وزیر آموزش و پرورش طالبان تغییر کرد/ دختران به مدرسه می روند؟

وزیر آموزش و پرورش طالبان در حالی تغییر می‌کند که اظهارات متفاوت وی درباره بازگشایی مدارس حاشیه‌های را بهمراه داشته است.

وزیر آموزش و پرورش طالبان تغییر کرد/ دختران به مدرسه می روند؟

 طالبان تغییرات جدیدی را کابینه دولت موقت این گروه اعمال کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرده است که مولوی حبیب‌الله آغا، رییس پیشین شورای علمای ولایت قندهار به‌جای مولوی نورالله منیر به عنوان وزیر آموزش و پرورش جدید دولت موقت منصوب شده است.

به‌گفته‌ مجاهد، نورالله منیر براساس حکم مولوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، به‌ عنوان رییس ریاست عمومی دارالافتاء مرکزی تعیین شده است.

سخنگوی طالبان گفته است که مولوی محمدمحسن هاشمی نیز به عنوان والی جدید پنحشیر و آخوند والی لوگر شده است.

وزیر آموزش و پرورش طالبان در حالی تغییر می‌کند که اظهارات متفاوت وی درباره بازگشایی مدارس حاشیه‌های را بهمراه داشته است.

وی بارها اعلام کرده که دلیل ادامه تعطیلی بازگشایی مدارس دخترانه فرهنگ مردم افغانستان بوده که اجازه نمی‌دهد دختران به مدارس بروند.

طالبان بیش از یکسال می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تندی جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.

ناظران بین‌المللی با اشاره به دوره قبلی حکومت طالبان مبنی بر وعده‌هایی درباره وضعیت زنان و دختران در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

از طرف دیگر ادامه تعطیلی مدارس دخترانه با واکنش داخلی و جهانی گسترده مواجه بوده و جامعه جهانی بارها خواستار بازگشایی مدارس دخترانه شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان نیز از جمله سیاستمداران این کشور است که بارها خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شده و این اقدام را به نفع آینده افغانستان عنوان کرده است.

در آخرین اظهار نظر کرزی در پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی بار دیگر از طالبان خواست مدارس دخترانه را در افغانستان بازگشایی و زمینه تحصیل را برای تمام مردم این کشور فراهم کند.

کرزی در رشته توئیتی نوشت: دسترسی به تعلیم و آموزش از جمله اساسی‌ترین حقوق انسان هاست که ملت‌ها را به تعالی و رفاه می‌رساند.

کرزی گفته است: «آرزو دارم علمای کرام، بزرگان و متنفذین کشور، تعلیم و تحصیل جوانان عزیز ما، اعم از دختران و پسران، را تشویق کنند.»

رئیس جمهور سابق افغانستان همچنین از طالبان درخواست کرده است تا مدارس راهنمایی و متوسطه دخترانه را در سراسر افغانستان بازگشایی کند و زمینهٔ تعلیم و آموزش را برای تمام کودکان افغان فراهم کند.

پیش از این مقامات گروه طالبان به جامعه جهانی تعهد داده بود، که با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان ( اول فروردین) مدارس دخترانه را باز خواهند کرد.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42937

ارسال نظر