احداث تاسیسات نظامی آمریکا در یک قدمی ایران

فرماندهی نظامی آمریکا که مسئول امور خاورمیانه و ایران است، در حال توسعه طرح‌هایی برای افتتاح یک تاسیسات نظامی جدید در عربستان است.

احداث تاسیسات نظامی آمریکا در یک قدمی ایران

به نقل از شبکه المیادین، سه مقام دفاعی آمریکا که از این طرح مطلع هستند، گفتند، فرماندهی نظامی آمریکا که مسئول امور خاورمیانه و ایران است، در حال توسعه طرح‌هایی برای افتتاح یک مرکز آزمایش نظامی جدید در عربستان سعودی است.

"ان بی سی نیوز" اعلام کرد، این مرکز فناوری‌های جدیدی را برای مقابله با تهدید فزاینده پهپادها آزمایش خواهد کرد و قابلیت‌های یکپارچه دفاع هوایی و موشکی را توسعه و آزمایش خواهد کرد.

طرح اولیه فرماندهی مرکزی آمریکا شامل نامگذاری تاسیسات به نام مرکز آزمایش" Red Sands"(شن‌های سرخ) است که به موازات مرکز "White Sands" (شن‌های سفید) فعالیت می‌کند؛ این مرکز یک مرکز نظامی آزمایش موشک‌های دوربرد در نیو مکزیکو است.

در حالی که مکان مرکز آزمایش نظامی هنوز نهایی نشده است، این منبع به نقل از برخی مقامات اعلام کرد، عربستان برای احداث این تاسیسات گزینه منطقی‌تری است، زیرا فضاهای باز بزرگ دولتی و توانایی آزمایش روش‌های مختلف برای جنگال(جنگ الکترونیک) را در اختیار دارد؛ مانند پارازیت سیگنال و انرژی هدایت شونده.

ژنرال مایکل اریک کورلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز در اواخر اوت گذشته در نشستی با تعدادی از متحدان آمریکا در منطقه ایده کل پروژه را مطرح کرد. یک مقام آمریکایی که در جریان این مذاکرات قرار دارد، گفت: حمایت قاطعی از این ایده وجود داشت.

در این گزارش آمده است، طی سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خارومیانه در ژوئیه مقامات آمریکایی به امکان همکاری میان دولت‌های منطقه‌ای جهت تقویت توانمندی‌های دفاع موشکی اشاره کردند.

دو مقام دفاعی آمریکا گفتند، به‌رغم اینکه هنوز برآورد هزینه قطعی وجود ندارد، اما آمریکا احتمالا حدود ۲۰ درصد از هزینه و  ۲۰ درصد پرسنل را تامین می‌کند و متحدان مابقی هزینه ها را پوشش می‌دهند.

این دو مقام همچنین گفتند، زمان بندی مشخصی برای زمان آغاز عملیات "شن‌های سرخ" وجود ندارد، اما بعید است تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ انجام شود.

یک مقام آمریکایی گفت، این ایده "بسیاری از کشورها را در ترتیبات امنیتی عملگرایانه گرد هم می‌آورد" .

سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده از اظهار نظر در مورد جزئیات برنامه ریزی خودداری کرد.

ناداو عیال، تحلیلگر سیاسی کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی پیشتر گفته بود که «اتفاقی بزرگ بین عربستان سعودی، آمریکا و اسرائیل در حال وقوع است».

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" گزارش داد، ایالات متحده آمریکا در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی و رهبران نظامی کشورهای عربی در شهر شرم الشیخ مصر برگزار کرد.

در آن زمان، این روزنامه در گزارشی به نقل از برخی مقامات آمریکایی و منطقه‌ای نوشت، واشنگتن این نشست را با سایر طرف‌ها "برای بررسی چگونگی هماهنگی آنها علیه توان موشکی و پهپادی ایران" برگزار کرد.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40354

ارسال نظر