واکنش سوناک به بازداشت اتباع انگلیسی در تهران

سخنگوی ریشی سوناک گفت: ما همیشه گفته‌ایم که هرگز نمی‌پذیریم از اتباع خود برای اهرم‌های دیپلماتیک استفاده شود و از دولت ایران می‌خواهیم که از بازداشت ناعادلانه اتباع انگلیسی و سایر اتباع خارجی دست بردارد.

واکنش سوناک به بازداشت اتباع انگلیسی در تهران

ایرنا نوشت: سخنگوی نخست وزیر انگلیس در ادامه واکنش‌ها به ضربه سپاه ثارالله استان کرمان علیه شبکه سازمان یافته مرتبط با لندن در جریان آشوب‌های اخیر، دستگیری لیدرهای اغتشاشات را که دارای تابعیت مضاعف هستند غیرعادلانه خواند و ادعا کرد که ایران از این افراد به عنوان اهرم دیپلماتیک استفاده می‌کند.

سخنگوی ریشی سوناک که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت: ما فوراً به دنبال اطلاعات بیشتر از مقام‌های ایرانی در مورد افراد دارای انگلیسی-ایرانی هستیم.

وی مدعی شد: ما همیشه گفته‌ایم که هرگز نمی‌پذیریم از اتباع خود برای اهرم‌های دیپلماتیک استفاده شود و از دولت ایران می‌خواهیم که از بازداشت ناعادلانه اتباع انگلیسی و سایر اتباع خارجی دست بردارد.

دیروز هم وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به فشار افکارهای داخل این کشور پیرامون عملیات موفقیت‌آمیز سپاه، تکرار کرد که لندن این سازمان نظامی را به طور کامل تحریم کرده است.

جیمز کلورلی با انتشار پیام ویدیویی در حساب توئیتری خود به تشریح اقدامات دولت لندن در ماه‌های اخیر به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای بی اساس مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین پرداخت و ادعا کرد: ما به خاطر اقدامات بین‌المللی و داخلی ایران کارهای زیادی انجام دادیم. ما پلیس امنیت اخلاقی و قضات ایرانی را که معترضان در ایران را محاکمه می‌کنند، تحریم کردیم. ما همچنین شخصیت‌ها و شرکت‌های ایرانی را که پهپادهای نظامی در اختیار روسیه قرار داده‌اند تا برای سرکوب غیرنظامی در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد در فهرست تحریم‌ قرار دادیم.

وی بدون اشاره به مقصر وضع موجود در اجرای توافق هسته ای مدعی شد: در زمینه (احیای) برجام کار می‌کنیم تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم.

وزیر امور خارجه انگلیس در مسیر حمایت از نا آرامی‌ها در ایران هم به تحریم سپاه اشاره کرد و در اظهاراتی خلاف عرف دیپلماتیک گفت: ما ظالمان در ایران را مورد بازخواست قرار خواهیم داد.

این درحالیست که رییس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس نیز در اظهار نظری که نشانگر عمق خشم نامبرده از عملیات سپاه است، خواستار تحریم روزانه ایران شد. آلیسیا کرنز گفت: من اتباع غربی را تشویق می‌کنم تا ایران را ترک کنند.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62853

ارسال نظر