گزارش جدید سازمان ملل از رفتار طالبان با زنان

هیچ فاجعه‌ای بزرگتر از حذف سهم نیمی از جمعیت در مقابله با چالش‌های دلهره آور افغانستان در مواجهه با بحران انسانی وجود ندارد.

گزارش جدید سازمان ملل از رفتار طالبان با زنان

هیچ فاجعه‌ای بزرگتر از حذف سهم نیمی از جمعیت در مقابله با چالش‌های دلهره آور افغانستان در مواجهه با بحران انسانی وجود ندارد.

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، سیما سامی بحوث، مدیر اجرایی سازمان ملل در امور زنان با انتشار پیامی در خصوص دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت زنان از کار در سازمان‌های غیر دولتی ملی و بین‌المللی در افغانستان اعلام کرد: «طالبان با ممانعت از مشارکت زنان در تلاش‌های سازمان‌های کمک‌رسان، کمک‌هایی را که نیمی از جمعیت افغانستان به آن وابسته بودند، به حالت تعلیق درآورد. این کمک‌ها بدون حضور زن‌ها غیرممکن خواهد بود. ۱۱.۶ میلیون زن و دختر دیگر از کمک‌های حیاتی برخوردار نیستند».

وی تاکید کرد:‌ «هیچ فاجعه‌ای بزرگتر از حذف سهم نیمی از جمعیت در مقابله با چالش‌های دلهره آور افغانستان در مواجهه با بحران انسانی وجود ندارد. بار دیگر، مقامات بالفعل افغانستان راه‌های جدیدی برای آسیب رساندن به زنان و دختران افغانستان یافته‌اند».

بحوث همچنین افزود: «در حالی که جهان از تصمیمات اخیر برای ممنوعیت زنان و دختران از تحصیلات عالی خشمگین است، فرمان صادر شده در ۲۴ دسامبر مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی نقض آشکار حقوق زنان و اصول بشردوستانه است. ما این موضوع را به شدت محکوم می‌کنیم».

مدیر اجرایی سازمان ملل در امور زنان در ادامه اضافه کرد: «این یک زن ستیزی بی امان است، یک حمله شدید به زنان، سهم آنها، آزادی و صدای آنها. این یک نفی دیگر از هر هنجار و معیار حقوق بشر زنان و احترام به کرامت انسانی است. سازمان ملل متحد زنان در همبستگی کامل با زنان و دختران افغانستان می ایستد. من مجدداً حذف و ستم مداوم زنان و دختران افغانستان از زندگی عمومی را محکوم کرده و بر خشم خود از این اقدام ظالمانه اخیر تأکید می‌کنم».

سیما بحوث در این پیام همچنین بیان کرد: «مقامات بالفعل باید بدانند که اقدامات آنها زیر نظارت کامل جامعه بین‌المللی بوده و همیشه خواهد بود. ما همراه با شرکای خود تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا اطمینان حاصل کنیم که زنان و دختران فضای خود را برای کمک به آینده افغانستان به دست خواهند آورد و حقوق آنها احیا، محافظت و حمایت خواهد شد».

در همین حال دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» اعلام کرد: مارکس پوتزل، معاون رئیس این نمایندگی در دیدار با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور اداره طالبان گفته است که محدودیت در برابر زنان، چالش‌های اقتصادی را بیشتر و افغانستان را منزوی‌تر می‌کند.

منبع: جماران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64214

ارسال نظر