جانشین احتمالی نانسی پلوسی کیست؟کوین مک‌کارتی رئیس کنگره می شود؟

آن طور که نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تا غروب روز چهارشنبه - ۹ نوامبر - نشان داده، جمهوری‌خواهان خواهند توانست اکثریت مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها بگیرند.

جانشین احتمالی نانسی پلوسی کیست؟کوین مک‌کارتی رئیس کنگره می شود؟

بی بی سی: آن طور که نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تا غروب روز چهارشنبه - ۹ نوامبر - نشان داده، جمهوری‌خواهان خواهند توانست اکثریت مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها بگیرند.

اگرچه این پیروزی کمتر از انتظار آنها و تنها با اختلاف کمتر از ۱۰ کرسی شکل خواهد گرفت اما آنچه مسلم است به زودی رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ریاست این مجلس را از نانسی پلوسی دموکرات تحویل خواهد گرفت و او کسی نیست جز کوین مک‌کارتی.

دراین صورت، آقای مک کارتی که از هم اکنون به طور رسمی رایزنی‌ها برای جلب حمایت نمایندگان جمهوری‌خواه از ریاست خود را آغاز کرده، به زودی سومین فرد قدرتمند در هرم حکومت آمریکا خواهد شد.

کوین مک کارتی، ۵۷ ساله، یکی از نمایندگان بخش مرکزی ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان است.

او نخستین بار در سال ۲۰۰۷ از سوی حوزه انتخاباتی بیکرزفیلد - کالیفرنیا - به مجلس نمایندگان راه یافت.

پس از ورود به کنگره آقای مک‌کارتی توانست جایگاه خود در حزب جمهوری‌خواه را مستحکم و ارتقأء دهد به طوری که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ او ریاست مجلس نمایندگان را که در آن سالها اکثریت آن با جمهوری خواهان بود به دست بگیرد.

بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را به دموکرات‌ها واگذار کردند، او به رهبر اقلیت در این مجلس بدل شد هر چند روابط بسیار نزدیکی با رئیس جمهور وقت - دونالد ترامپ - برقرار کرد به طوری که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند آقای ترامپ از او به نام «کوین من» یاد می‌کند.

با این حال در جریان یورش ششم ژانویه به کنگره از سوی حامیان دونالد ترامپ، بنا بر گزارش‌ها، کوین مک‌کارتی از دونالد ترامپ در جریان یک تماس تلفنی تند و پر حرارت خواسته بود که حامیانش را از ورود و حمله به ساختمان کنگره بازدارد.

هر چند تنها چند روز بعد از یورش ۶ ژانویه، آقای مک کارتی و دونالد ترامپ با هم در اقامتگاه لوکس مارالاگو دیدار کردند و عکسی به نشانی صلح و اتحاد گرفتند.

آقای مک‌کارتی به علت توانایی‌اش در گرد هم آوردن اردوی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان مورد احترام هم حزبی‌های خود است و اکنون این توانایی می‌تواند برگ برنده‌ای برای بازگشت او به کرسی ریاست این مجلس تلقی شود.

البته رسیدن او به مقام ریاست مجلس نمایندگان می‌تواند پیامدهایی هم برای سیاست خارجی کاخ سفید در بر داشته باشد چرا که او مثلا درباره کمک واشنگتن به اوکراین پیش‌تر گفته بود در مجلس نمایندگان تحت اکثریت جمهوری‌خواهان از امضای «چک سفید» برای اوکراین خبری نخواهد بود. اشاره او به بسته حمایتی ۵۲ میلیارد دلاری است که دولت جو بایدن برای کمک به اوکراین در جنگ برابر روسیه به کنگره فرستاده است.

آقای مک کارتی امروز - چهارشنبه ۹ نوامبر - در یادداشتی که برای هم حزبی‌های خود فرستاده نوشته: «کسب اکثریت فقط آغاز راه است. مهم این است که ببینیم با این اکثریت چه کارها می‌توانیم بکنیم».

نکته جالب توجه در رسیدن کوین مک کارتی به ریاست مجلس نمایندگان این است که او جایگزین نانسی پلوسی خواهد شد که او هم از ایالت کالیفرنیا به کنگره راه یافته است.

در حقیقت، دست به دست شدن ریاست مجلس نمایندگان میان دو نماینده ایالت کالیفرنیا در کرانه غربی آمریکا، نکته جالب توجهی است چرا که در فضای سیاسی ایالات متحده، اغلب شهروندان عادت به دیدن رهبرانی دارند که یا ساکن کرانه شرقی‌اند یا فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های مطرح در این منطقه هستند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52657

ارسال نظر