حکم حکومتی جدید و عجیب طالبان علیه زنان

طالبان استخدام زنان در شرکت‌های خصوصی را ممنوع کرد.

حکم حکومتی جدید و عجیب طالبان علیه زنان

دولت طالبان از ممنوعیت اشتغال زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان خبر داد.

وزارت اقتصاد دولت طالبان از ممنوعیت اشتغال به کار زنان افغانستانی در شرکت‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی پس از دریافت شکایت‌هایی مبنی بر عدم پایبندی به لباس مصوب خبر داد.

بر اساس این گزارش، وزارت اقتصاد دولت طالبان که مسئولیت صدور مجوز برای سازمان‌های غیر دولتی فعال در افغانستان را برعهده دارد در نامه‌ای اعلام کرد: شکایت‌هایی جدی درباره عدم پایبندی به حجاب اسلامی و دیگر قوانین مرتبط با فعالیت‌های زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین المللی دریافت شده است.

سخنگوی وزارت اقتصاد دولت طالبان همچنین گفت که این دستور به سازمان‌های غیردولتی ابلاغ شده است.

این در حالی است که گروه طالبان به تازگی اعلام کرد که دختران و زنان در افغانستان تا اطلاع ثانوی از تحصیلات دانشگاهی ممنوع هستند.

«حافظ ضیا الله هاشمی» سخنگوی وزارت آموزش عالی دولت طالبان اعلام کرد: وزارت آموزش عالی ابلاغیه‌ای را به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مبنی بر ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی زنان تا اطلاع ثانوی ارسال کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان و علاقمند به صلح و ثبات و توسعه در این کشور، از شنیدن خبر وجود موانع برای تحصیلات عالی دانشگاهی دختران و بانوان در افغانستان متأسف شده است.

سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه ایران هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز با دعوت از سرپرست سفارت افغانستان ضمن تشریح موضع سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مساعدت به حل مشکلات ادامه تحصیل دختران به طرق مختلف از جمله به صورت برخط و استفاده از زیرساخت‌های موجود در ایران اعلام کردم.»

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای منع تحصیل دانشجویان دختر از سوی طالبان را برای آینده افغانستان مخرب توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است که محرومیت دختران از تحصیل نه تنها حقوق برابر زنان و دختران را نقض می‌کند، بلکه تأثیر مخربی بر آینده افغانستان خواهد داشت.

«آنتونیو گوترش» در ادامه از گروه طالبان خواست تا دسترسی برابر به آموزش را در تمام سطوح برای زنان و دختران تضمین کند.

ایالات متحده آمریکا هم به اقدام طالبان در منع تحصیلات دانشگاهی زنان تا اطلاع ثانوی واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تصمیم توجیه ناپذیر طالبان در ممانعت از تحصیلات دانشگاهی زنان و دختران را به شدت محکوم می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با بیان اینکه اقداماتی را برای مواخذه طالبان اتخاذ خواهد کرد، مدعی تداوم کمک به مردم افغانستان شد.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62074

  • ناشناس

    طالبان بازیچه تروریستان مصری هستند

ارسال نظر