سوناک نیامده به کم توجهی در مورد بحران اقلیمی متهم شد

تصمیم ریشی سوناک نخست جدید وزیر جدید انگلیس برای عدم شرکت در نشست بین‌المللی آب‌وهوایی که ماه آینده در مصر برگزار می‌شود با موجی از انتقادها در داخل مواجه و او را با اتهام کم توجهی به بحران اقلیمی روبرو کرده است.

سوناک نیامده به کم توجهی در مورد بحران اقلیمی متهم شد

 احزاب سیاسی مخالف دولت و گروه های زیست محیطی در انگلیس می‌گویند که عدم مشارکت نخست وزیر نشان می دهد که دولت به اندازه کافی بحران آب و هوایی را جدی نمی گیرد.

در مقابل دفتر نخست وزیر انگلیس گفته است که سوناک «تعهدات داخلی دیگری از جمله آماده‌سازی متمم بودجه» را برعهده دارد. این درحالیست که لیز تراس، سلف آقای سوناک قرار بود در نشست مصر شرکت کند.

ترز کافی، وزیر محیط زیست انگلیس به بی‌بی‌سی گفت که قصد دارد همراه با الوک شارما، که ریاست نشست بین‌المللی آب وهوایی پیشین در گلاسکو را بر عهده داشت شرکت کند.

خانم کافی ادعا کرد که "حفاظت از کره زمین یک اولویت برای دولت است و ما به سیاست صفر کردن تولید کربن و رهبری اقدامات بین المللی و داخلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی متعهد هستیم. بریتانیا در حال پیشی گرفتن از بسیاری از کشورهای دیگر در مسیر صفر کردن تولید کربن است."

با این حال کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس در توییتی نوشت: "حضور بریتانیا برای همکاری با رهبران جهان فرصتی است که باید از آن استفاده شود. نه اینکه فاصله گرفت. "

«اد دیوی» رهبر حزب لیبرال دموکرات‌ هم از عدم مشارکت نخست وزیر انتقاد کرد و گفت که این تصمیم «بر خلاف سنت غرور آفرین بریتانیا برای رهبری جهان در واکنش به تغییرات آب و هوایی است».

همچنین کارولین لوکاس، نماینده حزب سبز تصریح کرد که تصمیم سوناک "ادعای دولت در مورد تداوم رهبری تغییرات آب‌وهوایی" را به سخره گرفته است.

این درحالیست که گفته می‌شود چارلز سوم پادشاه انگلیس هم طبق توصیه دولت از شرکت در این اجلاس منع شده است. جان کری نماینده دولت آمریکا در امور آب‌وهوایی از دفتر نخست وزیر انگلیس خواسته تا درمورد منع پادشاه این کشور برای سفر به مصر تجدید نظر کند.

نشست تغییرات آب و هوایی از ۶ تا ۱۸ نوامبر در شرم الشیخ مصر برگزار می شود. بر اساس گزارش‌ها «کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کمک به کشورها برای آماده شدن و مقابله با تغییرات آب و هوایی و همچنین تامین حمایت فنی از کشورهای در حال توسعه» از جمله محورهای این نشست عنوان شده است. 

نشست پیشین تغییرات آب‌وهوایی موسوم به کاپ ۲۶ در شهر گلاسکو برگزار شد.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49722

ارسال نظر