سن عجیب مهاجرت از ایران!

طبق آمارهای سازمان بین الملل بیش از ۴ درصد جمعیت کره زمین در کشوری غیر از کشور زادگاه خود سکونت دارند که این مسئله پیامدهای مختلفی از جمله پیامدهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... برای کشورهای مقصد و مبدا دارد. این در حالی است که کشور ما سالهاست، درگیر با مهاجرت اقشار مختلف از جمله دانشجویان و نخبگان بوده که بدون شک تاکنون سرمایه های زیادی را از کشورمان دور کرده است.

سن عجیب مهاجرت از ایران!

چند روز قبل بود که یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: ما به مدارس سفارتخانه ها مجوزی ندادیم و تحصیل دانش آموزان ایرانی در مدارس سفارتخانه های خارجی غیرقانونی است. مدارس کشورهای خارجی باید بر اساس پروتکل نظام آموزش و پرورش آن کشور عمل کنند، ما چنین مجوزی به این مدارس نداده‌ایم و به وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها در این خصوص نامه نوشته‌ایم.

حال می توان پی برد که در کنار آسیب های حاصل از مهاجرت نخبگان و اقشار مختلف امروز ما با پدیده مهاجرت دانش آموزان و کودکان نیز می توانیم روبرو شویم. مسئله ای که بدون شک کشوری را که مدتی است به سمت سالمندی می رود، در ورطه آسیب های اجتماعی می اندازد.

اجازه ندادند پیمایش وضعیت مهاجرت کودکان انجام گیرد

بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که وضعیت مهاجرت کودکان در ایران به چه شکل است اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه شواهد آماری و مطالعات جدی انجام نشده است که من بتوان درباره آن صحبت دقیقی داشت. کمااینکه چند سال قبل ما می خواستیم پیمایشی در این زمینه داشته باشیم که متاسفانه توسط نهادهایی با انجام آن مخالفت شد.

میل مهاجرت به سنین پایین رسیده است

او ادامه می دهد: این روزها در اطراف خود زیاد می شنویم که میل مهاجرت به سنین پایین رسیده است. حتی شاهد آن هستیم که مهدکودک های تک زبانی راه افتاده اند به این معنا که فقط در آن انگلیسی صحبت می کنند. فلذا این نگرانی احساس می شود که خانواده ها به فکر مهاجرت خانوادگی یا مهاجرت دادن فرزندان خود حتی در سنین کودکی هستند.اما با توجه به اینکه رصدخانه باید علمی صحبت کند، ما هنوز آمایش و مطالعه ای در این زمینه انجام نداده ایم.

تصیم به مهاجرت یک شبه شکل نمی گیرد

رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران با بیان اینکه پیمایش های اجتماعی باید بدون ملاحظات معمول انجام شود تا بتواند برای سرمایه های انسانی و سرزمین راهگشا باشد تاکید کرد: تصمیم به مهاجرت یک شبه شکل نمی گیرد اما چون دقت کارشناسی و پایش های به موقعی صورت نمی گیرد ناگهان می بینیم که دانشجویان، پزشکان، کارگران و... رفتند یعنی مهاجرت کردند.

تصمیم به مهاجرت در طول زمان و یک فرایند طولانی اتفاق می افتد که هرچه قدر ما ریشه ها و زمینه های شکل گیری آن را به موقع بررسی و آمایش کنیم، طبیعتا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

نگرانی های اجتماعی و آسیب شناسی ها باید مستند باشد ولی چون اکثرا صورت مسئله پاک می شود ما نمی توانیم راهکار مناسبی را بر اساس داده ها ارائه دهیم.

سیستم رصد به معنای نقض حریم شخصی نیست

بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران افزود: ما درباره دانش آموزان و دانشجویان به عنوان آینده سازان و آتی سازان این مملکت صحبت می کنیم فلذا باید با حساسیت بیشتری با آن برخورد کنیم. اگر می خواهیم آینده را برای این کشور روشن تر کنیم باید هوشمندانه برخورد کنیم. نیازهای آموزشی و فرهنگی دانش آموزان صرفا متون داخل کتاب ها نیست بلکه آماده سازی ذهنیت آنها برای خدمت به کشور خیلی مهم است. این درحالی است که چند روز پیش باقری مقدم قائم مقام بنیاد نخبگان گفتند که نخبگان ما دارند از چرخه خدمت خارج می شوند که این خارج شدن نیز در طولانی مدت اتفاق می افتد فلذا باید نظام آموزشی و پژوهشی ما باید با سیستم های رصد و دیدبانی از وضعیت ذهنی و ادراکی افراد در چرخه آموزش آشنا باشد. البته این سیستم رصد به معنای نقض حریم شخصی آنها نیست.

وی ادامه داد :متاسفانه ما در حوزه پرورش انسانی از نظر سیستم رصد و پایش ضعیف هستیم و خیلی دیر متوجه مسائل می شویم که همین مسئله مشکلات زیادی را برای کشور به وجود می آورد و وقتی می فهمیم، مشکل وجود دارد که سرمایه هایمان در حال خروج از مملکت هستند فلذا آن زمان دیگر نمی توان کاری کرد.

پایش به موقع باشد بیگانگان نمی توانند سواستفاده کنند

رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران در پایان تاکید کرد: حتما باید اجازه بدهیم که نظام های پایش و ارزیابی مستقل کار کنند و نتایج به موقع در اختیار سیاستگذاران قرار گیرد تا بتوانند برنامه ریزی های مناسبی انجام دهند. سیاستگذاری هوشمند نیازمند سیستم مدیریتی ماست تا بتوان به وسیله آن با چالش های کشور به صورت علمی روبرو شد و آنها را حل کرد. اگر مسئولان این نکته را مدنظر قرار بدهند بدون شک هیچ زمان کشور در شرایطی قرار نخواهد گرفت که بیگانگان بتوانند از آن استفاده کنند.

منبع: رکنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 54277

ارسال نظر