حمله تند رئیس جمهور اوکراین به ایران

ولودیکیر زلنسکی با بیان اینکه هیچ اعتمادی به مقامات ایران ندارد، مدعی شد: «ما باید از خودمان دفاع کنیم اول از همه در برابر دروغ‌هایی که توسط برخی افراد پخش شده است».

حمله تند رئیس جمهور اوکراین به ایران

 در شرایطی که تحرکات غرب برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه فروش پهپاد به روسیه تشدید شده است، رئیس‌جمهور اوکراین ادعاهای رد شده توسط ایران را تکرار کرد.

شبکه «سی تی وی نیوز» کانادا مصاحبه‌ای با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌‎جمهور آمریکا ترتیب داد و نظر او را درباره ادعاهای اخیر اوکراینی‌ها و حامیان غربی این کشور علیه ایران جویا شد.

خبرنگار این رسانه کانادایی از زلنسکی سوال کرد: «طی این هفته صحنه‌های وحشتناکی از حمله پهپادهای کامی‌کازه به کی‌یف را شاهد بودیم. چگونه می‌توانید در برابر چنین سلاح خائنانه‌ای مانند این (از اوکراین) دفاع کنید؟ و آیا می‌توانید تأیید کنید که ایرانی‌ها در کریمه هستند و به روس‌ها نحوه استفاده از این سلاح‌ها را آموزش می‌دهند؟»

رئیس‌جمهور اوکراینی‌ها در ابتدای مصاحبه با این رسانه کانادایی از حمایت‌های همه جانبه کانادا از اوکراین در جریان جنگ اخیر قدردانی کرد و در ادامه، به اتهام زنی‌های تند علیه ایران روی آورد.

ولودیکیر زلنسکی با بیان اینکه هیچ اعتمادی به مقامات ایران ندارد، مدعی شد: «ما باید از خودمان دفاع کنیم اول از همه در برابر دروغ‌هایی که توسط برخی افراد پخش شده است».

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه ادعاهای غربی‌ها درباره فروش پهپادهای ایران به روسیه را تکرار کرد و مدعی شد: «بسیایر از کشورها اطلاعات زیادی از سوی شرکایمان وجود دارد که آنها به ما اطلاعات می‌دهند و ما می‌دانستیم که ایران در حال تجارت با روسیه در رابطه با پهپادهای شاهد، موشک و دیگر تجهیزات است».

وی ادعا کرد: «ایران به طور علنی همه اینها را انکار کرد و گفته که ما هیچ چیزی نفروخته‌ایم اما ما صدها حمله از این دست در اوکراین را شاهد هستیم».

در حالی که ایران بارها دادن پهپاد به روسیه را رد کرده و خواستار پایان جنگ از طریق مذاکره و گفت‌و‌گو شده است، ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد: «ایران به آنها پهپاد می‌دهد...کشتن اوکراینی‌ها چیزی است که آنها بر سر آن توافق کردند که در ازای پول توافق شده است، پول خونینی که ایران به دست می‌آورد».

این اظهارات ضد ایرانی در شرایطی مطرح شده که سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک در جمع خبرنگاران ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهپاد از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کر‌د.

امیرسعید ایروانی موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد شرایط اوکراین را روشن و پیوسته خواند که از ابتدای شروع بحران در اوکراین بطور مستمر مورد تاکید قرار گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: ما همواره براین امر تاکید داشته‌ایم که همه اعضای سازمان ملل باید به طور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل از جمله حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی احترام بگذارند.

امیرسعید ایروانی افزود: ایران بعنوان کشوری که تجربه ۸ سال تجاوز و جنگ تحمیلی  را پشت سر گذاشته، به طور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و از طرف‌ها خواسته تا خویشتنداری به خرج داده، از افزایش تنش اجتناب کرده و در یک پروسه واقعی برای حل و فصل اختلافات وارد شوند و به ریشه‌های ایجاد این شرایط پرداخته شود.

 

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47987

ارسال نظر