای شمالی با وسایل نقلیه زمینی بدون سرنشین آزمایش خود را انجام خواهد داد حس‌گر‌های کنترل از راه دور و سلاح‌هایی که می‌توانند پهپاد‌های کوچک (C-sUAS) را در پایگاه‌های سراسر خاورمیانه غیر فعال سازند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64988

ارسال نظر