داستان مرگ رازآلود 12 تاجر ثروتمند و بانفوذ روسی +عکس

رفقای پولدار پوتین یا خودکشی می‌کنند یا تصادف! اما پشت‌پرده مرگ مشکوک تاجران ثروتمند روسی چیست؟

داستان مرگ رازآلود 12 تاجر ثروتمند و بانفوذ روسی  +عکس

از زمان آغاز جنگ اوکراین، مردان ثروتمند و با نفوذ روسی (موسوم به الیگارش‌ها) یکی پس از دیگری جان خود را از دست می‌دهند، خودکشی یا قتل؟ هرچه است به خوبی توانسته توجه رسانه‌های غربی را به خود جلب کند.

سی‌ان‌ان نوشت: حداقل هشت تاجر برجسته روسی از اواخر ژانویه تاکنون بر اثر خودکشی یا در تصادفات مشکوک جان خود را از دست داده‌اند که شش تن از آنها با دو شرکت بزرگ انرژی روسیه مرتبط بودند.چهار نفر از این شش نفر با غول انرژی دولتی روسیه گازپروم یا یکی از شرکت های تابعه آن مرتبط بودند، در حالی که دو مورد دیگر با لوک اویل، بزرگترین شرکت خصوصی نفت و گاز روسیه مرتبط بودند.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو، نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و با نگارش یک روایت پلیسی از مرگ رازآلود ۱۲ الیگارش روسی در ۱۱ ماه اخیر که از جنگ اوکراین می‌گذرد خبر داده است.

طبق این گزارش، در عرض یک سال ۱۲ نفر از این مردان با نفوذ و ثروتمند تقریباً در شرایط مشابه و در زمان‌های نسبتاً نزدیک جان خود را از دست داده‌اند و عجیب‌ترین چیز این است که آنها بدون استثنا همگی با شرکت‌های روسی در بخش انرژی مانند «گازپروم» و «لوک اویل» مرتبط بودند و این نکته سوالات بسیاری را مطرح می‌کند که هنوز هیچ پاسخی برای آن پیدا نشده است.

۳۰ ژانویه، «لئونید شولمن» خودکشی در حمام

یکی از اولین کشته شدگان لئونید شولمن، مدیرعامل گازپروم بود که به استخراج، فرآوری و حمل و نقل گاز طبیعی شهرت دارد، او همچنین رئیس بخش حمل و نقل گازپروم اینوست بود که پروژه‌های سرمایه گذاری این غول گازی را مدیریت می‌کرد.

شولمن، (۶۰ ساله) در ۳۰ ژانویه، درست کمتر از یک ماه قبل از شروع حمله همه جانبه روسیه به اوکراین درگذشت و در حمام خانه روستایی خود در سن پترزبورگ روسیه پیدا شد. در کنار او یادداشتی نیز وجود داشت که از خودکشی‌اش نوشته بود.

۲۵ فوریه، الکساندر تیولیاکف، مرگ با طناب دار

 

یک روز بعد از آغاز جنگ اوکراین، الکساندر تیولیاکف (61 ساله) که مدیر مالی شرکت گازپروم بود، در گاراژ خانه‌اش در نزدیکی سن ترزبورگ، در حالیکه با طناب دار آویزان شده بود، یافت شد.

به گفته منابع رسانه‌ای مخالف روسیه، زمانی که کارگاهان و متخصصان پزشک قانونی در حال بررسی بودند، پیش از آنکه کارشان تمام شود، نیروهای امنیتی شرکت گازپروم سر رسیده و مانع از انجام ادامه کار تیم تحقیقات شده بودند.

۲۸ فوریه، میخائیل واتفورد، مرگ با طناب دار

میخائیل واتفورد

در 28 فوریه، میخائیل واتفورد میلیاردر روسی که همه ثروتش را از راه نفت و گاز به دست آورده بود، در گاراژ خانه‌اش در حومه لندن در حالی که حلق آویز بود، پیدا شد.

پلیس در گزارش خود نوشت که شرایط مرگ نامفهوم است، اما نشانه‌ای مبنی بر اینکه غیر از خودکشی عامل مرگ اوست، وجود ندارد.

۲۴ مارس «فاسیلی ملینیکف» مرگ به همراه همسر و پسران

فاسیلی میلنیکف

جسد «فاسیلی میلینکف» میلیاردر 43 ساله در 24 مارس در آپارتمانش در شهر «نیژنی نووگورود» در غرب روسیه پیدا شد. در کنار او جسد همسر و دو پسرش نیز پیدا شد و پلیس میلینکف را به قتل آن سه و سپس خودکشی خود متهم کرد.

اما بعدها همسایگان او گفتند که به روایت پلیس اعتماد ندارند. وبسایت گلاورد اوکراین نیز نوشت که او دچار مشکلات مالی شدیدی شده و تجارتش به دلیل تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه وضع کرده بود، در آستانه فروپاشی بود.

۱۸ آوریل «ولادیسلاو آوایف» مرگ با گلوله

ولادیسلاو آوایف

ولادیسلاو آوایف، 51 ساله، معاون سابق بانک گازبوم (یکی از بزرگترین وام دهندگان مرتبط با گازپروم) و همچنین یکی از مقامات سابق کرملین و مجلس دوما بود. او در پنت هاوس برج خود در حالی که به وسیله شلیک گلوله جان خود را از دست داده بود، در کنار جسد همسر حامله و دخترش پیدا شد.

