سی‌ان‌ان اعلام کرد؛ ایران یک گام دیگر به چین و روسیه نزدیک می‌شود

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با بررسی تاثیرات پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که این اتفاق موجب نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر ایران به چین و روسیه می‌شود.

سی‌ان‌ان اعلام کرد؛ ایران یک گام دیگر به چین و روسیه نزدیک می‌شود

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش خود با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای همزمان با مذاکرات هسته‌ای‌اش با قدرت‌های جهانی برای احیای برجام آورده است: ایران قرار است روابط خود با شرق را رسمی کند و یک قدم به پیوستن به محور چین و روسیه نزدیک‌تر شود.

 سی‌ان‌ان در ادامه به امضای یادداشت تفاهم تعهدات جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای پرداخته و آورده است: این، یک نقطه عطف برای ایران است که پس از پانزده سال توانست عضویت دائم در این سازمان آسیایی را که چین و ‌روسیه از اعضای اصلی آن به شمار می‌آیند به دست آورد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران روز جمعه با تاکید بر این‌که “توسعه سازمان آسیایی شانگهای می‌تواند به مقابله با یک‌جانبه‌گرایی واشنگتن کمک کند” گفت که خنثی کردن تحریم‌های ستمگرانه آمریکا نیازمند راه‌حل‌های جدید است.

این شبکه آمریکایی افزود: پیوستن به سازمان همکاری شانگهای که در تهران به عنوان “ورود موفقیت‌آمیز به مرحله جدیدی از همکاری اقتصادی” مورد استقبال قرار گرفته است در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تاکنون به نتیجه نرسیده و جنگ روسیه علیه اوکراین جهان در حالت قطبی خاصی قرار داده که از زمان جنگ سرد بی‌سابقه است.

سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد تقریباً یک- سوم اقتصاد جهان را در اختیار دارد. این بلوک شامل کشورهای شوروی سابق، یعنی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و هند وپاکستان به عنوان اعضای جدید است. ایران نیز از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر بوده است.

تریتا پارسی، قائم مقام موسسه کوئینسی در این باره به سی‌ان‌ان گفت: ایران توانسته است شکست انزوای خود را آغاز کند. اکنون با چند قطبی شدن جهان، غرب در حال از دست دادن یک کارت کلیدی خود است که مدت‌ها از آن برای اعمال فشار بر ایران استفاده می‌کرد؛ یعنی نقش ایالات متحده به عنوان دروازه‌بان ورود به اقتصاد جهانی.

سی‌ان‌ان ادامه داد: برخی همسویی فزاینده ایران با روسیه و چین را به شکست آمریکا در استفاده مؤثر از نفوذ خود نسبت می‌دهند. اکثر کشورهای شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ با استفاده از تحریم‌ها به عنوان یک استراتژی برای برخورد با ایران مخالفت کردند، چراکه به گفته تریتا پارسی، بسیاری از این کشورها می‌ترسیدند که این کار تنها موجب سوق دادن بیشتر ایران به سمت روسیه و چین شود.

بنابر گزارش این شبکه خبری، اما خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال کارزار “فشار حداکثری” سبب شد تا ایران به دنبال اتحادهای جدید باشد. این کشور در ماه ژوئن نیز درخواست عضویت در گروه بریکس را مطرح کرد که شامل اقتصادهای قدرتمندی همچون چین، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی است.

سی‌ان‌ان در پایان روابط ایران و روسیه را دارای پیچیدگی‌های به دلیل سوابق تاریخی و منفعت هر دو کشور در بازارهای جهانی نفت توصیف کرد و گزارش داد که با این حال، تلاش غرب برای منزوی کردن ایران، این کشور را به سمت قدرت‌های شرق سوق داده است که می‌تواند به اقتصاد آسیب دیده ایران کمک کند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42160

ارسال نظر