اردوغان یونان را تهدید کرد؛ یک شب به سراغتان می‌آییم!

اردوغان با اشاره به اینکه یونان با نظامی کردن جزایر در دریای اژه،‌توافقات بین‌المللی را نقص می‌کند، خطاب به یونان گفت: وقتی زمانش برسد، ما هر کاری را که لازم باشد انجام خواهیم داد و ممکن است یک شب ناگهان به زودی به سراغتان بیاییم.

اردوغان یونان را تهدید کرد؛ یک شب به سراغتان می‌آییم!

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه لفاظی‌های خود علیه یونان را افزایش داد و در قالب یک تهدید آشنا و جالب گفت: «یک شب ناگهان سراغتان می‌آییم.»

العالم گزارش داد، اردوغان پیشتر از این عبارت برای اشاره به عملیات نظامی در سوریه و عراق علیه شبه‌نظامیان کرد که ترکیه آنها را تهدیدی وجودی می‌داند، استفاده کرده بود. او چندین بار این تهدید را عملی کرد.

 

اردوغان در یک جشنواره فناوری هوایی در سامسون که در آن ترکیه نمونه اولیه یک جت جنگنده بدون سرنشین را به نمایش گذاشت، در میان تنش های سیاسی و نظامی، از یونانِ همسایه به تندی انتقاد کرد.

ترکیه یونان را به استفاده از سامانه های موشکی اس-۳۰۰ ساخت روسیه در کرت برای رهگیری جت های ترکیه در ماه اوت متهم کرده است. آنکارا همچنین گفته است که جنگنده‌های اف-۱۶ یونان با رهگیری جت‌های ترکیه در طول ماموریت ناتو بر فراز مدیترانه شرقی، آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. ترکیه در حال ارسال شکایات در این خصوص به ناتو است. آتن همچنین ترکیه را به نقض حریم هوایی خود متهم کرده است.

 

اگرچه ترکیه و یونان عضو ناتو هستند، آنها چندین دهه است که بر سر مجموعه ای از مسائل، از جمله ادعاهای ارضی در دریای اژه و اختلاف نظر بر سر حریم هوایی آن منطقه دچار اصطکاک شده اند. این اختلافات، آنها را در نیم قرن گذشته سه بار به آستانه جنگ کشانده است.

ترکیه مدعی است یونان با نظامی کردن جزایر در دریای اژه، توافقات بین المللی را نقض می کند.

اردوغان روز شنبه در این خصوص گفت: «اشغال جزایر ما از سوی شما، ما را محدود نمی کند. وقتی زمانش برسد، ما هر کاری را که لازم باشد انجام خواهیم داد. همانطور که می گوییم، ممکن است یک شب ناگهان به زودی به سراغتان بیاییم.»

وی افزود: «به تاریخ نگاه کنید - اگر جلوتر بروید، بهای آن سنگین می شود.»

اردوغان با اشاره به شکست سخت نیروهای یونان در شهر غربی ازمیر توسط ارتش ترکیه در سال ۱۹۲۲ گفت: «ما یک جمله خطاب به یونان داریم: ازمیر را فراموش نکنید.»

اردوغان و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، در ماه مارس در استانبول گفتگوهای نادری داشتند و با یکدیگر ناهار صرف کردند. اما این روند مثبت اندکی پس از آن از میان رفت. در ماه مه، اردوغان پس از سفر نخست وزیر یونان به واشینگتن گفت که دیگر با میتسوتاکیس صحبت نخواهد کرد، آن هم در زمانی که یونان برای دستیابی به جت های جنگنده رادارگریز F-۳۵ تلاش می کرد. ترکیه نیز می کوشد ناوگان F-۱۶ خود را ارتقا دهد.

اردوغان در ماه جولای گفت ترکیه علاقه ای به جنگ با یونان ندارد اما افزود این کشور باید از نقض حریم هوایی ترکیه دست بردارد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39364

ارسال نظر