به گفته منابع رسمی روسیه، او بعد از قتل همسر و دخترش خود نیز دست به خودکشی زده است

اما نشریه نیویورک آمریکا به نقل از نائب رئیس بان گازپروم که دوست سابق آوایف بود، نوشته که او کشته شده است.

۱۹ آوریل، سرگئی پروتوسنیا، مرگ با طناب دار

سرگئی پروتوسنیا

سرگئی پروتوسنیا (53 ساله) میلیاردر و مدیر سابق شرکت «نووتک» (دومین شرکت بزرگ گازی روسیه) بود که در خانه‌اش در اسپانیا در حالیکه از درختی حلق آویز شده بود، پیدا شد. همسر و دخترش نیز به وسیله ضربات چاقو جان خود را از دست داده بودند.

این حادثه زمانی رخ داد که آن‌ها در تعطیلات خود در منطقه «یرت د مار» به سر می‌بردند. در کنار اجساد آن‌ها تبر و چاقوی آغشته به خون یافت شد و کارشناسان پلیس در گزارش خود نوشتند که سرگئی پروتوسنیا پس از قتل خانواده‌اش دست به خودکشی زده است.

۴ جولای «یوری ورونوف» تفنگی در ته استخر

«یوری ورونوف»، 61 ساله، تاجر و رئیس یک شرکت شریک گروه گازپروم بود. جسد او در استخری در محل اقامتش در سن پترزبورگ با یک گلوله در سر و یک اسلحه در کف استخر پیدا شد. بازرسان نتوانستند تشخیص دهند که این خودکشی یا ترور بوده است، اما همسر او معتقد است که او قربانی کلاهبرداری دستیارانش شده است.

۱۰ می: الکساندر سوبوتین… سم قورباغه

الکساندر سوبوتین

الکساندر سوبوتین، 43 ساله، یکی از مقامات ارشد سابق «لوک اویل» بود. گمان می‌رود که این مدیر ارشد سابق لوک اویل با سم قورباغه مسموم شده باشد که منجر به بروز حمله قلبی در او شد.

۱ سپتامبر «راول ماگانوف» سقوط از پنجره بیمارستان

«راویل ماگانوف»، مدیرعامل شرکت نفتی لوک‌اویل روسیه، که نایب رئیس این غول نفتی نیز محسوب می‌شد، در یکم سپتامبر از پنجره بیمارستانی در مسکو سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

ماگانف ۶۷ ساله از سال ۱۹۹۳ و اندکی پس از تاسیس لوک‌اویل، فعالیت خود را در این شرکت آغاز کرد و مسئولیت نظارت بر پالایش، تولید و اکتشاف را برعهده داشت و در سال ۲۰۲۰ به سمت مدیرعاملی ارتقا یافت.

ماگانف در ماه آوریل یک هفته پس از اعمال تحریم‌های انگلیس علیه مقامات روسیه که در واکنش به عملیات نظامی مسکو در اوکراین صورت گرفت، به دلیل مسدود شدن دارایی‌ها و اعمال محرومیت مسافرتی علیه وی، از ریاست شرکت لوک‌اویل استعفا کرده بود.

ماگانف پیش‌تر از جنگ اوکراین انتقاد کرده بود. لوک اویل به طور عجیبی علت مرگ او را بیماری ناشناخته اعلام کرد.

۱۰ سپتامبر «ایوان پچورین» غرق در دریا

ایوان پچورین، 40 ساله، مدیر شرکت توسعه خاور دور و قطب شمال روسیه بود. ولادیمیر پوتین به او مأموریت داده بود تا منابع انرژی و معدنی در شرق روسیه را برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی بهبود بخشد. جسد او در دریای ژاپن پیدا شد و روزنامه دیلی میل گزارش داد که او از یک قایق بادبانی به دریا افتاده است.رسانه‌های روسی می گویند زمانی که در آب افتاد مست بوده است.

۹ دسامبر «دیمیتری زلنوف»، سقوط از پله‌ها

«دیمیتری زلنوف» 50 ساله، سرمایه دار املاک روسیه، پس از صرف شام با دوستانش احساس سرگیجه کرد و از پله‌ها به پایین افتاد. گزارش شده بود که از مشکلات قلبی رنج می‌برد. در همین حال رسانه‌های ایتالیایی گفتند که او اخیرا از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده بود.

Mma0sGdNNiYT

به نوشته الجزیره الیگارش ها کسانی هستند که ثروتشان مافوق تصور است و با کسانی که قدرت را در دست دارند ارتباط بسیار نزدیکی دارند.الیگارش ها اکنون در مناقشه بین روسیه، اوکراین و غرب گرفتار شده‌اند.

در حالی که بحران بین روسیه، اوکراین و غرب بالا می گیرد، یک بار دیگر الیگارش های روس در مرکز یک مناقشه بین المللی قرار گرفته‌اند. پس از آن که روسیه حمله برای اشغال اوکراین را شروع کرد، غرب تحریم های اعمال شده علیه بانک های روسیه و بسیاری از روس ها را که رسانه های غربی آنان را “دوستان صمیمی” پوتین می خوانند، تشدید کرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62918

ارسال نظر